כך תשפרו את חווית המשתמש באתר שלכם, ותייצרו ערך מוסף לפרויקט קידום אתרים
תוכן עניינים
ככל שהתרבה בשנים האחרונות השימוש במכשירי מובייל כמכשירי קצה המאפשרים גלישה באתרי אינטרנט, כך גם גדלה רמת הציפיה של המשתמשים השונים לחווית גלישה איכותית באתר. במשך שנים, התאמת האתר לתצוגה ושימוש במכשירים ניידים הייתה עניין של מותרות, אולם כיום ברור לכל בעל אתר שאם הוא לא מבצע את הצעדים הדרושים להתאמת האתר גם לסביבת המובייל, הוא מאבד לקוחות פוטנציאליים.
בשנים האחרונות, החלה גוגל, מי שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, לשים יותר ויותר דגש על חווית הגלישה המוצעת לגולש, בכל מכשיר ממנו הוא ניגש לאתר. היבטים כמו זמני טעינה של עמודי האתר, מידת האינטראקטיביות של האתר עם הגולש, ויציבות התצוגה – הפכו להיות פרמטרים משמעותיים בהחלטה של גוגל כיצד לדרג את עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש.
במאמר הזה נסקור שלושה מדדים עיקריים כאלו, שנקראים כקבוצה Core Web Vitals, נבין מהי החשיבות שלהם לעולם חווית המשתמש, ונסקור דרכים שונות שבאמצעותן יכול בעל אתר לייצר ערך מוסף לגולשים באמצעות שיפור המדדים האלו.
מהם מדדי Core Web Vitals?
מדדי Core Web Vitals הינם קבוצה של שלושה מדדים מבית גוגל, אשר משקפים ועוקבים אחר איכות החוויה המוצעת לגולש המגיע לעמוד אינטרנט, בשלושה מימדים חשובים: זמני טעינה, אינטראקטיביות, ויציבות התצוגה.
המדד הראשון נקרא מדד LCP – או בהרחבה Largest Contentful Paint – מדד המתייחס למשך הזמן שנדרש לדפדפן על מנת לטעון את האובייקט הגדול ביותר על המסך, בין אם מדובר בטקסט ובין אם מדובר בתמונה.
מה הרציונל מאחורי המדידה הזאת? מדידה זאת מאפשרת לזהות צווארי בקבוק בטעינת עמודי האתר, ולמפות נקודות אפשריות לשיפור זמני הטעינה האלו. יתרה מכך, במקרים מסוימים, ייתכן שיזוהו אובייקטים שמייצרים ערך מוסף קטן יחסית לגולש מגיע לאתר, אולם מאריכים את משך הטעינה של העמוד. גוגל, באמצעות המדד הזה, מבקשת לעודד בעלי אתרים לבחור בקפידה את האובייקטים שהם מניחים בעמודי האתר שלהם, ולשקלל אל תוך מאזן השיקולים, גם את השיקול המתייחס למשך טעינת האובייקט הגדול ביותר על המסך.
המדד השני בקבוצת Core Web Vitals נקרא FID – או בהרחבה First Input Delay. מדד זה מתייחס לאינטראקטיביות של הגולש עם רכיב כלשהו בממשק המשתמש שמציע העמוד. למעשה, מדד ה – FID מודד את פרק הזמן במילי שניות, אשר עובר מרגע הטעינה של עמוד אינטרנט כלשהו, ועד שלגולש בקצה מתאפשר ביצוע פעולה כלשהי אל מול אותו ממשק משתמש: הזנה של פרטים בתיבת טקסט, בחירה מתוך תפריט, ניווט באמצעות חיצים המוטמעים בדף ועוד.
מה הרציונל מאחורי המדידה הזאת? המדידה הזאת מאפשרת לוודא כי בזמן הטעינה של הרכיבים השונים באתר, לא נפגעת חווית הגלישה של המשתמש, תוך מניעה בפועל של ביצוע פעולות שונות עד להשלמת הטעינה של כלל הרכיבים באתר.
