קידום אורגני וממומן: המדריך השלם
תוכן עניינים
תהליך נכון של שיווק דיגיטלי מוביל לנוכחות מקוונת חזקה שמושכת את תשומת ליבם של הלקוחות הפוטנציאליים. התוצאות יכולות להתבטא בהעלאת שיעורי סגירת העסקאות, וייצור זרימה קבועה של משאבים לעסק.
כל חברה או ארגון שמעוניינים למקסם את הרווחים שלהם, חייבים ליצור מנגנון שיווקי דיגיטלי שעובד כמו שעון, ושמבוסס על תהליכים נכונים, מקיפים ומדויקים של קידום אורגני וממומן, עם תחזוקה קבועה של התהליך, וביצוע שינויים בהתאם לתוצאות.
יצירת מערך שיווקי שכזה היא לא פחות מאומנות. אנחנו יודעים שלא תמיד יש לבעלי עסקים את הזמן או היכולת להתעסק עם זה, וזה בסדר. הצוות המקצועי והמיומן של פרסונאס מדיה כאן כדי לעשות את זה בשבילכם! בינתיים, בואו נראה מה מחכה לכם במדריך מקיף זה:
- חשיבות שיווק דיגיטלי.
- שלבים בקידום אתרים אורגני.
- איך עושים נכון תהליך של קידום ממומן?
- ותשובות לשאלות הנפוצות שלכם.
חשיבות שיווק דיגיטלי
אי אפשר לוותר על שיווק בעידן דיגיטלי, ובטח שלא בעולם שמונע בעיקר על צרכנות והתנהלות מקוונת. זהו צעד הכרחי בדרך להצלחה של כל מותג, וזו גם הסיבה שמובילה בעלי עסקים רבים להתחיל להקפיד על נוכחות מקוונת של בית העסק שלהם, עם תהליכים של שיווק דיגיטלי לאתר שלהם, במקביל לנוכחות חזקה בעמודים העסקיים שלהם ברשתות החברתיות.
תהליך אורגני לקידום בגוגל פירושו ביצוע סדרת תהליכים שמובילים לנראות אתרים במיקומים טובים בתוצאות החיפוש, בגישה טבעית (בניגוד לפרסום בתשלום), חשוב לזכור שהמטרה העליונה של גוגל היא להציע לכל גולש את התוצאה הכי רלוונטית לחיפוש שלו.
איך מקבלים את התוצאות המבוקשות?
הבוטים והאלגוריתם המשוכלל סורקים את הרשת בתדירות קבועה על מנת לספק למשתמשים תוצאות איכותיות לחיפושים שלהם, והאינדקס של גוגל מכיל מיליוני אתרים שנסרקו היטב ונמצאו מתאימים להגשה לגולשים בתוצאות חיפוש מובילות.
ההיבטים שהסורקים של גוגל מבססים עליהם תוצאות של קידום עסקים הם ותק של אתרים, והיכולת למשוך תנועה גדולה של גולשים שנשארים באתר מספיק זמן כדי לקרוא את התכנים וליצור קשר עם בית העסק.
עקביות והתנהלות נכונה מובילים לתוצאות המבוקשות
כשאתר חדש עולה לאוויר, גוגל מעמידה אותו בסוג של מבחן. לפני שהוא מקבל דירוגים טובים, עליו להיות בנוי בצורה חכמה, להציע חוויית משתמש ייחודית ולפרסם תוכן איכותי (עם ערך מוסף) באופן קבוע.
הנקודה שחשוב להפנים בכל תהליך של קידום אתרים אורגני וממומן, היא שיש להתאזר בסבלנות, מכיוון שכדי שהסורקים של גוגל יתרשמו שהאתר איכותי וראוי למיקום גבוה בתוצאות החיפוש, הם רוצים לראות עקביות, התמדה וביצועים איכותיים לאורך זמן.
שלבים בתהליך קידום אתרים אורגני
כדי להשיג את התוצאות הרצויות (כלומר, מיקומים טובים בגוגל), חשוב לעבוד על פי תוכנית מסודרת. ולמרות שהשקענו ביצירת מדריך מקיף ושלם, חשוב להבין שעדיין יש מכלול שלם של צעדים שיש להקפיד על ביצועם, וכל תהליך מותאם אישית למטרות וליעדים של הארגון. אבל פירוט השלבים העיקריים, ייתן לכם מושג למה לצפות בתהליך.
קחו למשל את הגולש הממוצע בגוגל
מילות מפתח הן אותם ביטויים שגולשים מקלידים בשורת החיפוש. בואו ניקח לדוגמה בעל עסק שרוצה להתחיל לשווק את עצמו בפייסבוק. אדם כזה, חסר ידע בתחום, יכול לחפש את הביטוי "פרסום בפייסבוק מדריך".
