מחקר מילות מפתח באמצעות Ahrefs - המדריך המלא

ככל שזה נוגע למחקר מילות מפתח – השלב שהוא אולי הכי קריטי בכל תהליך קידום אתרים, Ahrefs הוא אחד הכלים העוצמתיים, האפקטיביים והידידותיים שיכולים לעמוד לרשותו של מקדם אתרים. במדריך הבא ננסה להסביר איך לבצע באופן יעיל ואפקטיבי מחקר מילות מפתח שיוכל לסייע לכם לטרגט את קהל היעד הנכון, להגדיר את התנועה האיכותית לאתר שלכם, ולמקד את מאמצי השיווק שלכם באזורים הנכונים.

רגע לפני שנצלול פנימה, אל הפונקציות השונות שמציע לנו Ahrefs – כלי המחקר לקישורים, מתחרים ומילות מפתח, יש משהו שחייבים נהיה לשים על השולחן כבר עכשיו: כלי SEO, טוב ככל שיהיה, לא יכול להוות תחליף לשכל הישר. כאשר מדובר במחקר מילות מפתח – הדבר נכון שבעתיים.

כלי SEO מעולה יוכל לסייע לכם לקבל נתונים, לסנן, לארגן ולייצא אותם ביתר קלות, וגם לצלול פנימה, לקבל מידע נוסף, או להרחיב את המידע שנמצא ברשותכם. יחד עם זאת, כלי SEO הוא לא תחליף לביצוע מחקר מילות מפתח ואת ההחלטה איזה סוג קהל אתם מעוניינים לטרגט בעסק, מהו סוג השירותים שאתם מעוניינים להציע להם, אילו סוגי תכנים יתאימו בצורה הטובה ביותר למבקרים שמגיעים לאתר ועוד – תצטרכו לקבל בעצמכם.

אז אחרי ההקדמה הארוכה הזאת, בואו נפנה ישר לעניין.

תוכן עניינים

למה בכלל חשוב לבצע מחקר מילות מפתח?

רבים מבעלי העסקים שמעוניינים לקדם את האתר שלהם במנועי החיפוש השונים, לא תמיד מצליחים להבין מדוע הם נדרשים לשתף פעולה בשלב מוקדם כל כך של תהליך הקידום, ולתעדף מילות חיפוש בשלב מחקר מילות המפתח. חלק מהם, יכולים לחשוב בטעות, שכל תנועה שתגיע אליהם לאתר בעקבות חיפוש של מילת מפתח כזו או אחרת שקשורה בנישה שבה הם פועלים, תוכל רק לסייע לעסק שלהם, ולכן ממילא הם יציינו כי כל מילות המפתח נמצאות בעדיפות גבוהה.

אלא שתהליך קידום אתרים אינו מתבצע בחלל ריק. בתהליך קידום אתרים עובדים, לרוב, תוך שימוש בתקציב מוגבל, ונמצאים בסביבת תחרות המתאפיינת בקיומם של שחקנים מרכזיים, ותיקים וברי סמכות. בתוך העולם הזה צריך בעל העסק לנווט ולמצוא את האזורים שבהם יוכל להתבלט.

האם כל ביטוי חיפוש שיחפש גולש הוא רלוונטי לבית העסק? האם המאמץ אותו ישקיע בית העסק בדירוג עמודי האתר עבור ביטויים מסוימים מצדיק את עצמו? יש לא מעט נתונים שצריכים להנחות את בית העסק כאשר הוא נפנה לבצע מחקר מילות מפתח:

היקף החיפושים – אם ביטוי מסויים הוא ביטוי שמתאפיין בנפח חיפושים גבוה, ייתכן שכדאי יהיה יותר להתאמץ ולדרג עמוד באתר עבורו, שכן ככל שיגיעו גולשים רבים יותר בעקבות חיפוש הביטוי, כך, בסבירות גבוהה, יהפכו חלק גדול מהם ללקוחות משלמים.

הקושי בדירוג על מילות המפתח – בהמשך נציג את האופן שבו Ahrefs מסייע לנו להעריך את רמת התחרות על מילת מפתח מסויימת, אבל ככלל אצבע, נוכל לומר כי ככל שרמת התחרות על מילת המפתח היא גבוהה יותר, כך נצטרך להשקיע זמן, מאמץ ומשאבים רבים יותר על מנת לדרג את עמודי האתר שלנו עבור הביטוי הזה. במקרים רבים, מאמץ כזה, בראיית עלות תועלת, לא יהיה משתלם.

כוונת החיפוש של המשתמש – גולשים יכולים לחפש אחר מידע או תוכן מאוסף של סיבות. ייתכן שהם רוצים לקבל מידע, ייתכן שהם רוצים לרכוש מוצר, וייתכן שהם מעוניינים להשוות בין מוצרים ומחירים שונים. לכם, בתור בעלי עסק, לא בטוח שכדאי יהיה לטרגט מילות מפתח שאינן מתאימות לאופי העיסוק שלכם. למשל, אם אתם אפיליאטורים שמספקים מידע על מוצרים שונים, ייתכן שביטויים שקשורים בהשוואה בין מוצרים יהיו עבורכם רלוונטים הרבה יותר מביטויים המעידים על צורך בביצוע רכישה מיידית.

חשוב יהיה לציין: כוונת החיפוש של המשתמש יכולה להוות גם שיקול לבחור במכוון שלא לדרג את עמודי האתר על הביטוי הספציפי. במקרים רבים, תנועה לא איכותית של גולשים, למשל כאלו שבעיקר מבקשים לקבל מידע ראשוני בנושא לצורך התחלת בירורים, כאשר העסק שלכם עוסק במכירה ישירה, יכולה לגרום ליותר נזק מתועלת. גולשים כאלו עלולים להעסיק את נציגי השירות שעות נוספות מיותרות, לא לייצר מכירות, ואף לפגוע בייצור פוטנציאלי של מכירות מגולשים שלא קיבלו מענה בשל העומס.

זאת הסיבה, שמחקר מילות מפתח איכותי הוא חלק קריטי בכל תהליך קידום אתרים, משום שהוא מסייע לבעלי העסקים לא רק לטרגט את מילות המפתח הנכונות, אלא לחדד את סוג השירות שהם מספקים ללקוח. 

על מה משפיע תהליך מחקר מילות מפתח באתר?

