מחקר מילות מפתח באמצעות SEMRUSH - המדריך המלא
תוכן עניינים
במאמר הזה אנחנו מתכוונים לסקור את אחד הכלים העוצמתיים שעומדים לרשותם של מקדמי אתרים ומנהלי שיווק של מותגים שונים: כלי מחקר מילות המפתח והמתחרים Semrush. כלי המחקר הזה מתהדר בבסיס נתונים עצום של מילות מפתח, דירוגים, מיקומים, מעקב אחר דפי תוצאות החיפוש, תצוגות עשירות ועוד, והוא מתעדכן כל יום בנתונים חדשים.
באמצעות תכונות מתקדמות, מאפשר Semrush לקצר באופן משמעותי את תהליך המחקר, האשכול והניפוי של מילות מפתח שבהן מעוניין בית העסק להשקיע את עיקר משאבי הקידום, ולהפוך פעולות שבעבר היה לוקח זמן רב לבצע באופן ידני, לפעולות פשוטות, טרוויאליות ומידיות.
היתרון הבולט ביותר של Semrush הוא המחקר המעמיק שהוא מאפשר לבצע בתחום התוכן. תוכן הוא, כידוע, אחד הפקטורים המרכזיים שמשמשים את מנועי החיפוש בהחלטה כיצד לדרג אתרים בדפי תוצאות החיפוש, וככל שהדברים נראים כעת, לא מן הנמנע שהוא ישאר פקטור כזה גם בשנים הבאות.
כלי המחקר של Semrush יאפשר לכם לחלץ מתוך רשימות ארוכות ומשמעותיות של מילות מפתח גם רעיונות לתוכן איכותי שתוכלו ליצור כדי למשוך מבקרים שונים לאתר שאתם מקדמים. יתרה מכך, Semrush יאפשר לכם לבחור באיזו גישה אתם מעוניינים לבצע את שלב המחקר: האם אתם מעוניינים להתחיל מרשימת מילים ראשונית ולעבות ולהרחיב אותה, או האם אתם מעוניינים לעקוב דווקא אחר מתחרה מוביל שלכם, ולהבין היטב את אסטרטגיית המיקוד שלו בתוכן.
בהמשך המאמר הזה נציג את שתי הגישות האלו בהרחבה. אבל לפני כן, קצת על מה אנחנו עושים כאן ולמה.
מהו מחקר מילות מפתח ומדוע הוא כל כך חשוב להצלחה של העסק?
לא סתם נחשב שלב מחקר מילות המפתח לשלב קריטי וחשוב בכל פרויקט קידום אתרים. לכשמסתיים שלב מחקר מילות המפתח, יכולים הבעלים של האתר המקודם לקבל שורה של החלטות: איזה תוכן לכתוב ובאיזו כמות? מי יכתוב את התוכן הזה והאם נדרשת הסמכה מיוחדת לשם כך? באילו מילות מפתח כדאי יהיה למקד את המאמצים של בית העסק ומאילו כדאי להתרחק? איך תיראנה כותרות וכותרות המשנה באתר, כיצד יראה התפריט הראשי, פרופיל הקישורים הפנימיים של האתר, הקישורים החיצוניים המובילים לאתר, כיצד יוטמעו נתונים מובנים באתר ועוד שורה ארוכה מאוד של החלטות שהן קריטיות לקידום האתר, בטח ובטח אם מדובר באתר שפועל בסביבה תחרותית.
מדוע חשוב לבצע מחקר מילות מפתח בראשיתו של כל תהליך קידום אתרים, וגם מעת לעת גם לאחר שהאתר כבר מקודם? הנה כמה סיבות מרכזיות לעשות זאת:
סיבה מספר 1: מיקוד במילות מפתח המתאפיינות ברמת תחרות נמוכה
בסופו של יום, חשוב לזכור שהתקציב של בית העסק הוא מוגבל. משכך הם פני הדברים, יצטרך בית העסק ברוב המקרים להחליט כיצד הוא משקיע את תקציב השיווק של העסק, ובמקרה של פרויקט קידום אתרים אורגני – עבור אילו מילות מפתח הוא מעוניין להתאמץ. אולם, עסק כזה, עם תקציב מוגבל, אינו פועל בחלל ריק. הוא פועל בסביבת תחרות נתונה. הדבר הזה הופך את הקידום של מילות מפתח המתאפיינות ברמת תחרות גבוהה למאתגר במיוחד, ממושך ולתהליך שדורש השקעה מסיבית של משאבים.
מאחר שלא לכל בית עסק יש את התקציב הדרוש להתמודד עם סביבת תחרות כזאת לאורך זמן, רבים מן העסקים בוחרים בגישה מעט שונה: הם מעדיפים למפו אזורים בהם רמת התחרות היא יחסית נמוכה, ולנסות להתברג בהם באמצעות תכנים רלוונטיים.
אחת המטרות של מחקר מילות מפתח איכותי היא לזהות את אותם אזורים בהם מילות המפתח נחשבות פחות תחרותיות, מה שאומר שניתן יהיה לקדם את עמודי האתר הרלוונטיים עבורן גם באמצעות תקציב קטן יחסית.
סיבה מספר 2: הערכת היקף החיפושים עבור ביטויי מפתח נתונים
מחקר מילות מפתח מבוצע גם על מנת להעריך את היקף החיפושים הממוצע של מילות מפתח ברמה החודשית. מדוע הנתון הזה הוא חשוב? מאחר שעל מנת שגולש שמחפש ביטוי מסויים במנוע החיפוש יהפוך ללקוח משלם שלנו, הוא נדרש לעבור שרשרת של המרות. בכל עסק מוטמעות ההמרות האלו באופן שונה, למשל באמצעות השארת פרטים בטופס או יצירת קשר טלפוני של הלקוח. כך או כך, מאחר שבכל תהליך שיווקי שיעורי ההמרה יכולים רק לצמצם את אוכלוסיית הלקוחות המשלמים (היא לעולם תהיה קטנה מכמות הגולשים שהגיעו לאתר), נדרשת כמות מינימלית של גולשים שיגיעו אל האתר, על מנת ששרשרת ההמרות האלו תשאיר את התהליך רווחי מבחינת בית העסק.
