סקירת העדכונים הכי חשובים של גוגל, מאז ועד היום

כל מה שמשווק מתחיל צריך לדעת
הידעת שמקימי גוגל, צמד היזמים היהודים-אמריקאיים לארי פייג' וסרגיי ברין, קראו בהתחלה למנוע החיפוש "BackRub" (עיסוי גב בעברית)? קצת מצחיק, נכון?
מטרת זוג אותם דוקטורנטים מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, הייתה להמציא את המערכת הטובה ביותר ל"ניתוח" היחסים והקשרים בין אתרים, ולהמציא מנוע חיפוש משוכלל ומדויק.

באותה תקופה רוב מנועי החיפוש דירגו את תוצאותיהם לפי כמות הפעמים שהמילה המחופשת הופיעה בדף מסוים, כשלארי פייג' וסרגיי ברין רצו ליצור מנוע חיפוש מוצלח ורלוונטי יותר.
הם קראו לגוגל בהתחלה "עיסוי גב", בגלל שהמערכת שפיתחו בדקה את מספר האתרים המקשרים לאתר מסוים, ואת איכותם. לפי זה היא קבעה את חשיבותו של האתר, ואת סדר הופעתו בתוצאות החיפוש. כלומר, הם שמו דגש על חשיבות "הגב" של האתר – הקישורים המפנים אליו ומקורותיהם.
כמובן שדי מהר השם שונה למה שכולנו מכירים כיום – גוגל.
זהו בעצם שיבוש של המספר "גוגל", אחד ומאה אפסים.
השם נבחר מהרעיון שמטרת מנוע החיפוש היא להנגיש לציבור הרחב את כמויות המידע הגדולות ביותר באינטרנט.
עובדה מצחיקה שלא הרבה יודעים
בשנת 1998, כשהחברה נוסדה, מנוע החיפוש אוחסן על השרת של אוניברסיטת סטנפורד, בכתובת google.stanford.edu.
בשנת 2011 כבר ביקרו באתר הראשי של גוגל יותר ממיליארד משתמשים!
כיום היא שולטת על נתח שוק של מעל 90 אחוז בשימוש במנועי החיפוש השונים, ודף הבית שלה הוא דף האינטרנט הנצפה ביותר בעולם.
איך עובד מנוע החיפוש של גוגל?
גוגל ועובדיה דואגים לשפר מדי יום את מנוע החיפוש, ודואגים שהוא יישאר המוצלח, העדכני והמקיף ביותר בעולם.
גוגל היא מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם בזכות הצגת תוצאות רלוונטיות ביותר למילים שמוקלדות ע"י הגולשים. ולא רק למילים, אלא גם לכוונה שמאחורי החיפוש.

אבל איך גוגל עושה את זה?

איך היא יודעת לדרג את התוצאות הרלוונטיות ביותר?
אז בטח כבר שמעתם על האלגוריתם של גוגל (שלגביו נרחיב בהמשך). כמעט ואין שיחה בנושא קידום אתרים שהוא לא מוזכר בה.
אלגוריתם הוא דרך מסוימת לביצוע משימה, ע"י מספר קבוע ומוגדר של צעדים.
משתמשים בו ככינוי לשיטה של פתרון בעיות במתמטיקה או במדעי המחשב, אבל אל תדאגו… הנושא שלנו הוא קידום אתרים.
הכל התחיל ממערכת "PAGE RANK "
בעבר, האלגוריתם של גוגל היה מורכב ממערכת בשם Page Rank, שנקראת על שמו של לארי פייג' והיא סימן מסחרי של חברת גוגל. היא קבעה את הצגת תוצאות החיפוש לפי כמות הדפים שמקשרים לאתר מסוים ולפי חשיבותם.
איך מתבצע הדירוג לפי שיטה זו ?
הדירוג נקבע לפי ערכים בין 1 ל-10, והוא מושפע גם מגורמים נוספים, כמו: כמות הכניסות לדף, כמות הפעמים שהמילה המחופשת מופיעה בעמוד ועוד.
בגלל שגוגל שואפת להישאר כמה שיותר רלוונטית, היא הוסיפה במהלך השנים שינויים ועדכונים רבים ל"אלגוריתם" שלה. על חלקם היא הצהירה באופן גלוי או חלקי, ועל חלקם היא לא מספרת כלל:
ממש כמו המתכון הסודי לקציצת הסרטן בסדרה של "בוב-ספוג" – אף אחד לא יודע מה מרכיב את אלגוריתם החיפוש של גוגל.
אבל רגע.. אלגוריתם? מה זה בכלל?
בגדול, הרובוטים של גוגל סורקים את כל האתרים ברחבי העולם מדי יום, ואפילו כמה פעמים ביום.
הם בודקים מעל 200 פרמטרים שונים כמו: איכות הקישורים בתוך האתר ומחוצה לו, חווית גלישה מותאמת ונוחה למשתמש, מקוריות ורלוונטיות של התוכן ועוד ועוד.
כל הפרמטרים האלה מרכיבים את אותו אלגוריתם – לפיו גוגל מדרגת את תוצאות החיפוש שלה בצורה הרלוונטית ביותר לגולש.
מדי פעם גוגל מדווחת על עדכונים קטנים וגדולים שהיא מוציאה בכל הקשור לאלגוריתם שלה, וכל משווק מתחיל צריך להכיר לפחות את אלה העיקריים ביותר.
כמובן שלכל מקדם אתרים או בעל אתר מומלץ גם לעקוב אחר העדכונים והשינויים באלגוריתם באופן קבוע.
על ידי כך ניתן להתמודד טוב יותר עם השינויים, להתכונן אליהם ואולי להצליח למנוע פגיעה באתר. או להפך, אם כבר נגרם נזק בעקבות השינויים – לדעת איך להתמודד איתו.
בגלל שאני חושב שכל מקדם אתרים מתחיל צריך לדעת מה עומד מאחורי הקלעים בדירוג האתרים של גוגל – הכנתי לכם סקירה מקיפה רק על השינויים החשובים ביותר במהלך השנים.

