מיקרו קופי

המילים הקטנות שעושות את ההבדל הגדול

לפני כעשור נולד לו צמד מילים "קטן" אשר חולל מהפכה ענקית בעולם השיווק הדיגיטלי. "מיקרו קופי" קראו לו. ועד כמה שזה עשוי להיקרא בצורה משעשעת –  אנחנו לא באמת מתכוונים ל-'קפה זעיר' אלא ל- Microcopy. אז מה זה בעצם, אומר ומדוע זה חשוב כל כך?

הסיפור שלנו מתחיל ב- 2009 עם פוסט שהעלה אדם בשם ג'ושוע פורטר, שהוא מאפיין חוויית משתמש במקצועו. באותו פוסט שיתף פורטר כי הצליח להתגבר על בעיה בתהליך התשלום באתר מכירות מסוים. הבעיה הייתה שחלק מן האנשים אשר ביצעו רכישות באשראי לא מילאו את פרטי הכתובת המקושרת לפרטי הכרטיס שברשותם. בעיה זו הובילה להפסדים כלכליים ברמה של 5%-10% מסך כל העסקאות באתר, והפתרון של ג'ושוע היה להוסיף משפט קטן שאומר: "אנא הקלידו את הכתובת המקושרת אל כרטיס האשראי". את הפתרון הזה הוא תיאר כ – "מילים קטנות המופיעות במקום הנכון ובזמן הנכון". בהמשך הוא טבע את השם "מיקרו קופי".

מה זה מיקרו קופי?

מיקרו קופי (Microcopy), בהגדרתו, הן מילים המופיעות על מוצרים דיגיטליים שונים. אלו יכולים להיות אתרי אינטרנט, אפליקציות, מכונות חטיפים ועוד. מילות המיקרו קופי צריכות להיות קשורות לפעולותיו של המשתמש, והן גם נועדו לייצר השפעה מסוימת על חוויית הממשק שהוא חווה.

המטרות המרכזיות של המיקרו קופי:

  • הנעה בטרום פעולה.
  • מתן הנחיות למשתמשים תוך שהם מבצעים פעולות מסוימות.
  • הצגת תגובות לאחר ביצוע פעולות על ידי משתמשים.
  • יצירת מעורבות (Engagement) ויצירת תחושה טובה אצל המשתמש (למשל- לעורר רגשות חיוביים כמו אמון והרצון לשתף פעולה).
  • יצירת בידול וחיזוק של מותגים מסוימים בעזרת כתיבה בשפה ייחודית המתקשרת רק אליהם. 

דוגמאות לממשקים נפוצים שבהם נעשה שימוש במיקרו קופי:

  • הודעות אישור\הודעות שגיאה.
  • דפי יצירת קשר.
  • הודעות דואר אלקטרוני (שאינן חלק
  • מהתהליך השיווקי).
  • צ'ק בוקס (תיבות סימון).
  • טפסי יצירת סיסמא\שחזור סיסמא.
  • זמני המתנה או טעינה.
  • ועוד..

מיקרו קופי יכול להוביל לשיפור המרות באתר האינטרנט העסקי שלכם ולסייע בהבלטת המותג שעליו הוא מתבסס.

מה נחשב למיקרו קופי מוצלח?

לפני שנדבר איתכם על המאפיינים של מיקרו קופי מנצח, חשוב שתכירו את התשתית שעליה הוא מבוסס. הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא ליצור אפיון של "שפת הקופי" (או "שפת המיתוג"). משמעות הדבר היא לבנות שפה מסוימת עבור מותג ספציפי. אותה שפה צריכה ללוות את המותג בכל פלטפורמה דיגיטלית (למשל- אתר אינטרנט או אפליקציה ייעודית).

את תהליך אפיון השפה אנחנו מחלקים ל-4 שלבי מפתח:

  • בחינתם של החזון וערכי המותג.
  • בחינת הצרכים של קהל היעד (תקוות, חששות, פחדים, רצונות וכו').
  • קיום סבב ראיונות עם אנשים הקשורים באופן ישיר למותג (אנשי שיווק, מפתחי מוצר, אנשי חוויית משתמש ועוד).
  • כתיבת מסמך רשמי של אפיון שפת הקופי.