המדד השלישי בקבוצת Core Web Vitals נקרא CLS, או בהרחבה Cumulative Layout Shift. המדד הזה עוסק ביציבות התצוגה על גבי מסך המשתמש. אם גלשתם בשנים האחרונות ברשת האינטרנט באמצעות המכשיר הנייד, ודאי קרה לכם לא פעם שלאחר שהתצוגה נטענה על גבי מסך המכשיר, התכוונתם לבצע פעולה כלשהי, ואז, ללא התרעה מוקדמת, קפצה התצוגה, ומיקום האובייקט עליו רציתם ללחוץ, השתנה. מדד ה – CLS מודד בדיוק את זה – מידת התזוזה של התצוגה על גבי המסך בו אתם צופים בתוכן.
רמות שונות של איכות
מדדי Core Web Vitals של גוגל מציעים שלוש רמות של איכות: טובה, בינונית וגרועה. לכל מדד מוגדרים שלושת האיזורים האלו בנפרד.
מדד ה – LCP, אשר מודד את משך הזמן לטעינת האובייקט הגדול ביותר על גבי המסך, מחלק את התוצאות לשלושה תחומים: זמן טעינה של עד 2.5 שניות נחשב לטוב, זמן טעינה שבין 2.5 שניות ל 4 שניות נחשב לבינוני, ואילו זמן ארוך מ 4 שניות עבור טעינת האובייקט הגדול ביותר על המסך נחשב לגרוע.
מדד ה – FID, אשר מודד את פרק הזמן עד שיכול המשתמש בקצה לייצר אינטראקציה עם אובייקט כלשהו על גבי המסך, מחלק את התוצאות לשלושה תחומים: פרק זמן של עד 100 מילי שניות נחשב לטוב, פרק זמן של בין 100 מילי שניות ל 300 מילי שניות נחשב לבינוני, ופרק זמן של יותר מ 300 מילי שניות נחשב לגרוע.
מדד ה – CLS עושה שימוש בפרמטרים מיוחדים, על מנת לחשב את השפעת התזוזה של המסך לאחר הטעינה הראשונית של האובייקטים השונים המוטמעים בו. CLS למעשה סוכם פרמטרים שונים, וכאשר הסכום הזה קטן מ 0.1 נחשב המדד לטוב, כאשר הוא בין 0.1 ל 0.25 הוא נחשב לבינוני, ומעל ל 0.25 נחשב המדד לגרוע.
היכן משתקפים המדדים האלו עבור בעל האתר?
גוגל מעודדת בעלי אתרים לבחון את הביצועים של עמודי האתר שלהם במדדי Core Web Vitals ומציעה כלים שונים שמאפשרים להם לעשות זאת בפועל.
בקונסול של גוגל יכולים למצוא בעלי אתרים חוצץ ייעודי שבו יוצגו נתוני חווית המשתמש. בכלי Pagespeed Insight יכולים בעלי אתרים למצוא מידע עשיר בתוכן אודות זמני הטעינה של עמודי האתר והחוויה המוצעת בו לגולשים, וכלי חווית המשתמש של כרום מציע גם הוא נתונים אודות הביצועים של האתר בראי Core Web Vitals – מדדי חווית המשתמש של גוגל.
דרכים לשיפור מדדי Core Web Vitals באתר
אם אתם עוסקים בפרויקט קידום אתרים גדול או קטן, מורכב או פשוט – סביר להניח שאחת מן הפעולות שבהן תנקטו על מנת לייצר ערך לבעל האתר תהיה שיפור מדדי Core Web Vitals.
יש דרכים רבות ומגוונות לייצר שיפור במדדים וכפועל יוצא גם בחווית המשתמש של הגולשים המבקרים באתר. בואו נסקור כמה מהן:
דרך מספר 1: טיפול בתמונות
תמונות יכולות להעשיר את האתר בתוכן איכותי, לגוון בפורמט התוכן, לסייע בהגדלת משך השהיה של גולשים באתר, להקטין את שיעור הנטישה של האתר ולסייע לגולש להבין במה עוסק הטקסט שהוא קורא. יחד עם זאת, הטמעה לא נכונה של תמונות עלולה לגרום לביצועים לא טובים בטעינת האתר, להגדיל את תוצאת מדד ה – LCP (כאמור, מדד גבוה יותר מייצר תוצאה טובה פחות), ולפגום בחווית השימוש של הגולש.