שנת 2010 – העדכונים החשובים ביותר

ההשקה של גוגל מקומות " (Google Places)"
השקתה הרשמית של "גוגל מקומות" הגדילה את משמעות "החיפוש המקומי" לדוגמה: "מסעדה כשרה בנהריה"
ההשקה גרמה לתוצאות המציגות עמודי מקומות בכלי המפות של גוגל להופיע בצורה בולטת יותר בתוצאות החיפוש, לעיתים אפילו מעל תוצאות החיפוש האורגניות הרגילות.
רמז מקדים לעדכון פנדה
העדכון המשמעותי ביותר של גוגל לשנה זו, אשר השפיע נקודתית על דירוג תוצאות החיפוש.
העדכון פגע בעיקר באתרים שקיבלו את רוב התנועה שלהם, רק ממילות חיפוש מסוג "זנב ארוך" (עליהן תוכלו לקרוא ממש עוד רגע).
למשל, כאלה שהתמקדו רק בקידום האתר במילות מפתח ארוכות במיוחד (בהן לרוב קל יותר להתברג במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש), כמו "הפעלות ימי הולדת לגיל הרך בצפון".
אם התוכן של האתר היה דל מאוד, הפגיעה בדירוג הייתה "מורגשת" יותר.
אינדוקס מהיר יותר.
לפי דבריה של גוגל, היא שיפרה את מהירות האינדוקס שלה ב – 50%.
לא התבצע שום שינוי בדירוגים, אבל דפים חדשים נכנסו לאינדקס הרבה יותר מהר מבעבר.
ניתן להופיע יותר מפעמיים בתוצאות החיפוש
גוגל שינתה את ההגבלה למספר הפעמים שאתר מסוים יכול להופיע בתוצאות החיפוש.
היא אפשרה לראשונה הצגה של יותר משני דפים לאותו דומיין ראשי בתוצאות החיפוש. עד שבעה ליתר דיוק.
הדבר עזר בעיקר לדומיינים של מותגים גדולים ולאתרים שזוהו כרלוונטיים ביותר למילת החיפוש.
הצגת התוצאות עוד לפני סיום החיפוש
עדכון ויזואלי, שהתחיל להציג בצורה חזותית את תוצאות החיפוש (וכיום גם את גרף הידע, עליו נדבר בהמשך) כבר בהקלדת המילה הראשית – עוד לפני השלמת השאילתה וחיפושה.
משערים כמובן שהעדכון צמצם במידה מסוימת את חיפושי ה"זנב ארוך"* והעלה את כמות החיפושים הקצרים יותר.
באופן כללי, הייתה לעדכון השפעה קטנה משציפו בהתחלה.
*תיאורית הזנב הארוך היא ביטוי מתחום הסטטיסטיקה, ובכל הקשור למנועי חיפוש זהו כינוי לשאילתות הכוללות ארבע מילים לפחות.
מנתונים של גוגל שנחקרו והוכחו:
– ביטויי הזנב הארוך מהווים כ-70% מכלל השאילתות במנועי החיפוש.
– כל חיפוש חמישי, מורכב מצירוף מילים שאף אחד לא חיפש בעבר.
** משני הנתונים הללו ניתן להסיק כי כמות הגולשים שמחפשים דברים בצורה אינדיבידואלית ובניסוח אישי, גדולה הרבה יותר מכמות הגולשים שמחפשים דברים "פופולריים" או בצורה מדויקת.

