נגישות אתר
תוכן עניינים
רגישות מעל הכול - המדריך לנגישות אתרי אינטרנט ואפליקציות
בישראל של שנת 2019, בדומה לרוב מדינות העולם, האינטרנט מהווה חלק בלתי נפרד מהחיים. הוא משרת אותנו בתחומי הבריאות, התעסוקה, הפנאי ובעוד תחומים רבים נוספים. מתוך הפנמת חשיבותו ההולכת וגדלה של האינטרנט, החליטה מדינת ישראל להרים את הכפפה ולקבוע כי על אתרי אינטרנט ואפליקציות להיות נגישים עבור בעלי מוגבלויות. מטרתו של מהלך זה אשר החל משנת 2013 , הייתה ליצור שוויון חברתי באמצעות הפיכת השימוש באתרים ובשירותים מקוונים לנוחה יותר עבור בעלי המוגבלויות. במדריך שימושי זה אנו נציג נסביר לכם על האופן בו תוכלו להפוך את אתר האינטרנט שלכם לנגיש, נדבר על החוק העוסק בהנגשת אתרים בישראל, ונספר לכם כיצד נגישות באתרי אינטרנט יכולה להשפיע רעל תהליך השיווק הדיגיטלי.
מהפכת הדיגיטל של האינטרנט הפכה את שגרת חיינו למהירה יותר, יעילה יותר ו… לנגישה יותר? ובכן, החלק האחרון היה עד לא מזמן נושא למחלוקת מהותית בישראל, שכן לא היה כל חוק רשמי שדיבר על הנגשתם של אתרי אינטרנט, אפליקציות ושירותים מקוונים למיניהם עבור בעלי מוגבלויות. אם במקומות המשרתים את כלל האוכלוסייה כמו מוסדות ממשלתיים, בתי חולים ומסעדות קיים חוק נגישות עבור בעלי מוגבלויות, אז למה שלא יהיה חוק דומה ביחס לאתרי אינטרנט ומתן שירותים מקוונים?
בסדרת תקנות שנכנסו לתוקפן לקראת סוף שנת 2013, קבעה ישראל כי אתרי אינטרנט ואפליקציות צריכים להיות מונגשים עבור בעלי מוגבלויות. קביעה זו עומדת בהתאמה ל- 'חוק הנגישות לאתרים', אשר חייב את בעליהם של אתרי אינטרנט קיימים לבצע הנגשה עד לתאריך ה- 25 באוקטובר 2016.
כיצד יש לבצע הנגשת אתרי אינטרנט?
הנגשתם של אתרי אינטרנט צריכה להיעשות בכפוף לקביעה ב- סעיף 35 בתקנות נגישות לשירות תשע"ג-2013. במסמך מיוחד אשר נוסח על ידי מכון התקנים הישראלי, מופיעה התייחסות לקווים מנחים לאומיים ובין לאומיים (הקווים המנחים של קונסורציום הרשת הכלל עולמית – W3C) המסבירים כיצד יש להנגיש אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות.
המסמך הנ"ל, שנקרא ת"י (תקן ישראלי) מספר 5568, מציג בין היתר קווים מנחים כגון:
- הנגשת שמע בלבד\וידאו בלבד (מוקלט מראש): כאשר קיים תוכן אודיו בלבד (כמו תוכניות רדיו מוקלטות) או וידאו בלבד (כמו סרטוני הדרכה ללא סאונד) חלה חובה לספק אלטרנטיבה טקסטואלית המתארת את ההתרחשויות בתכנים השונים.
- כותרות: בעמודי אינטרנט המכילים תכנים טקסטואליים במבנה היררכי חלה חובה לציין כותרות בתגיות H.
- הספקת כתוביות: עבור תכני וידאו ושמע מוקלטים מראש (למשל- הקלטה של הרצאה בווידאו) חלה חובה לספק כתוביות ברורות לצד חלופה טקסטואלית מובנת או תיאור שמע נוסף מובן המציגים את ההתרחשות בתכנים השונים.
יתרונות בולטים בהנגשת אתרי אינטרנט ואפליקציות:
- הגדלה של כמות משתמשים באפליקציה\גולשים באתר: אתרים ואפליקציות המונגשים לבעלי מוגבלויות שונות (פיסית או קוגניטיבית) יכולה להוביל להגדלה משמעותית של הטראפיק (תנועה) באתר האינטרנט שלכם.