התוצאות הראשונות שהוא יקבל, עשויות להיות פרסומות ממומנות שמוכרות קורסים לקידום אתרים ברשתות החברתיות, ובהמשך המדריך תמצאו פרק שלם שמציג את הנושא הזה בהרחבה, אבל בינתיים, כדי להבין היטב מה זה קידום אורגני, בואו נדבר על התוצאות שיופיעו לאחר המודעות הממומנות.
זאת בדיוק הנקודה שבה מילות מפתח נכנסות לתמונה
התוצאות האורגניות, כלומר, הטבעיות, שיציגו בפני הגולש מדריכים, מאמרים, סרטונים, וכל צורה אחרת של תוכן איכותי שיסביר לגולש את כל המידע שהוא מחפש, כלומר, יתנו לו ערך אמיתי.
על מנת להשלים בהצלחה שלב זה של קידום אורגני, יש להבין היטב מיהו קהל היעד של העסק שלכם; איפה הוא מבלה בזמן הפנוי; איזו שפה הוא מדבר; באילו רשתות חברתיות הוא גולש; ובעיקר, סוגי התכנים שהוא צורך.
הרעיון הוא ליצור, באמצעות הכלים המתקדמים של גוגל, מאגר של מילות חיפוש שנוגעות לתחום התעשייה שלכם, כולל כל הביטויים הנפוצים שגולשים משתמשים בהם כשהם מחפשים את תחום התעשייה שלכם, כדי לסווג את כולם על פי מידת התחרות והקושי, ולהתחיל לשלב אותם במאמרים שנפרסם באתר באופן קבוע.
אופטימיזציה לאתר
האתר צריך לעבור עבודות תחזוקה באופן שוטף, בשלב בתהליך קידום אתרים אורגני, שנקרא "אופטימיזציה", כלומר, טיוב. כחלק מתהליך, יש להציב דגש משמעותי על בניית אתר איכותי, שנטען במהירות, ומציע חוויית משתמש מעולה.
התהליך מבוסס על סדרת צעדים שחשוב להקפיד על יישום מדויק שלהם, כמו למשל שימוש בתגיות מטא לתיאור טקסטים או כותרות, הקפדה על כיתוב מיוחד ליד כל תמונה, עם מילת מפתח רלוונטית מתוך הרשימה, קישור בין העמודים הפנימיים באתר, בגישה חכמה שתשתלב בטבעיות עם התכנים בכל עמוד, וחידוד קוד האתר כדי לוודא שאין קישורים שמובילים לעמוד 404.
כך שיש שפע מרכיבים שחשוב לקחת בחשבון בתהליך, ולכן חשוב לקבל את הסיוע של המומחים בתחום. פרסונאס מדיה היא חברת שיווק דיגיטלי והצוות שלנו זמין לסייע לכם להשיג את התוצאות המבוקשות בתהליך מקצועי, אתי, ממוקד, ומותאם לצרכים שלכם.
דגש על תוכן איכותי
כמה פעמים שמעתם את המשפט "התוכן הוא המלך"? הוא כבר מזמן הפך לקלישאה, אבל עדיין, אין ספק שכל המהות של קידום אורגני מבוססת על תוכן איכותי ומקורי, שמספק ערך לגולשים, ושמתפרסם באופן קבוע באתר שלכם.
הסורקים של גוגל מקשרים בין החיפושים המוקלדים בשורת החיפוש על ידי גולשים, לבין התכנים המוצגים באתרים, וכדי שהאתר שלכם יימצא ראוי להופעה במיקומים טובים בתוצאות החיפוש, אתם צריכים לפרסם תכנים רלוונטיים, מקוריים ויצירתיים.
אי אפשר להדגיש את הנקודה הזאת מספיק, וכן, זה עד כדי כך פשוט, וזה גם כלל הבסיס העיקרי של תהליך קידום אורגני. אלא שחשוב להבים שתכנים מצוינים שמתקשרים היטב עם הסורקים של גוגל אינם מספיקים. צריך שגם הגולשים יהיו מרוצים, מה שמוביל אותנו לדגש הבא.
גם חוויית המשתמש צריכה להיות מעולה
גוגל מציבה עדיפות לאתרים שמציעים חוויית משתמש טובה. האתר שלכם צריך לדבר את השפה של קהל היעד שלכם ברמה הוויזואלית והטקסטואלית, להיות מסודר בצורה חכמה, כלומר, שיהיה קל לנווט בו, שיהיה ידידותי למשתמש, מעוצב היטב, בלי זמני שהייה ארוכים לטעינת הדפים, ועם התאמה טובה גם לגלישה ממכשירים ניידים.
שימוש נכון ברשת קישורים
תהליך קידום אורגני עוסק בשליחת מסרים חד משמעיים לסורקים של גוגל, שיש באתר שלכם תוכן מעולה שהגולשים מחפשים. אחת השיטות לביצוע שלב זה בתהליך היא שימוש בקישורים מאתרים חיצוניים שמפנים גולשים לאתר שלכם.