הדרך לטפל בתמונות היא לבחור היטב את גדול התמונות, משקלן והרזולוציה הדרושה. בחירה ברזולוציה גבוהה שלא לצורך לא תועיל לחווית הגולש באתר, ותפגום במשך הטעינה של העמוד הזה.
דרך מספר 2: צמצום קוד באתר
אתרים, אשר מתבססים על קוד מקור מסורבל וסבוך עלולים לפגום ביעילות הטעינה של עמודי האתר, להאריך את משך ההמתנה עד ליצירת אינטראקטיביות עם הגולש ולפגוע במדד ה – FID, החשוב ליצירת שביעות רצון של הגולש מחווית השימוש באתר. הדרך לטפל במקרים כאלו היא פישוט הקוד צמצומו וויתור על חלקים לא נדרשים. הפוטנציאל גדול במיוחד באתרים הנסמכים על מרכות ניהול תוכן גנריות וגדולות במיוחד, אשר בהן מוטמע קוד מקור לטיפול במצבים שמבחינת האתר הספציפי יכולים להיות לא רלוונטיים.
דרך מספר 3: הקצאת מקום נכונה עבור תוכן דינמי
עוד עולם תוכן שמייצר אתגר לבעלי אתרים ומשפיע במיוחד על מדד ה – LCP, הוא עולם התוכן הדינמי והמודעות. בעולם של תוכן דינמי ומודעות דינמיות, לא ניתן לדעת מראש מה יהיה גודל החלון שיש לשמור עבור התוכן, בין השאר משום שלא מודעים לגודלו. זאת הסיבה, שתופעה של קפיצות חלון היא נפוצה במיוחד באתרים המכילים תוכן דינמי.
הפתרון לכך הוא הקצאה חכמה מראש של שטחים המיועדים לתוכן דינמי, תוך התחשבות בטקסט שנמצא בסביבתן.
דרך מספר 4: הסרת תוספים לא חיוניים
לפעמים זה נדמה כי עבור כל פונקציונליות שחסרה לבעל האתר פותחו כבר אינספור פלאגינים ותוספים. פלאגינים הם רכיבי קוד שמסייעים לבעל האתר בביצוע מטלות פשוטות או מורכבות, והם יכולים לחסוך זמן יקר וכסף. יחד עם זאת, חשוב לזכור, שחלק מן הפלאגינים אינם כתובים בצורה איכותית, והם עלולים לגרום להקצאת משאבים לא נכונה, לבזבוז משאבים, ולבעיות של תקיעות מערכת, מה שמשפיע פעמים רבות גם על מדדי ה – Core Web Vitals.
ההמלצה במקרה הזה היא להסיר תוספים לא חיוניים, לוודא כי מקור התוספים שהתקנתם באתר הוא מהימן, וכן לשמור על עדכניות התוספים האלו באופן שוטף.
לסיכום
חווית המשתמש המוצעת לגולשים המגיעים לאתר היא עולם קריטי גם בתחום של קידום אתרים. הסיבה לכך ברורה: גוגל מעוניינת להציע לגולשים תוצאות חיפוש שמייצגות אתרים המציעים חווית גלישה משופרת ואיכותית, זמני טעינה קצרים, תצוגה יציבה, ואינטראקטיביות איכותית מול הגולש.
כדי לשפר את מדדי חווית המשתמש עבור האתר שלכם, עשו שימוש מושכל בתמונות, צמצו קוד במידת האפשר, הקצו מראש מקום לתוכן דינמי באתר, והסירו מן האתר תוספים לא חיוניים שרק מכבידים על זמני הטעינה שלו.
אולי יעניין אתכם גם: אסטרטגיה דיגיטלית , קמפיינים באינסטגרם, פרסום ביוטיוב