אחת התכונות המתקדמות של Semrush תאפשר לכם למפות לא רק מילות מפתח רלוונטיות בנישה שלכם, אלא גם לקבל נתונים סטטיסטיים אודות היקף החיפושים הממוצע שמבצעים גולשים במהלך חודש שלם עבור ביטויי החיפוש הרלוונטיים.
סיבה מספר 3: זיהוי מתחרים שלא הכרנו בנישה
לא תמיד אנחנו מכירים את כלל המתחרים הישירים של בית העסק. מחקר מילות מפתח ומתחרים, שמגובה בכלים מודרניים כדוגמת Semrush יאפשר לנו לגלות מתחרים קיימים שלא היינו מודעים אליהם, להבין על אילו ביטויים הם מדורגים, מהו היקף התנועה האורגנית המגיעה אליהם לאתר, מהם איזורי התוכן החזקים יותר אצלם, כיצד הם ממשמשים בכלל את אסטרטגיית התוכן שלהם ועוד.
סיבה מספר 4: ניתוח איכות וכמות התוכן הנדרש כדי לדרג אתר במקום הראשון עבור ביטויי המפתח
אין ספק שתוכן איכותי הוא מרכיב חיוני ביכולת לדרג עמודי אתר מסויימים על חיפושים רלוונטיים של ביטויי מפתח שונים. אלא שלשאלה מהו וכן איכותי אין תשובה ברורה: לעיתים, תוכן איכותי הוא תוכן ארוך, בפעמים אחרות תוכן איכותי יכול להיות תוכן קצר וממוקד. תוכן איכותי יכול להיות מקיף ולהציג מידע ודוגמאות למכביר, או פשוט לספק את התשובה הנכונה והישירה.בצורה מתומצתת.
כלי מחקר של מתחרים ומילות מפתח יכולים לסייע לבעלי אתרים להעריך מהי איכות וכמות התוכן שנדרשות מהם, על מנת למקם את עמודי האתר שלהם במקומות ריאליים בדפי תוצאות החיפוש עבור ביטויי המפתח שחשובים להם.
כלי מחקר כדוגמת Semrush יכולים לסייע לבית העסק להחליט כיצד הוא מגבש את אסטרטגיית התוכן שלו בהקשר הזה: אם הוא אפיליאטור שמספק בעיקר מידע השוואתי, הוא יזדקק לסקירות מקיפות עבור מוצרים שונים. לעומת זאת, אם הוא מוכר באופן ישיר מוצרים ממותג מסויים, הוא יעשה שימוש בתוכן ממוקד עבור אותו מותג בלבד.
יצירת תוכנית תוכן ארוכת טווח, אשר לוקחת בחשבון את התכנים של השחקנים השונים בסביבת התחרות היא חלק בלתי נפרד מתהליך קידום האתר.
סיבה מספר 5: זיהוי כוונת החיפוש של המשתמשים
גולש יכול לחפש מידע אודות מוצרים או שירותים ממגוון רחב של פוזיציות: יכול להיות שהגולש נמצא בתחילתו של מחקר ראשוני, והוא מנסה להבין בצורה טובה יותר אילו פתרונות קיימים בשוק ולאילו מהם הוא זקוק. במקרים אחרים, ייתכן שהגולש זקוק דווקא להשוואה בין מספר בודד של מוצרים בעלי תכונות דומות, והוא מעוניין, לצד המידע האינפורמטיבי, לקבל גם חוות דעת של רוכשים שכבר ביצעו אינטראקציה מול ספקים שונים. יכול להיות שהגולש כבר קיבל החלטה על רכישת המוצר והוא רק מעוניין להשיג את המחיר הזול ביותר שנמצא כעת בשוק.
זיהוי כוונת החיפוש של גולשים היא קריטית בכל הקשור לקידום אורגני. הסיבה לכך, היא שניסיון לדרג עמודי תוכן באתר שכלל לא מספקים מענה איכותי לכוונת החיפוש של הגולש, יגרום לבזבוז משאבים מיותר ולהחמצת מטרת הקידום של עמודי האתר.
שימוש בכלי ניתוח ומחקר כדוגמת Semrush יוכל לסייע לכם למפות אילו עמודי תוכן מדורגים עבור ביטויים מסויימים, ובאמצעות כך להעריך האם יש לכם סיכוי לדרג את עמודי האתר שלכם בנישה הזאת. שימוש בכלי המחקר האלו יוכל לאפשר לכם גם לאתר מילות מפתח שכוונת החיפוש מאחוריהם אינה ברורה ולדעת שבראיית עלות תועלת, לא בטוח שכדאי יהיה להשקיע משאבים רבים בקידום עמודי האתר עבורן.
סיבה מספר 6: זיהוי ביטויי מפתח משלימים שלא חשבנו עליהם
למחקר מילות מפתח איכותי יש תכלית נוספת, לא פחות חשובה מאילו שהוצגו עד כה: מחקר איכותי סייע לנו לאתר מילות מפתח שפספסנו בתהליך המיפוי, ושהן רלוונטיות לחלוטין לשירות או המוצר שאנחנו כבעלי עסק מציעים. מציאת מילות מפתח דומות אולם לא זהות לאלו שכבר מופו, מאפשרת לבית העסק לא רק ליהנות מתנועה אורגנית של גולשים שיגיעו בעקבות חיפוש ביטויים שונים, אלא גם לגוון את התכנים השונים תוך שילוב מילות מפתח שונות, וכן להימנע מתופעה הקרויה דחיסת מילות מפתח – ועלולה להחשיד את בעל האתר בביצוע מניפולציות שונות על מנועי החיפוש במטרה לדרג את עמודי האתר השונים על ביטויים רלוונטיים.
סיבה מספר 7: לזהות כמה בממוצע מפרסמים מוכנים להשקיע בטרגוט מילות המפתח האלו
קידום ממומן הוא אפיק שיווקי שיכול ללמד אותנו לא מעט על מילות מפתח והחשיבות שלהן. כאשר מפרסמים מוכנים לשלוח את היד לכיס ולהשקיע בפרסום שיוביל גולשים אליהם לאתר בעקבות חיפוש של מילות מפתח מסוימות, הם לרוב עושים זאת לאחר מחקר מעמיק בנושא. אם טרגוט מילות המפתח האלו לא ייצר רווח לאורך זמן, המפרסמים פשוט יפסיקו להשקיע באפיק הזה.