לאחר גיבוש ההחלטה של "לדבר את המותג" בשפה מסוימת, זה הרבה יותר קל להתחיל ולכתוב מיקרו קופי עבורו. מה שכן, חשוב להקפיד במיוחד על:

בהירות השפה: 

מיקרו קופי חייב להיכתב בצורה ברורה ומובנת, שכן אחת ממטרותיו המרכזיות היא לאפשר שימוש נוח ומהיר בממשקים דיגיטליים.

תמציתיות: 

בכדי להימנע מיצירת עומס ויזואלי וקוגניטיבי על המשתמש, השאיפה היא לכתוב את המיקרו קופי באופן קצר ככל האפשר. יחד עם זה, ישנם מצבים בהם כדאי ליצור מיקרו קופי ארוך יותר בכדי לייצר תמיכה רגשית בחוויית המשתמש (למשל- לאחר ביצוע רכישה מאתר אינטרנט מסוים).

הבעת אנושיות: 

באופן כללי, תמיד טוב לנהוג צורה אנושית. אך כשמדובר בכתיבת מיקרו קופי, הכוונה היא למשהו קצת אחר. נסו לחשוב רגע על אתרי אינטרנט שיש להם בוטים אוטומטיים שעונים לכם. בדרך כלל זה כתוב בצורה רשמית ומובנית כמו "שלום, כיצד אוכל לסייע"? מהבחינה הזו, המיקרו קופי שואף ליצור שפה שהיא הרבה פחות טכנית וכמה שיותר אנושית. למרות מודעותם לעובדה כי מדובר בממשקי מענה אוטומטיים, אנשים יעדיפו להמשיך באינטראקציה עם מה שייראה להם הכי קרוב לאנושיות.

שפה "לכל עונה": 

על אף שברמת ה-All in all המיקרו קופי אמור לדבר בשפה מיתוגית אחידה, אין זה אומר שהשפה אינה יכולה להשתנות בהתאם לסיטואציה קיימת. כך למשל, כאשר המשתמש מביע שמחה כלפיי הממשק אז השפה צריכה להיות תומכת ואוהדת. במקרים בהם המשתמש מביע תסכול, השפה צריכה להיות קולעת ופרקטית תוך הדגשה במידה של אמפטיות.

ליצור תועלות: 

המיקרו קופי אמור להועיל במשהו. אחרת לא הייתה סיבה לקיומו. בין היתר, התועלת הזו יכולה לבוא לידי ביטוי בהסברים או בהנחיות שהגיעו בדיוק במקום ובזמן הנכונים, או באמצעות השראת תחושה חיובית על המשתמש (למשל-  חיזוק הביטחון על ביצוע רכישה באינטרנט או שימוש בהומור לצורך העצמת החוויה בממשק מסוים.

לסיכום, המיקרו קופי מוסיף המון להעשרת חוויית המשתמשים. הוא יכול לגרום להם לצחוק, להתרגש, להירגע וכו'. בעזרת כמה מילים קטנות ניתן ליצור חיבור רגשי משמעותי, וזה לפעמים כל ההבדל בין לקוחות מרוצים ללקוחות שנוטשים. במילים אחרות וקצרות יותר, הקופי הוא ההוכחה הניצחת כי "האורך לא קובע".

אחרי שמיציתם את קהל הרימרקטינג בקמפיינים בפייסבוק (מה שקורה בדרך כלל כשהקמפיינים מגיעים לתדירות של 3 או 4), תוכלו ליצור לו קהלים דומים (Lookalike)  ולפרסם לגולשים שפייסבוק מצאה כחופפים במאפייניהם לקהל הרימרקטינג שלכם. מה שמאפשר לכם למצוא בקלות עוד קהל פוטנציאלי, שיכול להיות מאוד רלוונטי עבורכם.

מעוניינים בפרסום מקצועי בפייסבוק להגדלת הרכישות או הפניות לעסק?
פרסום בפייסבוק לעסקים עושים רק עם פרסונאס מדיה, חברת הפרסום הדיגיטלי והשיווק באינטרנט המובילה בישראל.

חייבים לדעת עוד על מיקרו קופי? צרו עימנו קשר ובואו לאיזה קופי במשרד.

כיף לשמוע מילה טובה

צרו איתנו קשר

עקבו אחרינו בפייסבוק

072-394-7000
072-394-7000