עדכוני גוגל החשובים ביותר לשנת 2011

מעניין לדעת: לפי עדותו של אריק שמידט, שהיה אז מנכ"ל גוגל, באותה שנה נעשו בפועל לא פחות מ – 516 שינויים באלגוריתם, שנלקחו ממאגר של 13,000 שינויים אפשריים .
רמז מקדים לעדכון פנדה 2
נקרא בשם: עדכון השיוך (Attribute)
מה עשו בעדכון: נועד לזהות אתרים שמעתיקים תוכן ממקורות אחרים באינטרנט ומשתמשים בו. מדובר בעדכון מקדים לעדכון פנדה, שטיפל בבעיה זו באופן ממוקד יותר.
עדכון פנדה ראשון
מדובר באחד העדכונים הגדולים ביותר בהיסטוריה של גוגל.
אם אתה משווק מתחיל, בטח כבר נתקלת בשם העדכון "פנדה", ולא הבנת על מה כל המהומה. מה זה פה, גן חיות? אז לא, גוגל לא מוציאה אותנו לטיול בספארי.
אז מהו בעצם עדכון פנדה ומה מטרתו?
עדכון פנדה נוצר במטרה לשמור על הצגת תוצאות רלוונטיות ברמה הגבוהה ביותר, ושם דגש על תוכן ייחודי ובעל ערך מוסף לגולש.
מה היו השפעותיו?
הוא דירג גבוה יותר אתרים בעלי תוכן איכותי, והשפיעה לטובה בדירוגים של אתרי חדשות ואתרי רשתות חברתיות. מצד שני, הוא פגע בכאלה שהציגו תוכן ברמה נמוכה, תוכן שאינו מחדש דבר או תוכן מועתק.
מעריכים שהעדכון השפיע על כ-12% מתוצאות החיפוש בגוגל, הוא פגע קשות בדירוגים של אתרים רבים ועורר סערה רצינית בעולם קידום האתרים.
בחודשים ובשנים שלאחר מכן, נעשו בו שינויים נוספים – על מנת לווסת ולמזער את הנזקים, בעיקר באתרים ש"נענשו" ללא הצדקה.
השקת "גוגל פלוס"
בשנת 2011 גוגל הוציאה לאור את "Google Plus" – רשת חברתית, דומה לפייסבוק ,המאפשרת למשתמש להוסיף אנשי קשר, מבלי שאלו יוסיפו אותו בהכרח לשלהם, לחלק אותם למעגלי קירבה שונים, ואפילו צ'אט וידאו חדשני.
בהתחלה הרשת הציגה רק עמודים אישיים ובהמשך התרחבה גם להצגת עמודים עסקיים כמו בפייסבוק.
עדכון "רענון" גדול לתוכן
מה עשו בעדכון: שיפור בהצגת תוצאות עדכניות יותר.
עדכון זה התאים לשאר השינויים של גוגל בשנה זו, שהתמקדו בזיהוי טוב יותר של איכות התוכן.
תוצאות העדכון: עדכון משמעותי ביותר – השפיע על 35% מן השאילתות.
השפעתו ניכרה בעיקר בעבור אתרים, בעלי תחומי עניין המתעדכנים בתדירות גבוהה, כמו ספורט או תחומים פיננסיים.
הצגה של רשימות בתיאור האתר, ויותר קישורי אתר משניים (Site links)
עדכון הצגת הרשימות בתיאור האתר:
הוסיף מידע, שנלקח מתוך העמוד – כמו רשימת שמות או מוצרים.
עדכון ה" Sitelinks":
הגדיל משמעותית את מספר "קישורי המשנה" המפנים לאתר מסוים בתוצאות החיפוש, בעיקר בעבור אתרי מותגים גדולים. מאז הקישורים הללו יכולים לתפוס גם כ-חצי מנפח העמוד.
"עשרת השינויים"
לאחר לחץ גדול שהופעל ע"י הציבור על גוגל להיות גלויה יותר בשינויים שהיא עורכת באלגוריתם שלה, היא הציגה עשרה שינויים.
מה עשו בעדכון:
השינוי הגדול ביותר התבטא בצמצום השפעתם של קישורים לעמוד, שכוללים את אותו "טקסט מקשר" בצורה מדויקת (נקרא בשם "אנקור טקסט").
עדכונים אחרים טיפלו בהצגת תיאורים טובים יותר לאתרים, ושינויים נוספים שלא הייתה להם השפעה בארץ.
כהמשך לניסיונה של גוגל להיות שקופה יותר, היא פרסמה גם שינויים נוספים באלגוריתם, כמו למשל זיהוי האתר המקורי מבין שני אתרים המציגים תוכן זהה; שיפור בהצגת תמונות עדכניות יותר ועוד.

שנת 2012 – השינויים החשובים ביותר באלגוריתם

30 העדכונים של ינואר
בחודש ינואר גוגל הכריזה על 30 שינויים באלגוריתם שלה, חלקם חשובים יותר וחלקם פחות.
בין השינויים הבולטים: זיהוי ספאם בחיפוש תמונות והתמודדות איתו, זיהוי טוב יותר של מילים נרדפות בעברית, הצגת "שאילתות קשורות" רלוונטיות יותר, ועוד.
טיפול בדפים עם פרסומות בחלק העליון של האתר
נקרא בשם: " Page Layout Algoritm"
מה הבעיה: דפים עם פרסומות מרובות מקשות על הגישה לתוכן ופוגעות בחווית המשתמש של הגולש.
מה עשו בעדכון: העדכון טיפל בדפים עם פרסומות שהופיעו בחלק שרואים כשנכנסים לעמוד (נקרא באנגלית FOLD).
העונש: בעדכון הורידו לאתרים כאלה את הדירוג, ומצד שני – תיגמלו מעט את האתרים שלא הופיעו בהם פרסומות מסוג זה.
טיפול ממוקד באתרים שמעתיקים תוכן
נקרא בשם: The Pirate Update
מה הבעיה:
גניבת תוכן שמוגן בזכויות יוצרים.
מה בעדכון:
גוגל הורידה בדירוג אתרים שקיבלו בקשות רבות להסרת תוכן המפר זכויות יוצרים.
עדכוני פנדה עיקריים
מה הבעיה:
בעלי אתרים רבים מקימים אותם עם תוכן ברמה נמוכה, שאינו מעניק ערך מוסף, ולעיתים הוא אף מועתק ממקורות אחרים באינטרנט.
מהם עדכוני פנדה:
מטרתם לטפל באתרים עם תוכן דל או לא מקורי.
העונש:
אתרים כאלה נדחקים אחורה בדירוג התוצאות, במטרה להציג לגולשים רק אתרים בעלי תוכן איכותי.
פנדה 3.4 – קיבל תוקף רשמי מגוגל, ולפי דבריה השפיע על 1.6% מהשאילתות.
פנדה 3.7 – פחות מאחוז מהשאילתות הושפע.
פנדה 3.9.2 -רענון פנדה שהשפיע על פחות מ0.7% מהשאילתות.