כלי מחקר מילות מפתח יכולים לספק לכם נתונים אודות העלות הממוצעת לקליק שמוכנים מפרסמים להשקיע על מנת לדרג את עמודי האתר שלהם בראשית דפי תוצאות החיפוש, בחלק השמור לקידום הממומן.
מתודה זאת יכולה לאפשר לבית עסק להבין האם השקעה בביטויי המפתח האלו יכולה להחזיר את עצמה.
סיבה מספר 8: מיפוי סוגי התכנים המדורגים על ביטויי המפתח
כלי מחקר כדוגמת Semrush יכולים לקצר תהליכים בצורה משמעותית ולאפשר למי שמבצע את המחקר לצפות באופן מרוכז בתוצאות דפי החיפוש, וזאת על מנת להבין את סוגי התכנים המדורגים על מילות המפתח הרלוונטיות, בהן מתמקד המאמץ השיווקי. תכונה חשובה זאת מתקשרת למה שהעלנו כאן כבר קודם: מיפוי וניתוח כוונת החיפוש של הגולשים.
כיצד Semrush יכול לסייע לנו בביצוע מחקר מילות מפתח ומחקר מתחרים?
אחרי שהבנו מדוע חשוב לבצע מחקר מילות מפתח ומהן התועלות שתהליך כזה מספק לבית עסק בכל הקשור להבנת סביבת התחרות שבה הוא פועל, בואו ננסה לצלול פנימה, ולהכיר כמה מן התכונות המרכזיות שמספק לנו כלי ניתוח המתחרים מבית Semrush.
כפי שצויין קודם לכן, מחקר מילות מפתח ומתחרים יכול להתבצע מכמה וכמה זויות ומנקודות פתיחה שונות: אפשר למפות מילים מסוימות שיכולות להיות רלוונטיות לפעילות העסקית של המותג, ולפעול על מנת להרחיב ולצמצם אותן על פי הצורך. אפשר לבחור במתחרה מוביל ולנסות להתחקות אחר הצעדים העיקריים שביצע. ניתן גם לנתח תוצאת חיפוש ספציפית, ולהבין מדוע היא נחשבת לאיכותית יותר ביחס לאחרות.
כלי ניתוח המתחרים והתוכן של Semrush מאפשר לכם לבחור בכל אחת מן הגישות האלו. בפרקים הקרובים נציג נקודות מבט שונות על תהליך המחקר הזה.
גישה מספר 1: יכולות פילטור מתקדמות בתהליך ניתוח של אתר ספציפי
סביר יהיה להניח כי אתם, כבעלי עסק שמתפעלים באופן שוטף פעילו עסקית ופועלים בסביבת תחרות מוגדרת, מכירים את המתחרים המובילים בנישה שלכם. אם זהו אכן המצב, אחת הגישות שיכולות לשמש אתכם, היא ניתוח של אתר ספציפי שאתם יודעים שביצע פעולות נכונות על מנת להיות מדורג גבוה בדפי תוצאות החיפוש.
כדי לבצע זאת, ניכנס אל החוצץ Organic Research ושם נקליד את כתובת האתר שאותו מעוניינים לחקור.
נשים לב ש Semrush מספק לנו שורה של נתונים מעניינים: מספר מילות המפתח המשוער שעליהן האתר מדורג בדפי תוצאות החיפוש, היקף התנועה האורגנית המשוער לאתר בחודש, העלות המשוערת של דירוג העמודים השונים באמצעות קידום ממומן לו היה מבוצע לאורך כל החודש, כמות התנועה הממותגת וכמות התנועה הלא ממותגת לאתר בעקבות חיפושים של גולשים. נשים לב שמתחת למחוונים האלו שסקרנו נוכל לקבל עוד לא מעט נתונים אודות המגמה של היקפי החיפושי שמובילים תנועה אורגנית לאתר, מילות המפתח המובילות בחיפוש, השינויים המרכזיים בדירוגים של מילות המפתח ועוד.
כדי שלא לטבוע בנתונים ולאפשר מחקר אפקטיבי, נפעל על מנת לבצע סינון אפקטיבי של רשימות המילים שקיבלנו: נקבע את היקף החיפושים לטווח המבוקש באמצעות הסנן המתאים, נבחר במילות חיפוש ש ה- KD שלהן (רמת המורכבות שבדירוג עבור מילת המפתח הזאת) הוא מתחת לרף שנבקש לקבוע, וגם נבחר בסנן המתאים רק ביטויים שמובילים את עמודי האתר לדף הראשון בתוצאות החיפוש.
מדוע אנחנו עושים שימוש בתצורה הזאת של הסננים שתיארנו? בעיקר על מנת לייצר מצב שבו אנחנו מתמקדים במילות המפתח הרלוונטיות: מילות מפתח בעלות נפח חיפושים סביר, עם רמת תחרות שאיתה ניתן להתמודד וכאלו שמייצרות תנועה אורגנית אמיתית לאתר שאותו אנחנו בוחנים (אנו יודעים זאת משום שהן ממקמות את עמודי האתר הנבחן בעמוד הראשון, אליו מגיעה רוב התנועה האורגנית של גולשים במנועי החיפוש).
גישה מספר 2: מבט על ה SERP
ה – Serp – דף תוצאות החיפוש הוא מזמן כבר לא רשימה של כותרות מטא המובילות את הגולשים לאתרים שונים. במקום זאת, גוגל הרבתה לשלב בשנים האחרונות תכונות מיוחדות לתוצאות החיפוש, ולהפוך חלק נכבד מן התוצאות לתוצאות תוכן עשירות.
כלי ניתוח המתחרים של Semrush מאפשר לכם לסנן את רשימת מילות המפתח שקיבלתם עבור המתחרה שאותו אתם מתחקרים, לרשימת מילות המפתח שמייצרות תוצאות עשירות בדפי תוצאות החיפוש. מדוע לעשות זאת? משום שלרוב מדובר בתוצאות חיפוש איכותיות יותר, עשירות בתוכן וממוקדות – שאותן ייתכן ותירצו לחקות.
