למה צריך את זה?
לא פעם בעלי אתרים ומקדמיהם נתקלים בצורך לשנות את מבנה האתר או את שם הדומיין. שינויים אלו יוצרים בעיות כמו תוכן משוכפל הנסרק ע"י גוגל, ומסווג כתוכן מועתק מהאתר הישן ולכן עלול להיפסל. זה עלול לגרום להפסקת האינדוקס של האתר החדש או אף מחיקתו.
עלול להיווצר מצב של קישורים שבורים או מתים, המודיעים על דפי שגיאה כשמגיעים לאתר הישן.
כמו כן, גולשים שהאתר שלכם נמצא ברשימת המועדפים או הסימניות שלהם, יגיעו לכתובת האתר הישנה ועלולים לצפות בגרסה הלא מעודכנת שלו.
מתי משתמשים?
*במקרים בהם העברתם את האתר לדומיין חדש ותירצו לשמור על המבנה והעמודים שלו בצורה טובה ומדויקת ככל האפשר.
*ניתן לעשות זאת גם אם העברתם רק חלק מסוים מהאתר לכתובת חדשה (למשל, תיקייה בנושא מסוים שהפכתם אותה לסאב-דומיין).
*אם יש לכם צורך במיזוג שני אתרים לאחד. רוצים לוודא שהקישורים שפג תוקפם או שאינם תקינים עוד, יפנו מעתה לכתובתם העדכנית? השתמשו בהפניה זו.
*הפניית דף בודד באתר לכתובת ה-URL החדשה שלו.
איך ואיפה מגדירים?
סביר להניח שהשרת שלכם פועל על תוכנת Apache, וכדי לקבוע הפניית 301 תצטרכו שתהיה לכם גישה לקובץ "htaccess.". הוא צריך להיות ממוקם בספריית השורש של האתר. אם השרת שלכם עובד עם מערכת אחרת, פנו לחברת האירוח שלכם לפרטים נוספים.
הפניית 302 – הפנייה זמנית מעמוד אחד לאחר
מה זה אומר: הפניית 302 היא הפנייה זמנית מדף אחד באתר שלכם לדף אחר.
בגרסאת HTTP מס' 1.0 משמעות הקוד 302 הוא הפנייה זמנית לעמוד שהכתובת שלו שונתה, ואילו בגרסא מס' 1.1 משמעותו שהעמוד נמצא במקום אחר.
מה ההבדל בין ההפניות 301 ו-302?
אם בהפניית 301 אתם מודיעים לגוגל שהעברתם את האתר לכתובת חדשה באופן קבוע, בהפניית 302 אתם מכריזים על הפנייה זמנית של העמוד כברירת מחדל.
אם אתם מעוניינים להעביר את האתר לדומיין חדש – יהיה עליכם להשתמש בהפניה קבועה 301. נסו להקפיד על כך כיוון ששימוש בהפניית 302 שנעשה בצורה לא נכונה עלול להביא לענישת האתר.
לכן רצוי להשתמש בהפניות מסוג זה כמה שפחות.
איך זה משפיע?
לעיתים גוגל עלולה לפרש הפניות זמניות מסוג 302 כניסיון להצפות ספאם ולהעניש את האתר שמשתמש בהן.
כדי להימנע מעונשים שלא בצדק, תוכלו לבדוק בכלים חיצוניים איך מנועי החיפוש רואים את האתר שלכם בביקוריהם. השתמשו בהם כדי לבדוק אם כל ההפניות באתר שלכם בוצעו כראוי.
מתי משתמשים?
בעיקר כשיש בעיה זמנית, תקלות או שינויים זמניים (!) באתר.
הפניות אלו מבוצעות לעיתים במקום הפניות 301 במקרים בהם אתרים עוברים משרת אחד לאחר.
שימו לב ששימוש לא נכון בהפניה זו עלול לגרום לאתר שלכם להיפגע, והקפידו על שימוש בהפניית 301 אם אתם רוצים להעביר את הגולשים לדפים שכתובתם השתנתה.
400 bad request – בעברית שגיאה 400
מה זה אומר:
דף שגיאה 400 יופיע לגולש במקרה בו הכתובת שהוזנה אינה תקינה. במקרה זה נסו לבדוק האם הזנתם נכון את כתובת האתר.
מה יכול לגרום לשגיאה?
כנראה שהוזנה כתובת שרת מוטעת או עם שגיאות, ומסיבה זו השרת אינו מצליח לגשת אליה ולפתוח אותה.
יכול לקרות גם במצב שבו הכתובת לא קיימת, או שלגולש המבקש להיכנס אליה אין את ההרשאה המתאימה לצפות בקובץ.
מה אפשר לעשות?
בידקו פעם נוספת האם הזנתם את כתובת האתר בצורה תקינה וללא שגיאות באיות.
401 unauthorized – בעברית: שגיאה 401
מה זה אומר:
הצגת דף שגיאה מס' 401, מתרחשת כאשר הגישה אליו מוגבלת ומותנית בהזנת סיסמה, או כשהייתה תקלה באימות.
איפה אפשר לבדוק?
בכלי מנהלי האתרים של גוגל.
מה יכול לגרום לשגיאה?
ככל הנראה שהוזנו שם משתמש או סיסמה שאינם נכונים.
כמו כן, השגיאה תופיע במקרים בהם הכניסה לאתר היא למורשים בלבד, כשהגישה אליו מאושרת רק למשתמשים מסוימים, על פי כתובות IP ספציפיות.