עדכוני פנדה שהשפיעו בעיקר בחו"ל:
עדכון פנדה גדול מס' 20 – השפיע על 2.4% (!) מהאתרים באנגלית.
עדכון פנדה מס' 21 – השפיע על 1.1% מהשאילתות באנגלית ועל 0.4% מכלל השאילתות בעולם.
עדכון פנדה מס' 22 – רענון קטן יחסית שהשפיע על כ- 0.8% מהשאילתות באנגלית.
עדכון פנדה מס' 23 – עדכון משמעותי יותר מהעדכון הקודם: השפיע על 1.3% מהשאילתות באנגלית.
עדכוני פינגווין עיקריים
מה הבעיה: קידום אתרים שחור (לא טבעי) – שימוש מוגזם במילות מפתח; שימוש בטכניקות של טקסט מוסתר; קניית קישורים; ריבוי של אתרי לוויין בעלי תוכן דל במיוחד המקשרים לאתר אחד מסוים או אחד לשני, ועוד ועוד.
מה עשו בעדכון:
טיפלו באתרים שמתקדמים בתוצאות החיפוש על ידי קידום שחור.
המטרה היא כמובן להציג אתרים ש"מגיע להם באמת" להיות בעמוד הראשון, כי הם רלוונטיים, ולא כי הם קידמו את האתר בדרכים לא חוקיות.
העונש:
האלגוריתם של גוגל דחק אתרים כאלה אחורנית בתוצאות החיפוש ופגע בדירוגיהם. כמו כן הם ייחשבו מעתה למקורות מידע אמינים פחות.
פינגווין 1 – גוגל פרסמה את עדכון "פינגווין", שבא לטפל בעיקר באתרים מרובי ספאם.
השפיע על 3.1% מהשאילתות.
פינגווין 1.1 – עדכון שאישר ש"פינגויין" עובד כמו עדכון "פנדה" – כאלגוריתם חיצוני לאלגוריתם הראשי של האינדוקס.
פינגווין 2.0 – עדכון מעט גדול יותר באלגוריתם שאף הודיעו עליו מראש.
2.3% מהשאילתות באנגלית הושפעו בצורה בולטת.
ניסוי תוצאות החיפוש
מה עשו בניסוי:
הגבילו כל עשרה אתרים שמופיעים בעמוד הראשון במילת חיפוש מסוימת, להופיע לכל היותר בעוד 7 שאילתות בעמוד התוצאות הראשון.
ההשפעות:
אומרים שהמחקר נמשך כמה ימים והשפיע על כ18% ממילות המפתח שהיו במעקב.
שינויים שהשפיעו בעיקר בחו"ל.
גוגל פועלת כנגד אתרים פיראטיים.
גוגל הודיעה כי תתחיל לטפל בחומרה באתרים שחשודים בהפצת תכנים פיראטיים. אתרים רבים הוסרו בגלל תביעות של ארגוני זכויות יוצרים.
לא ידוע על אתרים ישראלים שנפגעו מהעדכון.
פגיעה באתרים שהתקדמו בזכות דומיינים מדויקים
"עדכון הדומיינים" נועד לטפל באתרים שדורגו גבוה בתוצאות החיפוש, בעיקר בזכות מילות מפתח בדומיין שלהם.
מטרת העדכון:
להעלים את כל האתרים המכילים דומיין מדויק למילת החיפוש ותוכן דל – שכל מטרתם התמקמות גבוהה בתוצאות החיפוש של מילות מפתח ספציפיות.
תוצאות העדכון:
לפי הנתונים של אתר "mozcast" יותר מ-10% מהאתרים "החוטאים" נעלמו בעקבות העדכון.
מבחינה סטטיסטית, הייתה השפעה על 0.6% מהשאילתות באנגלית.
במציאות, העדכון השפיע לרעה גם על אתרים שדורגו גבוה בזכות התאמה מדויקת לביטויים – מבחינת כמות הפעמים שהשאילתה מופיעה באתר.
לא ידוע על אתרים שהושפעו מהעדכון בארץ. אך בשנים האחרונות התפתח ויכוח די גדול בקרב מקדמי האתרים, האם דומיינים בעברית הם עדיין בעלי יכולת להתקדם בתוצאות החיפוש כמו פעם.
גרף הידע של גוגל
בשנה זו, גוגל הודיעה על שינוי בהצגת תוצאות החיפוש.
כמו כן, היא הצהירה על התחלת הניסוי של "גרף הידע" (Google Knowledge Graph), התרחבות הניסוי, התפתחותו וביסוסו.
גרף הידע?
כדי להבין מהו גרף הידע, איך הוא נוצר, ולמה – נצטרך קודם להבין מהו החיפוש הסמנטי (Semantic Search) של גוגל.
נתחיל מההגדרה למילה סמנטיקה: הבנת מילים ומשמעותן – בהתאם להקשר שבו הן נאמרות.
החיפוש הסמנטי מנסה להבין את כוונת המחפש, ולפי כך להתאים לו את תוצאות החיפוש, בצורה "חכמה" – לפי ההקשר של שאילתת החיפוש.
לדוגמה: חיפוש של "מכון פילאטיס בתל אביב" יציג תוצאות של מכוני פילאטיס באזור המבוקש, ולא עובדות על פילאטיס.
הסיבה לכך היא שגוגל מבינה שהגולש או הגולשת מעוניינים כרגע במציאת מכון פילאטיס במקום ספציפי, ולא בקריאה על היסטוריית הפילאטיס או תרגילי פילאטיס.
באותה שנה גוגל התקדמה בצעדי ענק לעבר החיפוש הסמנטי.
מטרת חיפוש זה היא זיהוי לא רק של פיסות המידע, אלא גם של הקשרים בין "ישויות", ומשמעותם.
רגע.. קשרים בין ישויות?
ישות הוא כל דבר העומד בפני עצמו, כקטגוריה נפרדת.
ישות יכולה להיות כל דבר בעל מאפיינים מבניים, חומריים, אישיותיים, ועוד.
למשל: סטודנט, ספר, אוניברסיטה – כולם ישויות.
ישויות מקיימות ביניהן קשרים.
למשל: שחקן כדורסל הוא ישות, קבוצת כדורסל היא ישות, וגם התאחדות הכדורסל הבין-לאומית היא ישות, וכן הלאה.
מכאן שהישויות לא עומדות בפני עצמן אלא מנהלות קשרים רבים עם ישויות אחרות.
קשרים בין ישויות יכולים להיות פשוטים או מורכבים.
דוגמאות לקשרים כאלה: "סיבה-תוצאה", "מכיל-מוכל", "מעסיק-מועסק" ועוד.
גוגל לומדת על כל אותם קשרים בין ישויות, כדי שתוכל להציג לגולש את התוצאות הרלוונטיות ביותר, בהתאם לא רק לשאילתת החיפוש, אלא גם לכוונה שמאחוריה.
כתוצאה למאמציה הרבים של גוגל לשפר את החיפוש הסמנטי במנוע החיפוש שלה, היא הוסיפה באותה שנה את "גרף הידע".
גרף זה הופיע בתוצאות חיפוש רבות – בהתחלה רק באנגלית, ובהמשך גם בשאר המדינות.
הוא מופיע כיחידת תצוגה ממוסגרת ונפרדת משאר תוצאות החיפוש, ומכיל פרטים משלימים על האמן, הסרט, החברה וכד'. כל זה, בלי שהגולש יצטרך לדפדף בין האתרים השונים, כדי למצוא את המידע שהוא מחפש.