כיצד מבצעים את הפילטור הזה? פשוט מאוד. נכנסים לחוצץ positions, ושם, תחת הסנן Serp Features בוחרים באופציה הרלוונטית לכם.
חשוב יהיה לציין: תוצאות עשירות ב – Serp יכולות להוות הזדמנות אמיתית, שכן במקרים מסוימים הן מאפשרות גם לאתרים עם סמכות נמוכה יחסית להופיעה לצד אתרים גדולים בשורה של תצוגות השוואתיות.
אם תתכננו את אסטרטגיית התוכן שלכם בצורה נאותה – תוכלו ליהנות מדירוגים מעולים על תוצאות האפס – ולזכות לחשיפה גדולה של גולשים, גם אם זאת לא תייצר בהכרח תנועה גדולה לעמודי האתר שלכם.
גישה מספר 3: שימוש ב Keyword Manager
טכניקה נוספת שכדאי להיות מודעים אליה בכל הקשור לשימוש ב – Semrush היא הכלי שמיועד לניהול רשימות מילות מפתח – ה – Keyword Manager. באמצעות הקלקה וסימון של מילת מפתח ספציפית, תוכלו להוסיף אותה אל ה – Keyword Manager ומשם אל הרשימה הרלוונטית.
מדוע הפיצ'ר הזה הוא כה שימושי? משום שייתכן בהחלט שתירצו לשלב מספר טכניקות באסטרטגיית התוכן שלכם שתכלולנה יותר מרשימת מילות מפתח אחת. למשל, ייתכן שתירצו ליצור רשימה אחת עבור מילות מפתח המתאפיינות ברמת תחרות נמוכה, ואילו רשימה אחרת למילות מפתח המתאפיינות בהיקף חיפושים גבוה במיוחד.
שימוש ב Keyword Manager יאפשר לכם גם לייצא את רשימת מילות המפתח, לצורך ניתוח מתקדם או אף דיווח ללקוחות שלכם, ולנהל את הרשימות באופן קל, פשוט ונוח.
גישה מספר 4: שימוש בתצוגת Page Views
תצוגה מעניינת נוספת שבה תוכלו לעשות שימוש על מנת ללמוד היטב את אסטרטגיית הקידום של המתחרים שלכם, היא Pages. בתצוגה הזאת, יסודרו עבורכם בסדר יורד, הדפים המובילים באתר המתחרה שאותו אתם בוחנים, כך שתוכלו להבין בקלות אילו עמודים מייצרים לאתר הזה את התנועה הרבה ביותר, מה חלקה היחסי של התנועה הזאת באתר, מיהם העמודים החשובים ועוד ועוד.
באמצעות התצוגה הזאת תוכלו לקבל מידע אודות כמות הגולשים שמגיעים אל העמוד בעקבות חיפוש של מילות מפתח שונות, החלק היחסי של גולשים שמגיעים לעמוד הספציפי מבין כלל הגולשים שמגיעים לאתר, מספר מילות המפתח עליהן מדורג העמוד, ומספר הקישורים הנכנסים לעמוד הזה ממקורות חיצוניים. כלל הנתונים האלו יכולים לאפשר למותג שלכם לפתח אסטרטגיה להתמודדות עם העמודים המתחרים: האם נדרשת בניה מדורגת של קישורים חיצוניים על מנת לעבות את פרופיל הקישורים החיצוניים המפנים לעמוד? האם כדאי יהיה להשקיע משאבים בקידום עמוד מסוים, ועל כמה מילות מפתח ניתן יהיה לדרג עמודי אתר אחרים מתאימים באתר שלכם בהתאמה?
מרכיב חשוב נוסף שיכולה תצוגת Pages לספק לכם הוא ההתנהגות של העמוד המתוחקר בדפי תוצאות החיפוש לאורך שנים. כך, למשל, תוכלו לעקוב אחר התפתחות עמוד הזה בדפי תוצאות החיפוש, מידת היציבות שלו במיקום שבו הוא נמצא כעת, וכיצד העמוד הזה שרד עדכוני אלגוריתם שונים לאורך השנים. מן הסתם, ככל שהעמוד יראה על יציבות גדולה יותר במקום הראשון בדפי תוצאות החיפוש יהיה לכם קשה יותר לייצר מולו תחרות ראויה, אך גם לא מעט שתוכלו ללמוד מן העמוד הזה בהתאמה.
גישה מספר 5: ניתוח עמוד שמדורג היטב
באמצעות Semrush תוכלו לבחון אתר מתחרה ולזהות את העמודים בו שמדורגים היטב בדפי תוצאות החיפוש עבור ביטויי מפתח מובילים. מכאן, תוכלו להיכנס ישירות לכמה מן העמודים האלו על מנת להבין מה גורם להם להצליח ולייצר תוצאות רלוונטיות כל כך מבחינת מנועי החיפוש השונים.
כחלק מן הבחינה הזאת, כדאי יהיה לכם להסתכל על מבנה התוכן בעמוד, על השימוש בכותרות וכותרות משנה, רמת העומק של התוכן שמשולב באתר, שימוש בשאלות ותשובות כדרך לייצר מענה איכותי לשאלות נפוצות של גולשים, מהירות הטעינה של העמוד הזה, שימוש נכון בתמונות, היבטים שונים הקשורים בחווית משתמש ומאפשרים לגולשים המגיעים לעמוד להתמצא בו ביתק קלות ועוד ועוד.
כמו כן, בחינה מדוקדקת תאפשר לכם לבדוק הם מבוצעת בעמודים המדורגים היטב האלו טכניקה של דחיסת מילות מפתח או שנעשה בה שימוש במילים רלוונטיות אשר מעשירות את התוכן והופכות אותו לקריא ואיכותי.
אם נפעיל את טכניקת הפילטור שוב, הפעם על העמוד הספיציפי אותו אנחנו מתחקרים, ונמפה רק את הביטויים המובילים אשר מייצרים טראפיק משמעותי לעמודים האלו, נוכל לקבל רשימה של נושאים פוטנציאליים עליהם אפשר לכתוב ולייצר תוכן על מנת לייצר מענה הולם לחיפושים שונים של גולשים.