מחקר מילות מפתח שתבצעו כשלב מקדים לאתר משפיע, למעשה, על כל חלקי הקידום של האתר. מחקר מילות מפתח יסייע לכם לקבוע את מבנה האתר, את מבנה ה – urls של האתר, את הכותרות וכותרות המשנה של עמודי האתר, את תגיות המטא של האתר, את מבנה הקישורים הפנימיים, את תגיות האלט לתמונות באתר, את טקסט העוגן של פרופיל הקישורים החיצוניים המפנים לאתר, את פרופיל האזכורים של האתר ועוד ועוד.

אחת הסיבות לכך שמחקר מילות מפתח הוא כה חשוב וקריטי מאוד לבצע אותו בצורה איכותית, היא שהוא משפיע על החלטות שקשה מאוד יהיה לשנות לאחר מכן. שתיים מן ההחלטות האלו ציינו בדוגמה שבפסקה הקודמת: מבנה אתר קשה הרבה יותר לשנות לאחר שהתקבעתם על מבנה מסויים, וכך גם תצורת ה – url של עמודי האתר.

התכנון של האתר צריך יהיה לקחת בחשבון שיכולות בעתיד להתווסף לאתר קטגוריות ותת קטגוריות, הן בגלל שהטרנד בשוק השתנה והן בגלל שהעסק בחר להרחיב את הפעילות שלו לאפיקים נוספים. במקרה כזה, אשכול נכון של מילות המפתח יסייע לבית העסק לתמוך בפעילות עתידית כזאת ביתר קלות.

איך מבצעים מחקר מילות מפתח עם Ahrefs?

ציינו כבר ש Ahrefs הוא כלי עוצמתי במיוחד שמאפשר ביצוע מחקר מעמיק, הן של פרופיל הקישורים של המתחרים, והן של מילות מפתח ותוכן בנישה. לפני שנתחיל, נסביר ראשית, את המטרה הסופית שלנו: באמצעות Ahrefs נרצה למפות שלושה סוגים של מילות מפתח שיסייעו לנו לבנות את אסטרטגיית הקידום של האתר: מילות מפתח המתאפיינות ברמת תחרות נמוכה, מילות מפתח שמובילות לתכנים ברשת אשר מקבלים כמות גדולה מאוד של קישורים ואזכורים, ומילות מפתח מסחריות – אשר מתאימות לאופי הפעילות של העסק.

איך Ahrefs יכול לסייע לנו במשימות האלה? מה השלבים שנצטרך לעבור כדי לבצע מחקר מילות מפתח איכותי באמצעות Ahrefs? בואו ניכנס לעובי הקורה. 

שלב 1: מיפוי מילות מפתח בסיסיות

את מחקר מילות המפתח תצטרכו להתחיל מרעיונות למילות מפתח בסיסיות. איך מוצאים מילות מפתח גרעיניות? חושבים על הביטויים המייצגים ביותר, הכלליים ביותר, הפופולריים ביותר והמוכרים ביותר בתחום שבו אתם עוסקים.

כניסה אל תפריט Keyword explorer תאפשר לכם להזין את מילות המפתח הגרעיניות של פרויקט הקידום. בעגה המקצועית נקראות מילות המפתח האלו seed keywords – והן לרוב כוללות מספר בודד של מילים כלליות, המתארות תחומים עיקריים בנישה עליה מבצעים מחקר.

בחלון שיפתח תידרשו להקליד את מילות המפתח הגרעיניות שלכם, מופרדות באמצעות פסיקים או בשורות נפרדות. תוכלו לייעד את ביטוי החיפוש האלו למנוע החיפוש של גוגל, או ליוטיוב, אמזון, בינג, יאהו, יאנדקס, ביידו ועוד.

שלב 1: מיפוי מילות מפתח בסיסיות

נציין כבר עכשיו, למרות שאנחנו נמצאים בשלב מוקדם מידי – את מילות המפתח שתאספו תוכלו לארגן באמצעות רשימות ייעודיות – שתסיענה לכם בשלב מאוחר יותר לדעת כיצד למקד את תהליך הקידום.

שלב 2: הרחבה של מילות המפתח הגרעיניות 

מספר מצומצם של מילות מפתח גרעיניות זה כמובן נחמד, אבל ברור שלא מספיק לצורך התנעת פרויקט הקידום של האתר. בשלב הזה, תצטרכו להרחיב באופן משמעותי את מילות המפתח הגרעיניות. כלי ה – SEO המצויין מבית Ahrefs יוכל לסייע לכם גם במשימה הזאת.

כדי להרחיב את מילות המפתח הגרעיניות שציינתם בתפריט ה – keyword explorer, ליחצו בתפריט האנכי משמאל על האפשרות All Keywords ותקבלו רשימה (אולי ארוכה מידי) של מילות מפתח שכוללות, בדרך כזו או אחרת את מילות המפתח הגרעיניות שלכם.

שלב 3: צמצום הרשימה באמצעות מילות חיפוש רלוונטיות

המטרה שלכם כעת תהיה לצמצם את הרשימה הזאת. את המשימה הזאת נוכל לבצע באמצעות בניה של רשימת מילים רלוונטיות, שתסייע בתהליך הסינון מאוחר יותר.

איך נבנה את רשימת מילות המפתח הרלוונטיות הנוספות למילות המפתח הגרעיניות שיצרנו? ובכן, נעשה שימוש בכמה וכמה טכניקות:

מיפוי מילות חיפוש פופולריות ומוכרות

כדי לצמצם את רשימת מילות המפתח הגדולה למדי שקיבלנו באמצעות כלי ה – Keyword Explorer, נוכל להיעזר ברשימה של מילות מפתח נוספות, אשר נרצה שהן תהיינה כלולות בביטויי החיפוש שיווצרו לנו מהרחבת מילות המפתח הגרעיניות.

ישנן כמה וכמה דרכים לייצר את רשימת מילות העזר האלו, כשהפשוטה ביותר מהן היא פשוט לחשוב על ביטויים שיכולים לבדל בצורה הטובה ביותר את עולמות התוכן האלו.