עדכונים של גוגל

דגשים ועדכונים נוספים
עדכונים חשובים נוספים באותה שנה היו:
שיפור בדירוג "מקורות אמינים" ותגמולם, שיפור במיון תוצאות החיפוש; איתור משופר של קישורים איכותיים, שינויי כותרות איכותיים יותר, הגדלת האינדקס ב-15%, ודפדוף נוח ומותאם יותר.
עדכוני אלגוריתם משמעותיים לשנת 2013
עדכון פנדה מס' 24
רענון מס' 24 לעדכון פנדה – השפיע על 1.2% מהשאילתות באנגלית.
"פנדה" הופך לחלק מהאלגוריתם הראשי של גוגל
גוגל הכריזה שעדכון פנדה מס' 25 הוא העדכון האחרון שהיא מודיעה עליו באופן רשמי, ומעכשיו הוא יוטמע באלגוריתם הראשי.
פינגווין 2.0
בעדכון "פינגווין 2.0" לא היה מדובר רק ברענון נתונים, אלא בעדכון של האלגוריתם כולו (ששונה במאפייניו מהאלגוריתם של פינגווין 1), שדובר עליו רבות עוד לפני שיצא.
מה בעדכון?
*איתור ספאם וטיפול מעמיק גם בדפים הפנימיים של אתרים, ולא רק בדפי הבית – כמו בגרסה הקודמת.
*איתור מוצלח יותר של תוכן ממומן שמוצג כתוכן אובייקטיבי.
*המשך הטיפול בקישורים לא איכותיים : קניית קישורים מסיבית בתשלום; קישורים מאתרים באיכות ירודה ("אתרי לווין"); קישורים מאתרים שלא רלוונטיים לנושא האתר בצורה קיצונית ועוד.
*טיפול באתרים בעלי קישורים רבים מאינדקסים לא איכותיים.
*טיפול בבעיות spam בבלוגים.
תוצאות העדכון:
2.3% מהשאילתות באנגלית הושפעו בצורה משמעותית.
פינגווין 2.1
לדבריה של גוגל, העדכון השפיע על 1% מהחיפושים.
עדכון "פנטום"
עדכון לא ידוע של גוגל, שגרם בקרב אתרים רבים לירידה מסתורית בתנועתם. לא התקבל שום אישור רשמי מגוגל, ועל כן העדכון מכונה "פנטום".
עדכון צפיפות דומיינים
גוגל שוב לא מציגה יותר בתוצאות החיפוש את אותו הדומיין יותר מפעמיים .
כתוצאה מכך, מקרים של עמודי תוצאות מלאים באותו דומיין הפכו לנפוצים פחות.
עדכון "הלוואות מהיום להיום"
עובדה משעשעת: עדכון " Payday Loan Algorithm" נקרא על שם אחת מהשאילתות בעלות אחוז הספאם הגבוה ביותר בגוגל אנגליה (וגם בעולם), והיא: "Payday Loan" (הלוואות מהיום להיום\הלוואות קצרות טווח).
שינוי זה הוא חלק מעדכון הספאם באלגוריתם של גוגל, והוא מטפל באופן ממוקד בשאילתות ואתרים בעלי אחוזי ספאם גבוהים.
השתכללות גרף הידע
גוגל משתפרת בניתוח הקשרים בין פיסות המידע העצומות שברשותה.
מה עשו בעדכון:
גוגל הגדילה את אחוז השאילתות שמחזירות תשובות בצירוף גרף הידע, כמעט פי שניים!
תוצאותיו:
ממחקרים שנערכו ונכתבו באתר "MOZ", עולה כי היה מדובר בעיקר במותגים מוכרים כמו קאסיו וניו בלאנס.
שיפור סמנטי במענה של גוגל על שאילתות
שם העדכון:
" Hummingbird".
מה עשו בעדכון:
גוגל משפרת את המענה שלה לשאילתות מבחינה סמנטית.
תוצאותיו:
השיפור נעשה בעיקר בעבור שאילתות ארוכות וממוקדות, ופחות בעבור שאילתות שמורכבות ממילים בודדות.
עדכון " Authorship"
מה עשו בעדכון:
גוגל פעלה לסינון תוצאות לא איכותיות, באמצעות ניתוח סמכותיות הכותב ומדדים שונים נוספים.
גוגל הצהירו גם כי העדכון יבטל את הצגת ה-"rich snippets", עבור אתרים עם תוכן ברמה נמוכה.
תוצאותיו:
הצגת אלמנט זה נעלמה עבור יותר מ15% מהתוצאות.