גישה מספר 6: סקירת מתחרים
כלי ניתוח המתחרים של Semrush מאפשר לכם לייצר ויזואליזציה טובה למדי של פעילות המתחרים שלכם על שני צירים עיקריים: כמות מילות המפתח עליהן הם מדורגים, וכמות התנועה האורגנית המשוערת לאתרים שלהם. לחיצה על חוצץ ה – Competitors תאפשר לכם לקבל את אותה תמונה ויזואלית, ולזהות את המתחרים שהכי קרובים אליכם מבחינה רעיונית וביצועית.
מכאן, תוכלו לממש את אותן טכניקות שהוזכרו עד עכשיו, על מנת להמשיך ולתחקר את אסטרטגיית הקידום של כל אחד מן המתחרים שמיפיתם בחוצץ זה. כלומר, באמצעות הקלקה על מתחרה מסויים, תוכלו להמשיך בתחקור שאתם מבצעים, הפעם דרך נקודת המבט של אותו מתחרה.
גישה מספר 7: ניתוח מתחרה ספציפי
מאחר ש Semrush עובדת שתצורה של מודל, שבו כל נתון אפשרי הוא קליקבילי ומאפשר לכם להמשיך את ביצוע המחקר, גם בשלב זה תוכלו לבחור את אחד מן המתחרים העיקריים, להקליק עליו, ולהמשיך את המחקר שביצעתם עד כה, תוך התמקדות במתחרה הספציפי.
בדיקה חשובה שתוכלו לבצע בהקשר הזה היא להבין כמה ממילות המפתח מייצרות איזה אחוז מן התנועה האורגנית. אם תגלו שחלק קטן יחסית של מילות מפתח מייצר תנועה אורגנית משמעותית – תוכלו להשתמש בעובדה זאת על מנת למקד את המאמצים שלכם ביצירת תוכן איכותי שקשור במילות המפתח הללו.
במסגרת הבחינה שתבצעו תגלו, בסבירות גבוהה, מילות מפתח שקשורות בעקיפין לביטויי החיפוש המרכזיים שלכם, ואולי יכולות להיות רלוונטיות ליצירת תכנים חדשים באתר שלכם, שימשכו קהלים רלוונטיים שלא ביקרו באתר עד כה. כמו כן, תוכלו לגלות פערי תוכן שיוכלו לשפוך אור על תכנים חסרים באתר שלכם, ואשר מהווים הזדמנות מצוינת להיכנס לנישה שבה אתם לא מדורגים.
גישה מספר 8: שימוש בתכונות מתקדמות
כלי ניתוח המתחרים של Semrush יכול לאפשר לכם לחלץ מתוך תוצאות החיפוש את אלו שמספקות מענה איכותי לשאלות נפוצות של גולשים. בדרך זו, תוכלו לקבל רעיונות איכותיים למימוש אסטרטגיית התוכן שלכם וליצירת תוכן אשר מותאם למה שמעניין גולשים שונים שמגיעים לאתר בפועל.
כלי המחקר של יספק לכם גישה מהירה לדפי תוצאות החיפוש, לניתוח של התוצאות האלו, אשכול וסווג שלהן על מנת להבין טוב יותר מה נדרש לעשות כדי לזכות בדירוגים גבוהים בנישה המדוברת.
גישה מספר 9: מייצרים אסטרטגיה Bottom Up
כלי ניתוח המתחרים של Semrush מאפשר לכם לנקוט בגישה מעט אחרת. במקום רק לנתח את פעילות המתחרים, תוכלו למצוא את פערי התוכן בינכם ובין המתחרים, את המשותף לכם, את האיזורים בהם אתם חלשים או לא קיימים וזקוקים לשיפור.
איך עושים זאת? באמצעות השירות Keyword Gap של Semrush. במסגרת השירות הזה תוכלו להקליד את שם האתר שלכם ועד ארבעה מתחרים נוספים, ולבחור לראות על אילו ביטויים כל יתר המתחרים שלכם מדורגים ואילו אתם לא, או שלחלופין הביצועים שלכם פשוט חלשים מידי. תוכלו לבחור גם באפשרות לראות בדיוק את ההפך: לזהות את מילות המפתח עליהן האתר שלכם מדורג גבוה יחסית ביחס למתחרים עצמם.
טיפים חשובים ליצירת תוכן
חשוב לזכור, שמחקר מילות מפתח, איכותי ככל שיהיה, איננו המטרה עצמה אלא רק אמצעי לגיבוש אסטרטגיית תוכן שתוכל לסייע למותג להתברג במקומות ריאלים בדפי תוצאות החיפוש עבור ביטויים רלוונטיים. בפרק הזה ננסה להציג בפניכם טיפים חשובים ליצירת תוכן שישרת את המטרות של העסק, ובראש ובראשונה יעזור לכם לייצר טראפיק איכותי, יציב ועקבי של גולשים לאתר. אז מה כדאי לעשות לפני שניגשים למלאכת יצירת התוכן? הנה התשובות:
לימדו את המתחרים
זאת אולי נשמעת כמו קלישאה, משום שבמה עסקנו עד עכשיו אם לא בניתוח ומעקב אחר פעילות המתחרים? אולם בפועל, כאשר מתייחסים לאסטרטגיית תוכן, יש כמה וכמה דברים שחשוב יהיה לשים אליהם לב בהשוואה מול המתחרים.
היכנסו לאתרי המתחרים ונסו לברר עד כמה התכנים באתרים הללו הם מעמיקים ואיכותיים. מהו סגנון הכתיבה? האם התוכן מוגש לגולשים גם בצורת אחרות פרט לטקסט כתוב? כיצד מנוסחות הכותרות וכותרות המשנה? האם הפונט הוא קריא ונעים לעין? באיזו תדירות מעלים המתחרים תכנים שונים לאתר? עד כמה האתר שלהם הוא מקיף וכולל התייחסות להיבטים שונים, מוצרים הנמכרים בנישה, פתרונות לשאלות נפוצות של גולשים וכו'?
ככל שתדעו בצורה טובה יותר מהו הקו שמנחה את המתחרים שלכם בכל הקשור ליצירת התוכן באתר, כך תדעו לייצר אסטרטגיית התמודדות מולם. מפו את האזורים הלא מכוסים מבחינת תוכן שבהם כדאי יהיה להשקיע משאבים ביצירת תוכן איכותי.