מה אפשר לעשות?
כפתרון, ניתן לנסות לשלוח את הנתונים מחדש או לסגור את הראוטר על מנת לגשת בשנית עם כתובת IP חדשה. כדאי גם לנסות להתחבר משרת Proxy ולוודא שאכן ניתן להיכנס לאתר.
(נלקח מאתר http://blog.shineservers.com )
403 forbidden – בעברית שגיאה 403 – עמוד חסום
מה זה אומר:
דף 403 הוא קוד שגיאה בדפדפן שמוחזר משרת ה-HTTP, כתגובה ללחיצתו של הגולש על קישור כולשהו.
הוא מסמן את העובדה שהשרת קיבל והבין את הבקשה, אך אינו נוקט בפעולה נוספת כמו הפנייה לדף חלופי.
מתי משתמשים בהם?
לרוב מדובר בדפים שנחסמו לצפייה ע"י בעל האתר מסיבות שונות. ניתן לפגוש שגיאות אלו באתרים ממשלתיים למשל.
כמו כן, ישנם שרתים המגדירים הרחבת mod_proxy הגורמת לחסימה של בקשות שונות – מה שעלול לגרום להחזרת שגיאה 403 כתגובה.
איך זה משפיע?
קודם כל, שגיאה זו מגבילה את הגולש לצפייה בדף אליו הגיע. גוגל מצידה טוענת שאינה מייחסת לעמוד זה חשיבות בדירוג האתר, אך הוא הורס את חווית המשתמש, פוגע בסמכותיות האתר, ופוגם באיכות הקישורים הנכנסים לאתר.
איפה אפשר לבדוק?
בכלי מנהלי האתרים של גוגל.
(נלקח מאתר http://www.wpbeginner.com)
404 not found – בעברית שגיאה 404 דף אינו נמצא
מה זה אומר:
דף שגיאה 404 (נקרא באנגלית גם HTTP 404 או 404Error page) הוא קוד בדפדפן, המוצג לגולש ומודיעה לו כי ניסה להגיע לעמוד שאינו נמצא או אינו קיים עוד באתר.
למה זה קורה?
לרוב הסיבות העיקריות הן – הקלדת כתובת URL שגויה, לחיצה על קישור המוביל לדף שנמחק מהאתר, הסרת תגים או קטגוריות (בפלטפורמות כמו וורדפרס) אך לא את הקישורים המפנים אליהם, שינויים בכתובת הדף, הפנייה מקובץ מפת האתר לעמוד שאינו קיים, ועוד.
איך זה משפיע?
כשגולש מגיע לדף שגיאה 404, במיוחד אם הופנה מקישור חיצוני, רוב הסיכויים שהוא ייצא מהאתר – מה שיכול לגרום להפסד של לקוח פוטנציאלי. כמו כן, זה פוגע בחווית הגלישה ובתדמית האתר ואמינותו.
לדבריה של גוגל דפים אלו אינם משפיעים לרעה על דירוג האתר. אך אם יש לכם הרבה כאלה – זה עלול לגרום לכך שאיכותם של הקישורים הנכנסים לאתר שלכם תרד. זה ישפיע גם על גם מידת הסמכותיות והרלוונטיות שלהם, שסביר להניח שתרד בהתאמה.
איפה אפשר לבדוק:
בכלי מנהלי האתרים של גוגל, תחת הקטגוריות סריקה >> שגיאות כתובת האתרשגיאות סורק >> לא נמצא.
איך לטפל בדפי שגיאה 404:
*מדובר בטעות עצמית שניתן לתקן – מומלץ מאוד לטפל בקישור הבעייתי ולתקן אותו.
*מקור השגיאה הוא באתר חיצוני – אפשר ליצור קשר עם בעל האתר ולבקש שישנה את הקישור השבור לכתובת העדכנית.
*הדף נמחק– ניתן להגדיר הפניית 301 לדף הבית או לעמוד חדש באתר באותו נושא של זה שנמחק (אם יש כזה), או ליצור דף שגיאה 404 מותאם אישית.
בהגדרת דף ייעודי זה, ניתן לפנות לגולש ולהציע לו עזרה בניווט באתר. למשל, אפשר להציע לו פתרונות לכך שהגיע לדף חסר מוצא, להפנות אותו לעמודים עיקריים אחרים באתר, לעמוד ה"צור-קשר" וכדומה.
האם כדאי להגדיר דף שגיאה 404 מותאם אישית?
היתרון בהגדרת דף שגיאה מותאם הוא בהעלאת הסיכוי שהגולשים יישארו באתר וכך גם אולי ירד אחוז הBounce rate. אך חשוב לציין גם את החיסרון – ההגדרה מבטלת את קבלת ההתראות על קישורים שבורים דרך כלי ה- Search Console של גוגל, ובכך מבטלת את אפשרות איתורם והבקרה עליהם. לא תוכלו לשלוט על מצבים בהם אתרים אחרים יקשרו לעמודי שגיאה באתר שלכם.
טיפים נוסף:
*יש לכם אתר עמוס בדפים, ומצאתם בו שגיאות 404 רבות? כדאי שתחסמו את סריקתם של דפים אלה בקובץ ה- Robots.txt . כך "הרובוטים של גוגל" ישקיעו את זמנם בסריקת הדפים שכן פעילים באתר שלכם.