(NoRiskSEO.com) (searchengineland.com)

עדכוני אלגוריתם משמעותיים בשנת 2014

עדכון פריסת מבנה העמוד
נקרא בשם: "Page layout algorithm"
מה עשו בעדכון:
טיפל באתרים מרובי פרסומות, ושם דגש על פריסת מבנה העמוד והתוכן המוצג בו.
תוצאותיו:
השפיע על כ-1% מהאתרים בעולם.
עדכוני "הלוואות מהיום להיום" 2+3
עדכון Payday Loan Algorithm 2 – עדכון אלגוריתם שכמו קודמו, המטרה שלו היא לטפל בשאילתות ספאמיות, כמו "הלוואות קצרות טווח".
תוצאותיו:
לדברי גוגל, העדכון השפיע על 0.2% מהתוצאות באנגלית.
עדכון Payday Loan Algorithm 3 – עדכון נוסף שהשפיע על שאילתות הספאם, אך לא ברור בדיוק מה היו השפעותיו. גוגל טענו שהוא נועד להילחם בשאילתות עם אחוזי ספאם גבוהים, ולא באתרים ספציפיים – כפי שנעשה בעדכון הקודם.
עדכוני פנדה עיקריים
פנדה 4.0
מה עשו בעדכון:
טיפלו באתרים מרובי פרסומות, וכמו כן באתרים שבנויים על תוכן דל, מועתק או לא ייחודי.
תוצאותיו:
גוגל הכריזה שהעדכון השפיע על חלק גדול מהשאילתות באנגלית, כ7.5%.
בעלי אתרים רבים דיווחו שאיבדו חלק גדול מהתנועה שלהם לאחר העדכון.
אתרים נוספים שנפגעו הם אתרים שמציגים עובדות ללא הצגת מקורות או סימוכין.
הדבר הוביל להשערות שהעדכון ניסה למדוד גם את רמת האמינות והסמכותיות של אתרים.
זו כנראה הסיבה גם לכך, שאנו מבחינים בשנים האחרונות, בשימוש הולך וגובר ב"תג הכותב", שמופיע לרוב בראשית או בסוף המאמר באתר.
פנדה 4.1
בניגוד לעדכונים הקודמים, העדכון היה איטי ונמשך מספר שבועות.
תוצאותיו:
לדברי גוגל, העדכון השפיע על 3-5% מהתוצאות.
עדכוני פינגווין עיקריים
פינגווין 3.0
מדובר בעדכון פינגווין קטן יחסית, לאחר יותר משנה של ציפייה אליו. העדכון ממשיך לבדוק את רלוונטיות הקישורים, ונועד למנוע ספאם.
תוצאותיו:
הוא השפיע על 1% מהשאילתות באנגלית.