בואו ניקח לדוגמה אתר שעוסק בכתיבת מותאמת אישית של ברכות לאירועי חיים שונים. הביטוי הכללי "ברכות" יכול לייצר לנו לא מעט ביטויי זנב ארוך כחלק ממחקר מילות מפתח, אולם חלק גדול מהן לא יהיה רלוונטי לאתר שעוסק בכתיבת ברכות לאירועי חיים. כך, למשל, הביטויים "שבע ברכות", "ברכת השחר", "מסכת ברכות" ועוד – לא יהיו רלוונטים משום שהקונוטציה שלהם שונה והם מיועדים בכלל לחיפושים בעלי מאפיינים דתיים. לעומת זאת, הביטויים "ברכות ליום הולדת", "ברכות לחתונה", "ברכות לגיל 40" ו "ברכות לבר מצווה" יהיו הרבה יותר רלוונטיים.

כך, שלמעשה, בשלב הזה, כל שנצטרך לעשות הוא לחשוב על מספר ביטויים שיכולים לבדל את מילות המפתח שתואמות לצרכים של האתר שלנו, ובין כאלו שאינן רלוונטיות.

מיפוי מילים רלווטניות ב – Google Auto Suggest

המשימה שלנו בשלב הזה היא, כאמור, מציאת רשימת מילות מפתח רלוונטיות שתסייענה לנו לצמצם את רשימת מילות המפתח הגדולה למדי שקיבלנו באמצעות ה – keyword explorer. לאחר שהוספנו ביטויים רלוונטיים עליהם חשבנו לבד, הגיע הזמן לעשות שימוש בשירותים ובכלים מקצועיים שיוכלו לסייע לנו למפות ביטויים נוספים כאלו.

דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות שירות ההשלמה האוטומטית של גוגל. במקרה שלנו, כאשר נעשה שימוש בביטוי "ברכות" מנוע החיפוש של גוגל ישלים לנו באופן אוטומטי את הביטויים "ברכות ליום הולדת", "ברכות יום הולדת לחברה" שהם לחלוטין רלוונטיים עבורנו, ולעומת זאת, ביטויים כמו "ברכות להפרשת חלה" ו "ברכות השחר אשכנז" – שרלוונטיים הרבה פחות למקרה שלנו.

שימוש ב Related Searches בתחתית עמוד ה – Serp

דרך נוספת להגדיל את רשימת מילות המפתח הרלוונטיות כדי לצמצם את הרשימה הגדולה של מילות המפתח שקיבלנו, היא באמצעות החיווי שמספק לנו מנוע החיפוש של גוגל עצמו בתחתית הדף, תחת הקטגוריה related searches.

בחלק הדף הזה, שנמצא, כאמור, בתחתית דף תוצאות החיפוש, תוכלו לקבל רעיונות נוספים למילות מפתח שאולי לא חשבתם עליהן, ויכולות גם הן לבדל את עולם התוכן הרלוונטי לאתר מאלו שרלוונטים פחות.

שימוש ב Related Searches בתחתית עמוד ה - Serp

שימוש בתפריט Search Suggestions ב Keyword Explorer

אם שירות ההשלמה האוטומטית של גוגל והחיפושים הרלוונטיים מייצר עבורכם תוצאות איכותיות רבות, ייתכן שגם השירות של Ahrefs עצמה, תחת התפריט Search Suggestions יוכל לסייע לכם. לחיצה כזו תפתח בפניכם רשימה של ביטויים רלוונטיים שתוכלו להוסיף אל רשימת המילים שאנחנו בונים במטרה לצמצם את הרשימה הגדולה.

שימוש בשירות Google Corolates

גם שימוש בשירות Google Corolates יוכל לסייע לכם לבנות את רשימת מילות המפתח שתיועד לצורך סינון וצמצום הרשימה הגדולה שקיבלתם מ – Ahrefs Keyword Explorer.

הזנת רשימת מילות המפתח הרלוונטיות בסנן Include

טוב. הגענו לשלב הקריטי של צמצום הרשימה הגדולה. הכנתם רשימת מילות מפתח איכותיות אותן קיבצתם ממספר מקורות רלוונטיים? כעת עליכם יהיה לגשת לסננים המצויים בשירות Ahrefs Keyword Explorer, ותחת הסנן Include, להדביק את רשימת המילים החיוביות שהכנתם, מופרדות באמצעות פסיקים.

התוצאה תהיה רשימת מילות מפתח איתה ניתן יהיה להתחיל ולבצע את תהליך המחקר.

הזנת רשימת מילות המפתח הרלוונטיות בסנן Include

שלב 4: מתחילים לטרגט את מילות המפתח המתאימות

בתוך הרשימה הגדולה מאוד שקיבלנו, נרצה לחפש אחר שלושה סוגים של ביטויים, שכדאי יהיה למקד את משאבי הקידום שלנו בהם.

הסוג הראשון של מילות המפתח יהיה מילות מפתח שיש בהן כוונה מסחרית. אלו יכולות להיות מילות מפתח שמעידות על כוונה לביצוע רכישה, או על כוונה לקבל מידע השוואתי וחיוני לקראת רכישה.

הסוג השני של מילות המפתח יהיה מילות מפתח הקשורות בנושאים אשר מייצרים פרופיל קישורים עשיר ומגוון. שימו לב: את מילות המפתח האלו אנחנו מחפשים כדי לקבל רעיונות לכתיבה ולאו דווקא כדי להיכנס לזירת תחרותית במיוחד בקרב על דירוג דפים חשובים.

הסוג השלישי של מילות המפתח שבהן נרצה למקד את המאמצים שלנו יהיה מילות מפתח המתאפיינות בתחרות נמוכה. למילים אלו ישנה חשיבות מיוחדת, שתיכף נציג, להצלחה של תהליך הקידום.

אם תשלבו את שלוש האסטרטגיות האלו תוכלו לייצר תהליך קידום אורגני איכותי, שיאפשר לכם למקד את המאמצים השיווקיים שלכם במילות מפתח רלוונטיות, איכותיות, כאלו שקל יהיה לכם יחסית להתברג עליהן, ושהן תייצרנה עבורכם תנועה איכותית של גולשים שיהיו מעוניינים להתקשר אתכם לצורך ביצוע רכישה או קבלת מידע רלוונטי.

מילות מפתח המתאפיינות בתחרות נמוכה

רגע לפני שנראה איך תוכלו להשתמש ב – Ahrefs Keyword Explorer כדי לסנן מתוך רשימת מילות המפתח שלכם את אלו שמתאפיינות ברמת תחרות נמוכה יחסית, בואו ננסה להבין מדוע טקטיקה כזו של מיקוד במילות מפתח לא תחרותיות יכולה לסייע לכם בקידום האתר.