- חשיפה גדולה יותר במנועי החיפוש: ככל שיהיו כניסות רבות יותר לאתר שלכם, מנועי החיפוש ובראשם Google יבינו כי יש לו ערך מוסף עבור הגולשים מה שעשוי להוביל לקפיצה משמעותית מבחינת הדירוג שלו בתוצאות עמודי החיפוש.
- תדמית חיובית: בתור עסק המנגיש את פעילותו המקוונת, אתם יכולים לבנות לעצמכם תודעה ציבורית חיובית בתור מי שלוקחים "אחריות חברתית" ביצירת שוויון עבור בעלי מוגבלויות.
כפי שציינו, כאמור, נגישות באתרי אינטרנט משמעותה היא שגם בעלי מוגבלויות (כמו אנשים המתקשים בקריאה, עיוורים, אנשים הסובלים ממוגבלות פיסית כזו או אחרת) יוכלו לגלוש בהם בצורה מיטבית בדומה לאנשים שאינם סובלים ממוגבלות כלשהי.
מאפיינים של אתרי אינטרנט נגישים:
- אתרי אינטרנט המאפשרים גלישה בעיצוב מופשט.
- התאמות מיוחדות המאפשרות לבצע תמרון באמצעות מקשי ה- ENTER, ה- TAB והחיצים במקלדת.
- אתרים המאפשרים שימוש בטכנולוגיות המסייעות לעיוורים (למשל – חיבור מסך ברייל מיוחד).
- קישורים מודגשים.
- הוספת כותרות מיוחדות לטבלאות "TH" שיכולות להקריא לגולשים את נושאי העמודה או והשורה בה הם נמצאים.
- הוספת לוגו מיוחד שמציין כי האתר נגיש (סמל נגישות לבעלי מוגבלות).
- אתרים נגישים מחויבים להוסיף דף "הצהרת נגישות" המציין את רמת הנגישות הקיימת בהם ואת האופן שבו ניתן לעשות שימוש בכלי הנגישות השונים שהם מאפשרים.
מה בדיוק אומר החוק בהתייחס להנגשתם של אתרי אינטרנט?
על פי תקנות השירות משנת 2013, כל אתר אינטרנט המספק מידע או מתן שירות ציבורי חייב להיות נגיש לבעלי מוגבלויות. בהתאם לסעיף 35 לתקנות הנגישות לשירות, בעלי אתרי אינטרנט צריכים להקפיד בין היתר על:
- הנגשת כלל התבניות והדפים הקיימים באתר שלהם בהתאם לקווים המנחים הלאומיים (מכון התקנים הישראלי – מסמך ת"י 5568) והבין לאומיים (מסמך הקווים המנחים של קונסורציום הרשת הכלל עולמית – W3C) המסבירים כיצד יש להנגיש אתרי אינטרנט לבעלי מוגבלויות.
- הנגשתם של כלל המסמכים והסרטונים הקיימים באתר האינטרנט.
- פרסום של כל הסדרי הנגישות הארגוניים.
- פרסום הצהרת נגישות.
עדכוני חקיקה שחשוב להכיר:
בשנת 2017 פורסמו מספר עדכונים לתקנות הנגישות לשירות, כאשר המטרה היא להוביל לאיזון בין חובת ההנגשה לבין העלויות הנדרשות ליישומה. להלן כמה מן המרכזיים שבהם:
- לעוסקים פטורים או לעסקים בעלי מחזור שנתי שאינו עולה על 100 אלף שקלים, יינתן פטור מלא מהנגשת אתר האינטרנט שלהם.
- עסקים עם מחזור שנתי שאינו עולה על 300,000 שקלים יוכלו לקבל פטור מנגישות עד 26.10.2020.
- אין חובה להנגיש פרסומות אך חובה להנגיש את המידע על השירות המוצג בהן.
- במקרים בהם תשתית הרשת החברתית אינה מאפשרת נגישות – יינתן פטור מהטמעתה.
לאחר תהליך ההנגשה של האתר שלכם, עליכם לדאוג לביצוען של הבדיקות הבאות:
- בדיקה של מפתחי האתר בהתאם לטופס בדיקות ייעודי.
- בדיקות ייעודיות עם קורא מסך במטרה לוודא כי האתר נגיש לשימושם של גולשים עיוורים.
- בדיקות נוספות בקרב משתמשים עם מוגבלויות שונות במטרה לוודא כי האתר נגיש גם עבורם.
- לוודא כי יש קיים באתר עמוד "הצהרת נגישות" אשר מכיל:
- מידע מקיף על רמת הנגישות באתר ועל אופי השימוש בכלי הנגישות השונים הקיימים בו.