פינגווין 3.1
גוגל מתייחסת אליו כהמשך ישיר לעדכון פינגווין 3.0 .
עדכון זה יצא בתקופת הכריסמס, בימי הקניות העמוסים ביותר בשנה – מה שגוגל מנסה להימנע מלעשות לרוב.
לאחר עדכון זה יצאו מספר עדכוני פינגווין נוספים, בהפרשים של ימים בודדים ביניהם.
פינגווין 3.2 +3.3 + 3.4
מה עשו בעדכונים:
מטרתם של העדכונים הייתה לטפל בבעיות של אופטימיזציית יתר, ובקישורים מרובים ולא טבעיים המפנים אל אתרים.
מצד שני, עדכונים אלו נועדו גם להטיב עם אתרים, ש"נפגעו" ללא סיבה מוצדקת בדירוגים, כתוצאה משינויים שנערכו בעדכוני הפינגווין הקודמים.
תוצאותיהם:
בגלל שעדכונים אלה לא קיבלו אישורים רשמיים מפי גוגל, לא התקבלו נתונים רשמיים על אחוזי השפעתם על תוצאות החיפוש.
עדכון Pigeon
עדכון זה לא נועד לטפל באיכותם של אתרים, כמו עדכוני פנדה ופינגווין.
מטרתו הייתה לשנות את הדרך בה מנוע החיפוש עובד.
מה עשו בעדכון:
*שיפרו את "החיפוש המקומי" – גוגל זיהתה טוב יותר את מיקום המשתמש, והתאימה לו שירותים ומוצרים בהיקף רדיוס בצורה מדויקת ונכונה יותר.
*העדכון שיפר את תוצאות החיפוש הרגילות וגם את תוצאות חיפוש ב"גוגל מפות".
*העדכון גרם ליותר ערכים להופיע עם "גרף הידע" (Knowledge Graph).
תוצאותיו:
*ניתנה עדיפות בדירוגים לאינדקסים מקומיים גדולים, על פני אתרים של עסקים בעלי מיקום מוגדר.
*גדילה משמעותית בכמות הביטויים שכוללים תוצאות שנשאבות מ"גוגל מקומות".
תגמול אתרים מאובטחים (HTTPS)
מה עשו בעדכון:
גוגל יצאה בהצהרה שתיתן עדיפות לאתרים מאובטחים באמצעות דומיינים בעלי כתובת SSL/HTTPS.
תוצאותיו:
השינוי בפועל השפיע על חלק קטן מהאתרים.
למרות זאת, בעלי אתרים רבים טורחים לאמץ את עצתה של גוגל, גם שעוד לא ברור עד כמה הדבר אכן משפיע על הדירוגים.
שינויי האלגוריתם החשובים ביותר לשנת 2015
גוגל ידידותית לנייד
מדובר באחד העדכונים היחידים עליהם גוגל הודיעה מזה זמן רב, והיא הציעה לבעלי האתרים להתכונן אליו מראש.
הערות חשובות בנוגע לעדכון:
*גוגל מקטלגת אתרים לפי "מותאמים לנייד" או "לא מותאמים לנייד". בלי מצב ביניים.
*דפים מסוימים יכולים להיות מושפעים מהעדכון גם אם אחרים לא.
כלומר, העדכון משפיע על כל אחד מהדפים באופן נפרד, ולא בצורה כוללנית על כל האתר.
מה עשו בעדכון:
שיכללו את נגישות והצגת תוצאות החיפוש בניידים, וכמו כן תיגמלו אתרים שמותאמים לנייד (לא כולל טבאלטים).
תוצאותיו:
*אתרים מותאמים לנייד יופיעו יותר בתוצאות החיפוש.
* התאמת האתר לנייד הפכה לפרמטר קבוע בדירוג.
*משתמשים שמחוברים לחשבון גוגל יקבלו תוצאות חיפוש שמותאמות לאפליקציות שלהם וההתקנות על המכשיר.
*מותגים בעלי כמות חיפושים גבוהה מתחומי ה- e-commerce זכו לשינויים רבים בתוצאות החיפוש (לדוגמה: פחות ספאם בתוצאות של מותגים כמו אדידס).
לפי דברי גוגל, העדכון ייתפרס על פני מספר שבועות, ותוצאותיו יראו בצורה איטית. בהתאם לכך, אכן לא נראו קפיצות חדות ביום השינוי, והתוצאות אכן "רעדו" פחות מששוער.
עדכון "פנטום 2"
עדכון שני מזה שנתיים, שלא זכה לשם רישמי, אך השפיע משמעותית על התוצאות (מכאן השם "פנטום").
מה עשו בעדכון:
העדכון שינה את איך שגוגל בודקת ומעבדת את איכותם של אתרים.
תוצאותיו:
אתרים עם תוכן דל התמודדו עם הירידה החדה ביותר בדירוג התוצאות.
גוגל משתפרת בעיבוד התוכן
במהלך חודש מאי הובחנו תנודות רבות בתוצאות החיפוש וגוגל הכחישו ששיחררו עידכון כולשהו. בסופו של דבר בסוף אותו חודש הם אכן אישרו כי התבצע עדכון במנוע החיפוש, שהשפיע על דירוג האתרים.
מה עשו בעדכון:
עדכון זה הוא חלק משינויים באלגוריתם הראשי, ולא עדכון שמטרתו ענישה אתרים. הוא נוגע לאופן בו גוגל מעבדת תוכן שנמצא בדפי האינטרנט.
מעבר להצהרה הכללית של גוגל – על שינוי בערכו של התוכן, ושהוא נוגע לכל האתרים – לא נתקבלו פרטים נוספים.
ביטול פרמטר בדיקת התוצאות לפי מיקום
מה עשו בעדכון:
גוגל הסירו את הפילטר, שמיין את תוצאות החיפוש בהתאמה למיקום הגולש.
הפילטר היה זמין תחת "כלי חיפוש" , ובעזרתו ניתן היה לקבל תוצאות שונות מבוססות מיקום – על סמך בחירת הגולש.
תוצאותיו:
עבור מקדמי אתרים רבים, פילטר זה היה שימושי במיוחד, על מנת לצפות בתוצאות החיפוש המוצגות לאנשים במקומות שונים.
בצורה זו, מנהל קמפיינים מגרמניה יכול לחקור את השוק עפ"י תוצאות החיפוש, במדינות רחוקות כמו תאילנד, למשל.