כל מי שעוסק בקידום אתרים יודע, שתהליך הדירוג של תוצאות החיפוש עבור ביטויי חיפוש שונים הוא תהליך מורכב, שכולל התייחסות למאות פרמטרים שונים המודדים את איכות, רלוונטיות וסמכות עמודי האתר המיועדים לדירוג עבור ביטוי חיפוש ספציפי.

חלק מן הפרמטרים האלו אמנם קשורים באופן ישיר לאיכות התוכן, למבנה שלו, לשלמות של התוכן, להיקף שלו, לאופן בו הוא מוצג למשתמש ועוד. אולם חלק אחר מסט השיקולים שככל הנראה משמשים את מנועי החיפוש מתייחס לאינטרקציה של הגולשים עם התוכן הזה. כדי שמנועי החיפוש יחליטו שתוצאה מסוימת היא איכותית ומתאימה לכוונת החיפוש של הגולש הם משתמשים, ככל הנראה, בנתונים אודות האופן שבו חווה הגולש עצמו שהגיע לאתר את התוכן הזה: עד כמה התוכן גורם ליצירת מעורבות של הגולש? עד כמה הוא מאפשר לו להפסיק את החיפוש שביצע? עד כמה מעודד התוכן הזה שיתופים ברשתות החברתיות? מהו משך זמן השהיה הממוצע של גולשים המגיעים לצרוך את התוכן הזה? כמה מהם נוטשים את האתר כבר מדף הנחיתה?

יש לא מעט פרמטרים אחרים שמנועי החיפוש יכולים לעשות בהם שימוש וקשורים להתנהגות הגולשים באתר.

מה, אם כך, הקשר, למילות מפתחת המתאפיינות בתחרות נמוכה? ובכן, כאשר מדובר במילות חיפוש לא תחרותיות במיוחד, מנועי החיפוש יכולים להרשות לעצמם, מעת לעת, לספק תוצאות חיפוש שונות לגולשים, על מנת לבחון את איכותן, מבלי שהדבר יפגום באותנטיות ובאיכות של דפי תוצאות החיפוש.

לכשזה קורה, אתרים שזוכים להיות מדורגים במקומות ריאליים בדפי תוצאות החיפוש, מקבלים, למעשה, הזדמנות להוכיח למנועי החיפוש האלו שהם ראויים לדירוג הזה. האיתות הזה הוא חשוב להמשך תהליך הקידום גם עבור מילות מפתח תחרותיות יותר. אלא שבניגוד לטקטיקות שבאמצעותן מתמקדים בעלי עסקים ישר במילות המפתח התחרותיות, האסטרטגיה הזו דווקא מאפשרת לאותם בעלי עסקים להכניס, בשפה עממית משהו, רגל בדלת, לגרום להם לעלות אל הבמה המרכזית ולשחק במגרש של הגדולים.

אז אחרי שהבנו מדוע כדאי יהיה למקד לפחות חלק מן המאמצים במילות מפתח שיש עליהן תחרות נמוכה, בואו נצלול נימה ונבין כיצד עושים זאת בפועל.

חוזרים אל Ahrefs Keyword Explorer, ובוחרים ומבצעים שני סינונים ראשונים:

האחד – KD – שדה המעיד על רמת הקושי לדרג מילת מפתח מסוימת. לוחצים על התפריט הרלוונטי ובוחרים בערך מקסימלי בהתאם לנישה בה אתם פועלים. כך ניתן להבטיח שאתם מטרגטים מילות מפתחת לא תחרותיות במיוחד.

הסינון השני שתירצו לבצע מתייחס להיקף החיפושים. בשדה Global Volume ביחרו במינימום חיפושים שיאפשר לכם לסנן הרבה רעש, ובהתאם, כמובן, לסוג התנועה המאפיינת את התחום בו אתם פועלים.

מילות מפתח המתאפיינות בתחרות נמוכה

מכאן, כל שנשאר לכם הוא לסמן את הביטויים ברשימה שהם רלוונטיים עבורכם, ושאתם חושבים שקל יהיה לכם לייצר תוכן בעל ערך מוסף רב עבורם. לאחר שתסמנו אותם, תוכלו להוסיף אותם לרשימת מילות מפתח ולתת לה שם לצורך שימוש עתידי. בואו נקרא, בדוגמה שלנו, למילות המפתח שסימנתם בשם "מילות מפתח – תחרות נמוכה"

חלק ממחקר המילים ב - Ahrefs

מילות מפתח המתייחסות לנושאים המייצרים קישורים

אם קודם לכן השתמשנו בטקטיקה על מנת לדרג באופן ישיר את עמודי האתר שלנו על ביטויים רלוונטים, אשר באופן ספציפי התאפיינו ברמת תחרות נמוכה, הפעם נרצה לטרגט את המשאבים שלנו דווקא במילות מפתח פופולריות אשר מייצרות סביבן תכנים איכותיים המייצרים קישורים חיצוניים.

למה שנרצה לעשות זאת?

לכאורה, מיקוד שבאזורים כל כך תחרותיים, המכילים קישורים של מתחרים לנושאים רלוונטיים דומים, לא יאפשר לנו להשיג את המטרה שלנו: יצירת ערך מוסף על המתחרים באמצעות תקציב מוגבל ונתון.

אלא שהטרגוט של מילות המפתח האלו לא מתבצע על מנת לדרג תכנים ישירים שלנו על אותם ביטויים, אלא על מנת לחזק את הסמכות הכוללת של האתר שלנו, באמצעות יצירת תכנים שאנשים ירצו לקשר אליהם.

כדי שנוכל להבין את העניין הזה יותר לעומק, בואו נדבר לרגע על קישורים.

קישורים הם הפניות שמבצעים עמודי אינטרנט לעמודי אינטרנט אחרים. העמודים המקושרים יכולים להיות ממקומים באותו אתר ממנו יוצא הקישור, ואז הם נקראים קישורים פנימיים, או להצביע על אתר אחר, ואז הם נקראים קישורים חיצוניים.

כאשר אתר אינטרנט מצביע על אתר אחר, הוא למעשה מבצע סוג מסוים של הבעת אמון. אתרים יכולים להפנות לאתרים אחרים מאוסף של סיבות: בלוגר בתחום הטיולים יכול להמליץ על אטרקציות ולהפנות אליהן, טכנולוג שסוקר מוצרים חדשים יכול להפנות לפרסומים שונים שעורכות חברות דיגיטליות מעת לעת, ועסקים שונים יכולים לבחור לקשר לעסקים אחרים, משלימים, כדי לשפר את החוויה של הגולשים המגיעים אליהם. קישורים יכולים להתבצע גם לאתרי תדמית שיכולים לסייע להבין מי כתב מאמר מסוים וכם לאתרים אחרים מאלף ואחת סיבות.