- פרטים מפורטים על הסדרי הנגישות של הארגון\העסק שלכם.
- פרטים על רכז תחום הנגישות באתר והאופן בו ניתן ליצור עימו קשר.
- אופציות להתקשרות במקרים של קשיי נגישות.
חשוב לציין כי אי עמידה בנהלים המחייבים של 'חוק הנגישות לאתרים' עשויה להיחשב לעבירה פלילית ולגרור אחריה קנסות כספיים משמעותיים (בתי משפט יהיו רשאים לפסוק לטובתו של אדם בעל מוגבלות פיצויים בסך 50 אלף שקלים ללא צורך בהוכחת נזק).
בסיכומו של עניין, הנגשתם של אתרי האינטרנט למען אנשים הסובלים ממוגבלויות יוכל לתרום רבות בהרחבת הנוכחות הדיגיטלית וביצירת תדמית עסקית חיובית. ובדיוק כפי שכולנו תומכים בהנגשה בעולם הפיסי, אין באמת סיבה שנימנע מלתמוך בנגישות בעולם המקוון.
מידע נוסף ומעמיק יותר בנושא 'חוק נגישות האתרים', תוכלו למצוא באתר האינטרנט של המרכז להנגשת המידע בישראל
נגישות אתר - שאלות ותשובות
עבור מי עלינו להנגיש את האתר?
כ-22% מתושבי מדינת ישראל בטווח הגילים 67-18 הם אנשים בעלי מוגבלויות, ורובם ככולם
משתמשים באינטרנט בדיוק כמוך וכמוני. כדי לאפשר לבעלי המוגבלויות לגלוש באתר שלך עליך
לבצע התאמת נגישות לאתר וכך לא תפספס אף לקוח פוטנציאלי. יש פתרונות טכנולוגיים להנגשת
כל אתר לבעלי מוגבלויות, לרבות פתרונות להנגשת האתר לאוכלוסיית גיל הזהב, לעיוורים ולכבדי
ראייה, לבעלי מוגבלויות פיזיות, לחולי אפילפסיה ועוד.
למה כדאי לך לבצע נגישות אתר?
השיעור הגבוה של בעלי מוגבלויות במדינת ישראל מחייב הנגשת אתרים כדי לאפשר להם לגלוש
בהנאה ובנוחות באתרים השונים ולצרוך מידע בדיוק כמו כל אדם אחר. הנגשת האתר מאפשרת לך
לתת שירות ולמכור מוצרים לקהל לקוחות רחב. הסטטיסטיקה מגלה כי הנגשת האתר מביאה
לחשיפה רחבה באופן משמעותי וליתרון מול המתחרים, כך תוכל לשפר את התוצאות העסקיות
וליהנות מגידול משמעותי במכירות ובמספר הלקוחות בעסק.
בנוסף, חברת גוגל פרסמה שהיא מעניקה דירוג גבוה יותר לאתרים מונגשים, לכן מעבר לחשיבות
הנושא יש לכך צידוק כלכלי ותוכל לבלוט בתוצאות החיפוש ולקבל דירוג גבוה המבטיח חשיפה רחבה
ויותר לידים.
מה הקשר בין הנגשת האתר לקידום אתרים?
קידום אתרים אורגני נועד להביא את האתר שלך למקום גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל ובמנועי
חיפוש אחרים, התחרות על המיקומים הגבוהים בדף התוצאות הראשון היא עצומה וחברות וארגונים
משקיעים משאבים גדולים כדי לתפוס את הדירוג הגבוה. כאשר מבצעים נגישות אתר משדרגים את
האתר מבחינת עיצוב, קוד, מבנה וחוויית משתמש, לכן קל יותר לקדם את האתר המונגש וגם זוכים
לדירוג גבוה באלגוריתם של גוגל.
האם החוק בישראל מחייב נגישות בכל האתרים?
התשובה היא חד משמעית כן! החוק להנגשת אתרים במדינת ישראל מחייב את כל בעלי האתרים
המספקים מידע או שירות מסוים לציבור לבצע התאמות נגישות באתר הקיים. בסעיף 19 לחוק
הנגשת אתרים יש פירוט על תחומי העיסוק בהם חובה לבצע נגישות אתר, למשל אתרים העוסקים
בתיירות, פנאי, תרבות, בידור, ספורט, שירותי דת, בנקאות, תקשורת, אנרגיה, פיננסים וכמובן
מסחר. מאחר ורוב האתרים עוסקים במסחר החוק למעשה מחייב את כולם לבצע התאמת נגישות
לאתר.