4 מודעות ממומנות בתוצאות גוגל

מה עשו בעדכון:
החלו להופיע בחלק מהתוצאות, 4 מודעות ממומנות בחלק העליון (במקום 3 שהיו עד לפני העדכון).
תוצאותיו:
נכון לסוף שנה זו, העדכון השפיע על 1% מתוצאות החיפוש, ועוד לא הגיע לישראל.
מכה קשה לקידום האורגני – גוגל מאפשרת הצגה של יותר מודעות ממומנות בחלק העליון של תוצאות החיפוש.
כתוצאה מכך, היא דוחפת את התוצאות האורגניות עוד קצת למטה, ומורידה את מדד הרלוונטיות של הקידום האורגני.
מדובר גם בבשורה רעה עבור מותגים גדולים: הם עלולים להופיע כעת מתחת לFOLD (החלק שהגולש רואה, בלי שיצטרך לגלול למטה), מתחת ל4 מודעות ממומנות.
העלאת מחירי הPPC בפרסום במערכת גוגל אדס: בעבר הרחוק גוגל הציגה מודעות ממומנות רבות, לעיתים שבע מודעות ויותר.
הן הוצגו בנפרד לתוצאות האורגניות.
מאז, גוגל עברה להצגת המודעות הממומנות, לפני ואחרי התוצאות האורגניות, בצורה חלקה ו"זורמת יותר".
זה התבטא בצמצום משמעותי של כמות המודעות הממומנות, שמורשות להופיע בדך הראשון של תוצאות החיפוש (ובכל דף אחריו).
הדבר גרם לתחרות בין המפרסמים, שהובילה לעלייה משמעותית במחירי הPPC ובעלויות הפרסום במערכת הפרסום של גוגל – גוגל אדס.
תצוגה מחודשת לסוגי תוצאות החיפוש
מה עשו בעדכון:
מכיוון שתוצאות "Web" לא מציגות רק תוצאות של אתרים, אלא גם את כל מאמרי חדשות, וידאו, תמונות וכדומה – שינו את ההגדרה ל"ALL".
לפני העדכון:
Web — Shopping — Images — Videos — News — More — +Search Tools
אחרי העדכון:
All — Images — Shopping — Videos — News — More –+Search Tools
תוצאותיו: העדכון בוצע בכל השפות השונות של מנועי גוגל.
חוץ משינוי זה לא נצפו שינויים נוספים בתוצאות עצמן.
פנדה 4.2
עדכון מספר 28 של פנדה
מה עשו בעדכון:
נראה
תוצאותיו:
לא נראו שינויים משמעותיים בתוצאות. בכל אופן, לא בטווח הקצר.
עדכוני אלגוריתם משמעותיים בשנת 2016
עדכון אלגוריתם כללי
מה עשו בעדכון:
עדכון האלגוריתם הראשי של גוגל התרחש בתאריך ה-8 לינואר 2016.
תוצאותיו:
השפיע על דירוגי האתרים.
לא ידועים עליו פרטים, חוץ מההצהרה של גוגל, כי מדובר בעדכון אלגוריתם הליבה שלה.
שינויי אלגוריתם נוספים
מה עשו בעדכון:
בהמשך השנה, בחודש יוני, נצפו שלושה שיניי אלגוריתם נוספים, בתאריכים שונים. העדכון קשור ככל הנראה לאיכות או תוכן האתרים, ולא לקישוריהם.
תוצאותיו:
*דווח על תנודות קיצוניות (חיוביות או שליליות) במיקומם של אתרים שונים בתוצאות האורגניות.
*הופעה והעלמות של "Rich Snippets".

4 מודעות ממומנות – גם בישראל

מה עשו בעדכון:
גוגל הסירה לחלוטין את המודעות שהופיעו בצד, ובמקום זאת הגדילה את מספר המודעות הממומנות מעל התוצאות האורגניות, משלוש לארבע.
תוצאותיו:
סביר להניח שעדכון זה יגדיל את אחוז הלחיצות (CTR) על המודעות הממומנות, על חשבון ירידה באחוז הלחיצות על התוצאות האורגניות.
גוגל ידידותית לנייד 2
מה עשו בעדכון:
מדובר בעדכון שני בסדרתו, שנותן עדיפות לאתרים שמותאמים לנייד, על פני כאלה שלא – בייחוד כאשר הגלישה נעשית בגרסאות ה"מובייל" של גוגל.
תוצאותיו:
העדכון תיגמל אתרים רספונסיביים (מותאמים) לנייד בדירוג גבוה יותר, ואלה שלא -במקרים רבים נפגעו בדירוגיהם.
בכל מקרה לא התקבלו דיווחים על שינויים קיצוניים.
פינגויין 4.0
רמז מקדים:
עדכון התמונות – לא מדובר בעדכון רשמי, אך אתרים רבים עם מספר גדול של תמונות, דיווחו על ירידה קשה בדירוגים.
כעשרה ימים אחרי עדכון התמונות, גוגל הכריזה באופן רשמי על פינגווין 4.0 – העדכון המשמעותי הראשון מזה שנתיים.
מה עשו בעדכון:
העדכון הורכב משני שינויים עיקריים. הוא טיפל בבעיות ספאם ואיכות הקישורים של אתרי האינטרנט.
תוצאותיו:
העדכון גרם לעלייה מחודשת בדירוגים, בעבור אתרים שנענשו בעדכונים הקודמים אם הבעלים שלהם אכן דאגו להסיר קישורי ספאם.
שינויי אלגוריתם נוספים
שינויים נוספים באלגוריתם:
גוגל מתקדמת בזיהוי סניפים פיקטיביים של עסקים (בעיקר בחו"ל); משתפרת ביכולת זיהוי המיקום ממנו המשתמש מחפש פיזית (על מנת להציג לו את את העסקים הקרובים ביותר אליו); משתפרת בהצגת תוצאות החיפוש (כתוצאה מהעדכון- מעתה התוצאות ישתנו לפי השאילתה. למשל: אם תוסיפו את שם המדינה בארה"ב לשאילתת החיפוש, תקבלו תוצאות שונות ומותאמות) ועוד.

אלה השינויים העיקריים באלגוריתם של גוגל משנת 2010 ועד שנת 2016.
אם קראתם עד לכאן, אפילו רק על העדכונים שנגעו לכם, מגיע לכם כל הכבוד!
אני ממליץ לכל בעל אתר לעקוב אחר שינויים אלה ואחר ההצהרות של גוגל בנושא, כדי לדעת להתכונן אליהם ולהתמודד איתם.
על ידי כך ניתן למנוע פגיעה באתר, להתאים אותו לדרישות של גוגל ואולי לזכות בתגמול בדירוגים, או לדעת איך לטפל בנזק שנגרם לאתר (אם נגרם).
השקעתי זמן ומאמצים רבים בסקירת עדכונים זו, ערכתי מחקרים מקיפים, והשתדלתי לכתוב בצורה המובנת ביותר – כך שיתאים לך גם אם אתה משווק מתחיל שרק נכנס לעולם קידום האתרים.
אני מקווה שהמאמר שלי עזר לכם.
אם מצאתם בכתבה משהו מועיל ואהבתם אותו, תגובה או שיתוף בפייסבוק יהיו תמורה מספקת בהחלט.

כיף לשמוע מילה טובה

צרו איתנו קשר

עקבו אחרינו בפייסבוק

072-394-7000
072-394-7000