כעת, ככל שזה נוגע לבניית פרופיל קישורים חיצוניים לאתר, יש לא מעט שיטות מלאכותיות לבנות קישורים כאלו. מי שעושה זאת מסתכן בהפרה ל ההנחיות של גוגל, שקובעות כי קישורים המעבירים את ערך דירוג הדף צריכים להתקבל בטבעיות, וגם יצטרך להשקיע לא מעט משאבים כדי לבצע סקיילינג של הדבר הזה.

שיטה מאתגרת הרבה יותר אבל גם בטוחה הרבה יותר, היא לייצר תוכן כל כך טוב ואיכותי, עד שלבעלי אתרים אחרים לא תהיה כל ברירה אלא להפנות אליו. כאן נכנסת בדיוק Ahrefs לתמונה. באמצעות כלי ה – SEO של Ahrefs תוכלו למצוא מילות מפתח ותכנים שמקבלים הרבה קישורים מגורמים רלוונטיים שונים. מיקוד המאמצים שלכם בתוכן כזה, יאפשר לכם לעבות את פרופיל הקישורים של האתר שלכם, לשפר את הסכמות שלו, ולסייע לכם לדרג את עמודי האתר השונים שבו עבור ביטויי חיפוש רלוונטיים של גולשים במנועי החיפוש השונים.

אז איך מאתרים תוכן כזה ששוה לינקים מאתרים אחרים?

בגדול, התהליך הזה כולל שלושה שלבים עיקריים: מציאת דפים שזכו להרבה מאוד קישורים, ניתוח סיבות השורש שבגללן הדפים האלו זכו לכל כך הרבה קישורים ויצירת תוכן איכותי וטוב בהרבה מן התכנים שאותם ניתחתם בשלבים הקודמים.

איך מוצאים דפים שזוכים לקישורים רבים בתחום מסוים?

מבצעים את הפעולה ההפוכה בדיוק לזאת שביצענו קודם לכן. במקום לחפש ביטויים בעלי מאפיין KD מקסימלי, נבחר את אלו שמכילים KD בערך מינימלי גבוה מספיק. גם במקרה הזה, נרצה לסנן ביטויים עם נפחי חיפוש מינימליים כדי להימנע מרעש מיותר.

את הרשימה שקיבלנו נבחן הפעם לא לפי רשימת הביטויים, אלא לפי רשימת נושאי האב. בכל נושא אב נמצא רשימה של תכנים רלוונטיים, שאולי בחינה מדוקדקת יותר שלהם תוכיח ששווה לכתוב עליהם. כמו מקודם, גם את הרשימה הזאת נשמור וניתן לה שם: "מילות מפתח – תכנים מייצרי קישורים".

איך מוצאים דפים שזוכים לקישורים רבים בתחום מסוים?

מילות מפתח המעידות על כוונה מסחרית

בסופו של יום, המטרה שלשמה אנחנו מבצעים מחקר מילות מפתח, היא על מנת להשלים את הייעוד של בית העסק, ולמכור מוצרים או לספק שירות לקהל הלקוחות.

כוונה מסחרית של גולשים יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות חיפוש ביטוי רכישה מובהקים, כמו buy name_of_product ויכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות חיפוש ביטויים המתאימים לביצוע השוואת, סקירה או דירוג באמצעות אפיליאטור, כמו: top, vs, best, וכו'.

לצורך העניין, נניח שאנחנו אפיליאטורים שמעוניינים ביצירת תוכן שימשוך אלינו גולשים מתאימים. אלו יכולים להיות גולשים שמתעניינים במוצרים מסויימים, מעוניינים לקרוא סקירות, חוות דעת, יתרונות וחסרונות של מוצרים והמלצות שונות לרכישה.

כדי להגיע אל רשימת מילות המפתח הרלוונטית אנחנו מתחילים מן הרשימה המורחבת ומסננים אותה באמצעות פונקציית ה – include שהכרנו מקודם ומשלבים בה את כלל  הביטויים המעידים על כוונת הגולש לבצע השוואה או סקירה.

מילות מפתח המעידות על כוונה מסחרית

את הרשימה שייצרנו כעת נשמור, באותו אופן כמו מקודם, תחת השם "מילות מפתח – כוונה מסחרית".

שלב 5: הבנת כוונת החיפוש של המשתמש

נשים את הדברים על השולחן כבר עכשיו: אם אתם לא מסוגלים לנתח ולהבין באופן חד משמעי מהי כוונת החיפוש של המשתמש בעת ביצוע חיפוש מסוים, אל תנסו להתברג עבור אותה מילת מפתח.

איך מזהים את כוונת החיפוש של משתמשים מתוך ביטוי נתון? בדרך כלל, מה שיעשה את העבודה על הצד הטוב ביותר יהיה לבחון את עשר תוצאות החיפוש הראשונות בגוגל עבור חיפוש של הביטוי הזה.

למשל, עבור הביטוי "איך לרדת במשקל?" תמצאו שהתוצאות הראשונות במנוע החיפוש הן תוצאות אינפורמטיביות המשמשות לצורך סקירה של מידע ונתונים. לעומת זאת, חיפוש אחר "משקולות" יוביל אתכם לחנויות אונליין אשר מוכרות משקולות כמוצר לכל דבר ועניין. 

אם אתם בלוגרים שכותבים על ירידה במשקל, הסוג הראשון של החיפוש יוכל להתאים לכם כמו כפפה ליד. החיפוש השני, לעומת זאת, הרבה פחות. אל תנסו להיות מדורגים על ביטויים עם כוונה מסחרית באמצעות תוכן אינפורמטיבי, משום שכך לא תצליחו לספק מענה הולם לכוונת החיפוש של הגולש.

האם יש דרך מהירה לבצע את מחקר כוונת המשתמש? ובכן, מעבר לכניסה ידנית אל עשר התוצאות הראשונות, כנראה שאין דרך מעשית מהירה באופן משמעותי. בכל זאת, אתם נמצאים בעיצומו של מחקר מילות מפתח. תקדישו עוד שתי דקות כדי לוודא שביטוי החיפוש שאתם עומדים לטרגט שווה את זה.