צרו נקודת מבט שונה על אותו מידע
ישנם נושאים שמכוסים בצורה מלאה וטובה ברשת האינטרנט ואין דרך אמיתית לייצר ערך מוסף באמצעות כתיבה של מאמר רגיל, שיהיה דומה במהות שלו לעוד מאמרים רבים אחרים שכבר הוטמעו ברשת, אפילו אם המאמר המדובר ארוך יותר, שלם יותר ומעמיק יותר. קיימת איזושהי נקודה שלאחריה הנושא כבר נלעס מכל הכיוונים ואם אתם מעוניינים להתברג על חיפושים רלוונטיים אליו, אתם צריכים לייצר נקודת מבט חדשה.
הסיבה לכך היא, שלמוע החיפוש יש אינטרס להציג תוצאות מגוונות ושונות בדפי תוצאות החיפוש עבור גולשים המגיעים אליו. אין כל טעם בהצגה של אותם מענים שוב ושוב ושוב, אם אותו סוג של תשובות ברורות.
לכן, כחלק מן ההתמודדות שלכם עם סביבת התחרות, חשוב יהיה לייצר נקודת מבט שונה על נושא מסוים שאותו אתם מתכוונים לסקור. למשל: כלל המתחרים שלכם כתבו על היתרונות והחסרונות של מוצר מסויים? אתם יכולים להעלות וידאו איכותי שיראה את השימוש בפועל של המוצר. גולשים ביקשו לקבל מידע אינפורמטיבי על אירוע היסטורי? כתבו את המידע הזה דרך נקודת המבט של גורם שהיה מעורב באירועים עצמם.
יצירת נקודת מבט נוספת על מידע קיים אולי לא תבטיח לכם את המקום הראשון בדפי תוצאות החיפוש, אבל היא תאפשר לכם להתברג גם עבור נושאים תחרותיים, בגלל הערך המוסף הרב שהיא מביאה איתה.
כתבו בצורה מקיפה
אחת העצות השכיחות בכל הקשור ליצירת תוכן שמסייע בעלי אתרים להתברג בדפי תוצאות החיפוש במיקומים ריאליים, היא יצירת תוכן ארוך, מקיף, ועשיר ככל הניתן. הסיבה לבצע זאת היא על מנת לאותת למנוע החיפוש כי אתם מהווים אוטוריטה בתחומכם, ושאצלכם יוכל הגולש למצוא מענה שלם ואיכותי לכלל השאלות שלו בנושא. גולש לא תמיד חושף מהי השאלה שבאמת מטרידה אותו כשהוא ניגש לבצע שאילתא במנוע החיפוש. ולמנוע החיפוש, אין אינטרס לשלוח את הגולש הלוך ושוב בין דפי תוצאות החיפוש לאתרים עצמם, במטרה לספק לו מענה איכותי. לכן, במקרים רבים, מעדיפים מנועי החיפוש להפנות גולשים אל תכנים מעמיקים, רלוונטיים עדכניים ומקיפים, כאלו שבהסתברות גבוהה יוכלו לתת מענה למה שמטריד את הגולש, ולייצר עבורו חווית שימוש מעולה במנוע החיפוש עצמו.
כאשר גולשים זוכים לקבל חווית שימוש איכותית ממנוע החיפוש, הם נוטים לתת במנוע החיפוש הזה אמון גדול יותר.
ענו על השאלה בפסקה ממוקדת
לצד ההשתדלות שלכם שהתוכן יהיה מקיף, איכותי, שלם, עם הפניות רלוונטיות ודוגמאות ממוקדות, חשוב יהיה שעבור השאלה המרכזית שעליה מתבקש המאמר לענות, תייחדו פסקה נפרדת. הסיבה לכך היא, שבמקרים רבים, מנוע החיפוש יבחר להציג את התשובה הזאת, אם השתכנע שהיא מספקת מענה הולם, כבר בדפי תוצאות החיפוש באמצעות מנגנון תוצאות האפס.
בשנים האחרונות שילבה גוגל, מי שמפעילה את מנוע החיפוש הגדול בעולם, את עדכון האלגוריתם שלה העוסק באינדוקס מקטעים. שלא כמו השם שלה שמרמז לאינדוקס חלקי של תכנים, הכוונה האמיתית בהשקת העדכון הייתה היכולת לחלץ מענה איכותי לשאילתא שביצע גולש מסויים, גם אם זה קיים בדף שלכאורה אין לו קשר ישיר לנושא שעבורו בוצעה השאילתא. מה שבעצם גוגל מנסה לעשות כאן הוא דבר מדהים: לחפש את האפשרות להשיב על השאילתא של הלקוח במקומות אפשריים נוספים, ובלבד שהמענה יהיה איכותי ביותר.
ההבדל הגדול בין מה שבוצע בעבר למה שמבוצע עכשיו מסתכם בזה: בעבר גוגל חיפשה את העמוד המתאים ביותר ממנו ניתן לקבל תשובה לשאילתא שביצע הגולש ואז טרחה לחפש בעמוד הזה את התשובה הרלוונטית, ואילו היום גוגל מוצאת ראשית מהי התשובה הטובה ביותר לשאילתת הגולש, ורק לאחר מכן מציגה מאיזה עמוד ובאיזה אתר הוטמעה התשובה.
זאת הסיבה, שכדאי יהיה שתקפידו לשלב בין מאמר מקיף, ארוך ומשמעותי, ובין פסקת תשובה קצרה, ממוקדת ורלוונטית, במיקום שניתן לאתר אותו בצורה מהירה ואיכותית.