האם זה אומר שאתם צריכים לנטוש את Ahrefs ולטרוח ולחפש בגוגל אחר ביטוי המפתח הרלוונטי, לדגום כל אחת מן התוצאות וללמוד ממנה? כמובן שלא. Ahrefs מאפשרת לכם לקבל תמונה מלאה ועדכנית של ה Serp העדכני (דף תוצאות החיפוש עבור ביטוי החיפוש הפופולרי), בלחיצת כפתור, ומבלי לצאת מכלי התחקור.

הבנת כוונת החיפוש של המשתמש

שלב 6: הערכת מורכבות הדירוג על מילות מפתח מסוימות

לאחר שמיפינו את מילות המפתח שנראות לנו רלוונטיות, ולאחר שהבנו את כוונת החיפוש שעומדת מאחוריהן והחלטנו כי הן רלוונטיות עבורנו, נשאלת השאלה: עד כמה קשה יהיה לדרג את עמודי האתר שלנו על מילות המפתח האלו, ועד כמה נצטרך להשקיע על מנת לעקוף את המתחרים בהקשר הזה.

איך בוחנים מורכבות של מילת מפתח? ובכן, דרך פשוטה יחסית לעשות זאת היא באמצעות, שוב, בחינת עשר התוצאות הראשונות בדפי תוצאות החיפוש עבור שימוש בביטוי החיפוש הרלוונטי.

כדי למצות את הבחינה ננסה לקבל מידע אודות ארבעה מדדים שונים: כמות הקישורים החיצוניים המפנים אל העמודים הרלוונטיים, סמכות האתרים המקשרים אל העמודים הרלוונטיים, רלוונטיות הקשר בין האתרים וכמות הטראפיק הפוטנציאלי שניתן יהיה לקבל מקישורים כאלו.

בעוד שכמות קישורים וציון סמכות הניתן להם, וכן הטראפיק המשוער שיכולים לייצר ביטויים אלו הינם מדדים שאנחנו יכולים בצורה ישירה מ Ahrefs, הרי שאת מדד הרלוונטיות קצת יותר קשה יהיה לכמת. ובכל זאת, מבט על מבנה הקישורים של האתרים המקשרים יוכל ללמד אותנו האם, למשל, שולבו בהם מילות המפתח העיקריות, מה שיוכל להעיד, ברוב המוחלט של המקרים, על מדד רלוונטיות גבוה.

מתי ביטוי יוכל להיות אטרקטיבי מבחינתנו? כאשר הוא מייצר טראפיק איכותי לאתרים המדורגים בדפי תוצאות החיפוש, כאשר מדד הרלוונטיות שלו גבוה, כאשר הוא מכיל כמות מועטה יחסית של קישורים לדפים הרלוונטיים, וכאשר הסמכות של האתרים המקשרים היא לא מאוד גבוהה.

מדוע שנחפש דווקא אחר ביטויים שמייצרים טראפיק אולם לא מקבלים לדפים הרלוונטיים מספיק קישורים איכותיים? משום שקל יהיה לנו הרבה יותר להתמודד מול סביבת התחרות ולייצר אלטרנטיבה איכותית לתוכן ולסמכות של הדפים אותם אנחנו מעוניינים לדרג גבוה בדפי תוצאות החיפוש.

שלב 7: חילוץ נושאי אפשריים ליצירת תוכן

שלב קריטי וחשוב לא פחות משלב מחקר מילות המפתח שבו תמפו את מילות המפתח החשובות לתהליך הקידום של התוכן באתר, הוא מציאת הנושאים האפשריים לכתיבה.

כחלק מן האסטרטגיה שתגבשו, אתם תירצו, ככל הנראה, לכסות כמה שיותר נושאים בנישה שבה אתם פועלים. הסיבה לכך היא שאתם מעוניינים להצטייר כאוטוריטה בתחום, כזו שיכולה לייצר מענה לשאלות שונות של גולשים ולחיפושים נפוצים בתחום.

כלי המחקר של Ahrefs מאפשר לכם במספר קליקים בודדים לקבל מידע אודות כותרות העמודים וכן כותרות המשנה של העמודים המדורגים על ביטויי המפתח הרלוונטיים שלכם, ועל ידי כך לייצר רשימה שלנושאים פוטנציאליים אותם תירצו לכסות באמצעות אסטרטגיית התוכן שלכם.

טיפים חשובים לבניית אסטרטגיית תוכן מבוססת על מחקר מילות מפתח

לאחר שסיימתם לבצע את מחקר מילות המפתח, מיפיתם את הביטויים שחשוב לכם להיות מדורגים עליהם, תוך התחשבות בהיקף החיפושים המאפיין אותם, ברמת התחרות עליהם, במידת הרלוונטיות שלהם לשירותים שאתם מציעים וליכולת שלכם לייצר תוכן איכותי בנישה, אתם נפנים לייצר את אסטרטגיית התוכן של האתר.

כדי להשיג תוצאות טובות באמת, חשוב לפעול בצורה סדורה, מדודה, עקבית ומדורגת. לשם כך, הכנו עבורכם מספר טיפים חשובים שיסיעו לכם לבנות את אסטרטגיית התוכן שלכם בצורה איכותית:

בחרו את יוצרי התוכן שלכם בתבונה

מאחר שיצירת תוכן בהתאם לאסטרטגיה ברורה היא משימה לטווח הארוך, שדורשת עקביות, איכות, ותקשורת מרובה, חשוב מאוד יהיה לבחור ביוצרי תוכן מוכשרים, שקל יהיה לכם לעבוד מולם, ושהם פנויים מבחינת לוחות הזמנים וגם רגשית, לפרויקטים ארוכים ומשמעותיים.

בלא מעט פעמים, התקשרות מול יוצר תוכן יכולה להיות מורכבת: לפעמים הצרכים של שני הצדדים לא מסונכרנים: בעוד שמנהל האתר ירצה לשלב מעת לעת תיקונים בתוכן, יוצר התוכן לא יהיה פנוי לכך. בעוד שלעיתים תידרש זמינות של יוצר התוכן בתקופות עמוסות במיוחד, ייתכן שדווקא יוצר התוכן הרלוונטי לא יהיה פנוי.

לשם כך, חשוב יהיה להסכים על תנאי ההתקשרות מראש, לוודא שיוצרי התוכן מספקים לכם את השירות בראש טוב, שהם מרוצים מן התגמול שלהם ושהם מספקים לכם את התוצרים במועדים הרלוונטיים.

במקרים מסוימים, יוצר התוכן שלכם יצטרך הכשרה או הסמכה רשמית כדי לייצר את התוכן. זאת הסיבה, שפעמים רבות, תתקשו למצוא כותב תוכן בנישה שבה אתם זקוקים לסיוע, בין היתר משום שמי שעוסק בפועל בנושא לא עוסק בכתיבה, ולהפך.

לכן, אם וכאשר כבר הצלחתם להתקשר מול כותב איכותי ובעל הסמכה רלוונטית, שימרו עליו מכל משמר. מדובר בנכס חשוב שיוכל לשמש אתכם לאורך תקופה על מנת לספק מענה איכותי לאסטרטגיית התוכן שלכם.

התחילו את ההתקשרות מול כותבי תוכן בצורה הדרגתית

העצה הזאת תהיה שווה לכם זהב. הדבר האחרון שתירצו לעשות, כאשר אתם מבקשים לממש אסטרטגיית תוכן הוא להגיע לדד ליין ולגלות שכלל התכנים שהזמנתם כתובים בצורה מרושלת, לא איכותית, ושאינה מתאימה לסטנדרטים אותם ביקשתם להטמיע.

כאשר אתם מתקשרים מול יוצרי תוכן, עשו זאת בהדרגה. בקשו ראשית לראות מהו קצב ייצור התכנים, מהי האיכות שמאפיינת אותם, מהי הטולרנטיות של יוצר התוכן לבקשות לשינויים, האם בכלל נדרשים שינויים וגם האם התכנים סופקו במועד עליו הסכמתם מראש.

הקצו תקציב מתאים מראש למלאכת יצירת התוכן

תוכן טוב, בכמות ובאיכות מספקת, עולה כסף.

כדי להצליח ולדרג את עמודי האתר שלכם על ביטויי מפתח איכותיים תזדקקו לתוכן איכותי, שלם, שמכסה את כלל ההיבטים של הנושא הנתון. כדי לייצר תוכן כזה, לא תוכלו להתקשר מול כותבי תוכן מתחילים, שאין להם ניסיון בתחום המדובר.

תוכן, כמובן, לא חייב להיות טקסטואלי. אם כחלק מאסטרטגיית התוכן שלכם אתם בוחרים להטמיע תכנים בפורמט וידאו, למשל, תהליך יצירת התוכן יהיה ממושך יותר והעלות שלא תגדל בהתאם.

לכן, ככל שאתם מעוניינים להשקיע בבניה של אסטרטגיית תוכן לטווח ארוך, חשוב יהיה שתקצו את התקציב מראש. אל תגיעו למצב שבו אתם נדרשים להתחנן לתקציב כדי להשלים את הפריסה של תכנים חשובים באתר.

יצירת בסיס תקציבי איכותי היא דרישת סף בכל הטמעת אסטרטגיית תוכן, שתכליתה לייצר דירוגים איכותיים.

חשבו על פורמטים שונים שבהם תוכלו לייצר ערך לגולשים

ציינו זאת קודם בסעיף שעסק בתקצוב התוכן, אך לטיפ הזה יש בהחלט מקום גם כאן. כדי לייצר ערך מוסף גבוה לגולש, טקסט הוא לא האפשרות היחידה שעומדת לרשת בעל האתר.

במקרים רבים, דווקא תוכן מבוסס וידאו יוכל לייצר ערך מוסף גבוה הרבה יותר. דוגמה לכך הם נושאים הקשורים במדריכים שונים לתפעול מכשירים, הסברים על פתרון תקלות אפשריות, או תכנים אחרים שקל הרבה יותר להמחיש באמצעות וידאו קצר, ושגם מאמרים ארוכים ומפורטים לא יצליחו להעביר את המסר שלהם בצורה איכותית מספיק.

לכן, כאשר אתם ניגשים לבנות אסטרטגיית תוכן לאתר, עיצרו וחישבו על כלל ההיבטים הנדרשים מכם על מנת ליצור ולהפיץ תוכן: הפקה, איפור, תסריט, בימוי, צילום, הקלטת סאונד ועוד.

הפיצו את התוכן בערוצים משלימים נוספים

כדי לייצר אפקט משמעותי של התוכן, להנגיש אותו בצורה המיטבית לקהל הגולשים, וגם על הדרך לסייע בקידום האורגני של האתר, חשוב יהיה לפעול על מנת להפיץ את התוכן הזה בערוצים משלימים נוספים.

כאשר אתם משקיעים משאבים בהפצת תוכן בערוצים משלימים, אתם מאותתים למנועי החיפוש שהתוכן הזה חשוב ומייצר ערך, וגם מאפשרים להם לקבל אינדיקציות על איכות התוכן – למשל כמות השיתופים, התיוגים והתגובות המתקבלות על התוכן הזה.

חשוב יהיה שהפצת התוכן תתבצע בהתאם להרגלים של קהל היעד אליו הוא מכוון: תוכן מקצועי יוכל להיות מופץ ברשת החברתית לינדקאין, ואילו תוכן בידורי יתאים יותר לרשתות חברתיות אחרות כמו אינסטגרם ופייסבוק.

תוכן אינפורמטיבי אפשר יהיה פעמים רבות להפיץ באמצעות מייל, ואילו תוכן שיווקי ניתן יהיה לפרסם במגזינים ופורטלים שונים.

כתבו תכנים מקיפים

אחד מן העדכונים החשובים של גוגל בשנים האחרונות נגע לאנדוקס מקטעים – כלומר, היכולת של מנוע החיפוש הגדול בעולם לאתר תוכן רלוונטי שעונה בצורה הטובה ביותר על השאילתא של הגולש, גם אם זה הוטמע בעמוד שלכאורה אינו עוסק באופן ישיר בנושא.

התוצאה של עדכון אנדוקס המקטעים הייתה העלאת החשיבות של הטמעת תוכן מקיף, שלם, שמכסה נושאים מכל זוית אפשרית על מנת להגביר את הסיכוי לאנדקס אותו עבור שאילתות גולשים שונות.

כאשר אתם ניגשים לממש את אסטרטגיית התוכן שלכם, זיכרו לשלב באתר תוכן איכותי, מקיף מעמיק ובר תימוכין, על מנת לחזק אותו בערוצים הדיגיטליים השונים.