הפיצו את התוכן
כדי לאותת למנועי החיפוש השונים שהתוכן שאתם מייצרים הוא איכותי, כדאי יהיה לפעול על מנת להפיץ את התוכן הזה בערוצים השונים, כמו רשתות חברתיות, בלוגים מקצועיים וכו'. הפצת תוכן בערוצים אחרים מייצרת עבורכם כמה וכמה יתרונות: ראשית, היא מעלה את המודעות של גולשים למותג שלכם. שנית, היא מגבירה את נפח החיפושים הישירים על שם המותג – מה שיכול לסייע בבניית סמכות עבור בית העסק. בנוסף, הפצת תכנים מאפשרת למנועי החיפוש ללמוד אילו תכנים עובדים טוב יותר מאחרים, ועד כמה שיתופים, תיוגים ותגובות הם חלק בלתי נפרד ממחזור החיים של התוכן הזה. הפצת תוכן יכולה ללמד לא מעט גם על האותנטיות של קישורים שונים שנבנו לאתר המותג, ולהתאמה קורלטיבית של הכמות שלהם, לכמות התוכן שנוסף לאתר.
צרו שיח באמצעות התוכן
תוכן יכול לשמש מסגרת איכותית ביותר למה שבאמת חשוב לגולשים: התגובות. לעיתים, תוכן איכותי, למשל סקירה של מוצר טכנולוגי מסויים, הוא רק בסיס לניהול שיח של תגובות וביקורות גולשים על המוצר. לעיתים הסקירה עצמה יכולה להיתפס בעיני גולשים כעריכה של מידע אינפורמטיבי ותו לא, בעוד שלתגובות ולביקורות יש משמעות גדולה הרבה יותר: חוות דעת של משתמש אמיתי, אשר מספר על קלות ופשטות השימוש במוצר.
אם אתם מייצרים תוכן איכותי, חשוב יהיה שתשקיעו גם משאבים ביצירת מסגרת לניהול שיח על התוכן הזה, ושתעודדו תגובות, שיתופים, ושיח שיתרום לא מעט לקהל הגולשים המגיע אליכם. זיכרו שלא תמיד התוכן הוא זה שמייצר את הערך המוסף האמיתי, ולפעמים זו דווקא המסגרת, אלא שכדי לייצר מסגרת איכותית חשוב להתבסס על תוכן כזה.
רוצים דוגמה? בבקשה. נניח שיש ספק בארץ שידוע בשירות הלקוחות הלא כל כך שירותי שלו. כעת, מאמר סקירה שיפרסם בלוגר כלשהו על שירות שקיבל מאותו ספק יכול להראות לגולשים שהם גם לקוחות פוטנציאלים של אותו ספק כסוג של חוות דעת סובייקטיבית, תלויה בזמן, ושייתכן כי אינה רלוונטית. עם זאת, הצטברות תגובות רבות שמעידות על מה שהעיד הבלוגר – שירות ברמה נמוכה מן הספק, יכולות הן להוות את התוכן האמיתי אותו יחפשו גולשים טרם ההתקשרות.
שלבו שימוש מושכל ברגש כחלק מן התוכן
כדי לייצר תוכן איכותי ולהניע את הגולשים המגיעים אליכם לאתר לפעולה, כדאי יהיה לכם לשלב שימוש ברגש במהלך יצירת התוכן. למען הסר ספק – לא מדובר בניסיון לייצר קופי שיגרום לגולש שמגיע אליכם לאתר לבכות. הכוונה היא להניע אותו לפעולה באמצעות יצירת הזדהות רגשית.
מתי רגש יכול לעבוד בצורה טובה על מנת להניע גולשים לפעולה? התשובה היא שקשת שלמה של רגשות יכולה להפעיל את האדם ולגרום לו להפסיק ממנוחתו ולבצע פעולה.
הנה כמה דוגמאות: אדם שמונע מפחד לשכוח את התינוק שלו ברכב יהיה קל לשכנע לרכוש אביזר בטיחות או לשנות הרגלים על מנ הימנע מן התרחיש הנורא מכל. אדם שמונע מן הצורך להגשים את עצמו ישמח לקרוא טקסטים שיאפשרו לו להזדהות עם רגשי ההגשמה האלו ולצעוד אל עבר החלום שלו. לעיתים גם עצבות יכולה לשכנע אדם לקום ולעשות מעשה. הרבה מאוד עמותות אשר מעוניינות להתרים כספים למטרות טובות עושות שימוש בטכניקה הזאת.
גם רגשות הקשורים בהישגיות, באכזבה עצמית, בצורך לקבל הערכה ועוד – כל אלו בהחלט יכולים, כאשר הם מתובלים בטקסט עוטף ומעניין, לגרום לאנשים לבצע פעולות שונות.
בנקודה הזאת חשוב להזכיר מה אנחנו מנסים לעשות: לאחר שמיפינו את מילות המפתח ולמדנו כיצד נראים דפי המתחרים, עלינו לייצר משפך שיווקי באמצעות תוכן המוטמע באתר. התוכן הזה, צריך לגרום לקהל היעד לבצע פעולה כלשהי, שבעגה המקצועית נקראת המרה: רישום לרשימת תפוצה, הצטרפות לדף האוהדים של המותג, יצירת קשר טלפוני, פניה באמצעות המייל ועוד ועוד.
עשו שימוש בנקודות ומספורים
מחקרים מוכיחים שטקסטים שהכותרות שלהם מצויידות במספרים זוכים להתעניינות רבה יותר ביחס לטקסטים אחרים. מעבר לעובדה שמספר מצליח לשבור את רצף האותיות שנסרקות בעין, הוא גם מאפשר ליוצר התוכן ולגולש לתאם ציפיות: כמה נקודות תיסקרנה במסגרת המאמר? כמה טיפים יקבל הקורא? עוד כמה נקודות נותרו עד לסיום המאמר? ברגע שלגולש יש מסגרת ברורה, קל לו הרבה יותר לצרוך את התוכן ולהישאר מעורב בנעשה באתר.
גם לנקודות יש חלק מרכזי בהגברת המעורבות של הגולש.
נקודות מחלקות את התוכן למקטעים קלים יותר לעיכול, מאפשרות מעקב אפקטיבי יותר אחר התוכן ומאפשרות לשנן, לזכור ולשלוף את המידע הדרוש ביתר קלות.