כתבו תכנים מדוייקים

ככל שעוברות השנים ומנועי החיפוש משתכללים, כך גדלה החשיבות של הטמעת תוכן שהינו אותנטי, בדוק, וכן מגובה בעובדות ומסמכים. כתיבת תכנים לא מדויקים, מעבר לנזק תדמיתי שיכולה לגרום לבית העסק שעומד מאחורי אתר האינטרנט, עלולה לחשוף את בית העסק לתביעות דיבה, לבקשות הסרה של התוכן מצד גולשים ועוד.

כדי לייצר תוכן איכותי ומדויק, תידרשו לבצע מחקר טרם ביצוע מלאכת הכתיבה. מחקר, כמו כל שירות שמבוצע בתחום הדיגיטציה, עולה כסף ודורש את המעורבות של גורם מקצועי ובר ניסיון. קחו זאת בחשבון עוד לפני שאתם נפנים לממש את אסטרטגיית התוכן באתר שלכם.

עשו שימוש בהפניות

כדי שהתוכן שלכם יראה מקצועי ומהימן, חשוב יהיה לכלול בו רפרנסים למקורות מידע מהימנים שעליהם אתם נסמכים.

הרשת בנויה מהפניות וקישורים בין דפים שונים, שמטרתם להרחיב את המידע המוצג לגולש באמצעות דוגמאות, מקרים פרטיים, ציטוטים, הוכחות ועוד. במקרים רבים, נוהגים בעלי אתרים לעשות גם חלוקה פנימית של התכנים, בין היתר על מנת לא להעמיס על הקורא, ולאפשר לו לצרוך את המידע בקצב שלו ועל פי צרכיו.

הקפידו להטמיע קישורים פנימיים וחיצוניים בתוכן שלכם על מנת לאפשר לגולשים המגיעים לאתר, לקבל תמונה שלמה ומלאה של המידע שבגללו הגיעו מלכתחילה לאתר.

ספקו מידע על יוצרי התוכן שלכם

כשנכנס לחיים שלנו המושג YMYL אשר מייצג את הביטוי Your Money or Your Life הבינו רבים מבעלי האתרים שלא ניתן יותר להסתפק בתוכן איכותי ומקצועי המוטמע באתר, ויש לאותת למנועי החיפוש כי גם כותבי התוכן באתר הם מקצועיים ברי סמכא לעסוק בתחום עליו הם כותבים, ושיש להם את ההסמכה וההכשרה הנדרשות.

בתחומים רבים שיש להם השפעה על חיי אדם או נכסים פיסיים ודיגיטליים של אנשים, כמו אתרי נדל"ן ומכוניות, אתרי בריאות ורפואה, אתרי השקעות וכו' – העלו מנועי החיפוש את הרף בכל הקשור לדרישות התוכן שלהם מאתרים.

לכן, כדי לשפר את הסיכוי של האתר שלכם להיות מדורג במיקומים ריאלים בדפי תוצאות החיפוש, שלבו מידע על כותבי התוכן באתר, כולל תמונה, טקסט תיאורי קצר, וגם הפניה אל עמוד בבליוגרפיה ופרופילים חברתיים באתרים חיצוניים.

נהלו גאנט מסודר של תכנים

חשוב יהיה, שגם אם יתבצעו שינויים בתוכנית הכללית של יצירת תוכן לאתר, הטמעת התוכן תתבצע על פי תוכנית מסודרת עם גאנט ברור. בחברות גדולות גאנט כזה צריך לשקף את כלל המשאבים הנדרשים מפונקציות שונות בארגון כדי להפיק, ליצור ולעבד את התוכן לפני הטמעתו באתר.

לכן, הכינו בתחילת כל שנה גאנט תוכן מסודר, שילווה אתכם לאורך כל שנת העבודה, וישמש כמנחה העיקרי שלכם בכל הקשור למועדי הפרסום של התכנים השונים.

ספקו נקודת מבט חדשות על תכנים קיימים ברשת

לא מסוגלים לייצר תוכן מקורי, כזה שלא נכתב כבר בעבר, נלעס ונטחן מכל עבר? אין שום בעיה. כיתבו על אותו נושא, הפעם מזוית שונה ומנקודת מבט אחרת.

גם למנוע החיפוש עצמו אין אינטרס להציג לגולש אותן תוצאות חיפוש אשר כוללות תכנים זהים בעבור שאילתא שמבצע גולש. במקרים רבים, יבחר מנוע החיפוש לגוון את דף התוצאות ולשלב בו גם תכנים שונים, אשר מכילים הסתכלות מעט שונה על הדברים.

עבו ועדכנו תכנים באופן שוטף

תוכן, טוב ככל שיהיה, עלול להפוך למיושן, לא רלוונטי, ואף מטעה עם הזמן. כדי שתוכן יהיה איכותי, בעל ערך מוסף, עדכני ורלוונטי, יש צורך בקיום תהליך עדכון שוטף שלו. במהלך העדכון של מקטעי תוכן בנושא כלשהו, יש לוודא כי מתקיים ממשק עם מגמות חדשות המאפיינות את התחום, עם אירועים רלוונטיים, עם התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות, עם שינויים בהרגלי הצריכה של משתמשים ולקוחות ועוד.

התמקדו ביצירת תוכן ירוק עד

על קצה המזלג, תוכן ירוק עד הוא תוכן שנכונותו והרלוונטיות שלו אינן מושפעות מתהליכים שונים, מאירועי היום יום או מגמות שונות. התמקדות ביצירת תוכן ירוק עד יכולה לייצר לכם ערך מוסף בהיבטים רבים, ובהם גם הצורך לעדכן פחות תכנים ולהשקיע פחות משאבים בניטור שוטף של תוכן שהוטמע באתר.

כיף לשמוע מילה טובה

צרו איתנו קשר

עקבו אחרינו בפייסבוק

072-394-7000

כותרת

  • אייטם 1
  • אייטם 2
  • אייטם 3
  • אייטם 4
  • אייטם 5

כותרת

  • אייטם 1
  • אייטם 2
  • אייטם 3
  • אייטם 4
  • אייטם 5

כותרת

  • אייטם 1
  • אייטם 2
  • אייטם 3
  • אייטם 4
  • אייטם 5

כותרת

  • אייטם 1
  • אייטם 2
  • אייטם 3
  • אייטם 4
  • אייטם 5

כל הזכויות שמורות ל-Personas Media ©

072-394-7000