השקיעו בכותרת התוכן שלכם
לכותרת של המאמר או התוכן שלכם יש חשיבות עצומה בכל הקשור ליצירת תנועה איכותית ורלוונטית של גולשים לאתר. כותרת טובה צריכה לגרום לקורא להבין מספר דברים בו זמנית: ראשית, עליה להבהיר בצורה טובה במה יעסוק המאמר. שנית, היא יכולה לרמוז על הטון שבו יהיה כתוב המאמר, כלומר האם המאמר יהיה אינפורמטיבי? האם המאמר יהיה מצחיק וקליל? כמה קשה יהיה לקרוא אותו? עד כמה קשוב צריך להגיע אדם כדי לצרוך את התוכן במאמר?
כותרת טובה צריכה לכלול את מילות המפתח העיקריות שבהם עושים הגולשים שימוש על מנת לאתר את התוכן שמוטמע במאמר. רצוי שכותרת המאמר תפתח במילות המפתח החשובות, אולם אם הדבר מגיע על חשבון הסגנון – עדיף כותרת מסוגננת מאשר כזו שמכילה מילות מפתח חשובות במקומים ראשיים.
להשקעה ביצירת כותרת איכותית ישנה חשיבות רבה לקידום של האתר כולו. רבים מיוצרי התוכן משקיעים משאבים רבים במחקר, ניתוח, סגנון ויצירת מבנה לתוכן עצמו, אולם לא משקיעים בכותרת את פרק הזמן היחסי שמתאים לחשיבות שלה.
בהקשר הזה, ככל שתיצרו כותרות איכותיות יותר, תצליחו להשיג שתי מטרות עיקריות: הראשונה – יצירת טראפיק איכותי של גולשים לאתר שתייצר מעורבות שלהם בתוכן עצמו. השניה – הרחקת גולשים שהמאמר או התוכן אינם רלוונטיים עבורם מן האתר, עוד לפני שאלו נכנסים ומאותתים למנועי החיפוש השונים על העדר הרלוונטיות של האתר לצרכים שלהם. כידוע, ככל שפחות גולשים חוזרים לדפי תוצאות החיפוש וממשיכים לתוצאת החיפוש הבאה לאחר ביקור ממושך באתר, כך ייטב לתהליך הקידום של האתר.
שלבו בתוכן דוגמאות מוחשיות
תוכן איכותי לא נשאר ברמת התיאוריה. אם יש לכם מסר מרכזי שאתם מעוניינים להעביר, ציינו אותו במפורש והרחיבו עליו באמצעות דוגמאות. דוגמאות מאפשרות להוריד תוכן מורכב אל הקרקע, להמחיש למה התכוון המשורר, ולגרום לגולשים ולמבקרים באתר להזדהות עם התוכן.
צרו תוכן בפורמטים שונים
תוכן טקסטואלי יכול להיות דרך נהדרת להעביר מידע וידע מאדם לאדם ומאתר לגולשים. אולם תוכן טקסטואלי הוא כמובן לא הצורה היחידה שבה ניתן לייצר ערך לגולש. תמונות, סרטונים ואינפוגרפיקות – כל אלו אמצעים המבוססים על מידה רבה של ויזואליות שקל הרבה יותר להעביר מסרים באמצעותם.
למשל, אם אתם מעוניינים להקים אתר שעוסק ברכיבה על אופניים, ומעוניינים להסביר כיצד לטפל בגלגל שנתגלה בו תקר – קל הרבה יותר יהיה לכם להמחיש את המידע הזה באמצעות סרטון וידאו קצר ואיכותי – מאשר לנסות ולכתוב על הנושא הררים של חומר שלא בטוח שיהיה מספיק ברור.
לכן, כאשר אתם נפנים לממש את אסטרטגיית התוכן שלכם – אל תחשבו רק על תכנים טקסטואליים. זיכרו את היתרונות העצומים שיכולים לייצר עבורכם גם תכנים בפורמטים אחרים.
נקודה שחשוב יהיה לציין בשלב הזה: יצירת תוכן טקסטואלי נחשבת, בדרך כלל, למתודת יצירת תוכן זולה יחסית. כאשר מעוניינים לייצר וידאו איכותי, נדרשת התערבות של בעלי מקצוע רבים, החל ממפיק, ובמאי ועד צלם, מאפר או מאפרת, שחקנים, ניצבים וכו'.
וידאו איכותי קשה הרבה יותר גם לעדכן במקרה הצורך. אם למשל, לשעון ריצה חדש יצא עדכון גרסה שמוסיף לו מספר פיצ'רים חדשים, תצטרכו לצלם מחדש סרטון שסוקר את הפיצ'רים האלו, בזמן שאם הייתם מבצעים את הסקירה של המוצר בצורה טקסטואלית – הייתם יכולים פשוט לעדכן את התוכן במספר בודד של דקות, ולעבות אותו בצורה שתשאיר אותו עדכני ורלוונטי לחיפושים של גולשים.
עדכנו תוכן על בסיס קבוע
תוכן חייב להיות עדכני ורלוונטי כדי לייצר ערך מוסף אמיתי לגולשים. אם גולש מחפש מהו הדגם החדש ביותר של שעון ריצה מסוים, לא סביר שהוא יוכל להנות מתוכן שהוטמע באתר לפני מספר רב של שנים.
במקרים מסויימים, עדכון התוכן יכול להיות חשוב אף יותר מיצירת תוכן חדש באתר.
כאשר אתם ניגשים למשימה הזאת של עדכון תוכן, חשוב יהיה שתתקצבו מראש את המהלך, תתקשרו מול יוצרי התוכן הרלוונטיים שיוכלו לייצר לכם ערך מוסף גדול ושכבר מכירים את הנישה שבה אתם פועלים,
השקיעו בתוכן ירוק עד
עוד טיפ חשוב בכל הקשור ליצירת תוכן איכותי לאתר הוא לנסות ולמפות תכנים שהם בגדר תכנים ירוקי עד. מהו תוכן ירוק עד? לרוב, זהו תוכן שנשאר רלוונטי במשך השנים ועל ציר הזמן, ואינו תלוי באירועים שמתרחשים בעולם, בשינויי מגמה כאלו ואחרים, בכניסה של טכנולוגיות חדשות או שיטות עבודה מעודכנות וכו' וכו'.
יצירת תוכן ירוק עד תאפשר לכם להימנע מסקירה תקופתית של התוכן הזה, והשקעת משאבים ניכרת אשר נדרשת בדרך כלל ממי שבכוונתו לעדכן את התוכן הזה.