גוגל סומכת על אתרים גדולים שזוכים לתנועה גבוהה, ומתייחסת לתהליך זה כאל "המלצה", שמובילה אותה להתרשם מסמכותיות האתר שלכם, מה שמוביל ליחס מועדף בתוצאות הדירוג. ולכן, נחבר את האתר שלכם לאתרים גדולים וותיקים, שיש להם מוניטין מבוסס, ונפרסם בהם מאמרי אורח שיכילו הפניות לאתר שלכם.
סבלנות, סבלנות, סבלנות
אם הייתם רוצים לעשות קידום באינסטגרם למשל, או לשלם על מודעה ממומנת, לא היינו מדגישים את הנקודה הזאת, כי פוסט שהופך לוויראלי, או מודעה מצוינת בתשלום, יכולים להשיג תוצאות של חשיפה מדהימה ולהוביל לנסיקה במודעות למותג שלכם.
אבל בתהליכי קידום אורגני, הסיפור שונה, מורכב מאוד, ובעיקר דורש את התרשמות הסורקים של גוגל, למשך פרק זמן ארוך של לפחות חצי שנה, שהאתר שלכם אכן ראוי לקידום במיקומים טובים. כך שכשאנחנו מדברים על תוצאות, אנחנו מדברים בעיקר במונחים של זמן וסבלנות. גם אם תפרסמו את המאמרים הכי מעולים, הם לא ייצרו סנסציה בין לילה.
אז לפני שאתם נכנסים לתהליך קידום אורגני לאתר, מומלץ לקחת בחשבון שמדובר בעבודה שוטפת, שמבוססת על סדרה שלמה של שלבים ותהליכים, ושהתוצאות יכולות להגיע גם אחרי יותר משנה. כל העניין כאן הוא התמדה, מקצועיות גבוהה, כלים שמבוססים על טכנולוגיה מתקדמת, וכמובן, ליווי וייעוץ של המומחים בתחום.
שילוב נכון של כל התהליכים האלו, יאפשר לכם לקצור יתרונות משמעותיים, שיתבטאו בעיקר בנוכחות מקוונת חזקה של המותג שלכם, שפע לקוחות חדשים וכמובן, הגדלת הרווחים.
והנה נקודה שחשוב שתפנימו, רגע לפני שנסגור את הפרק הזה במדריך
בסופו של יום אף אחד, גם לא "התותחים בקידום אתרים" לא יודע באמת באמת איך גוגל נותנת עדיפות לאתרים מסוימים על פני אחרים (ומי שאומר לכם אחרת, כנראה לא דובר אמת, ואנחנו מתנסחים בעדינות, כן?).
אבל עם הקפדה על שימוש בטכניקות מתקדמות, שמבוססות על שנים של ניסיון בתחום, כולל הכשרות מקצועיות קבועות, ניתן לבצע תהליכי קידום בגוגל, שיווק ברשתות חברתיות, או כל תוכנית אחרת של שיווק דיגיטלי שתשיג לבית העסק שלכם תוצאות של נוכחות מקוונת חזקה וסמכותית.
עד כאן על קידום אתרים אורגני. עכשיו בואו נראה איך זה עובד כשמשלמים לגוגל על מודעות ממומנות.
איך עושים נכון תהליך של קידום ממומן
תהליך מקצועי ונכון של קידום ממומן בגוגל יתחיל עם הרשמה חינמית למערכת
"Google Ads", וימשיך עם קביעת התקציב שמתאים לכם להשקיע בתור התחלה. רק קחו בחשבון שקידום ממומן דורש היכרות עם המערכת ובקיאות בחוקים ובתקנות של מנוע החיפוש.
התהליך מתבצע על ידי חברות שיווק דיגיטלי עם צוותים שיש להם ניסיון והבנה מקיפה בתחום. שירות זה מתאים לבעלי עסקים שאינם מעוניינים להמתין זמן רב לתוצאות המתקבלות מהתהליכים הממושכים של קידום אתרים אורגני, והם רוצים לראות את התוצאות מיד.
בחלק הזה של המדריך נסביר איך התהליך עובד, ונשתדל להסביר אותו באופן הכי פשוט. לכל שאלה נוספת שיש לכם, אתם מוזמנים ליצור קשר עם המומחים שלנו, או להציץ בפרק השאלות והתשובות בסיום מדריך זה. אז בואו נתחיל.
המכירה הפומבית הגדולה של גוגל
כמעט בכל פעם שגולשים מקלידים שאלה בסרגל החיפוש של גוגל, התוצאות המתקבלות מתחילות עם שלוש או יותר מודעות, בתחילת העמוד ובסופו, והן תמיד מסומנות במודגש במילה "מודעה". התוצאות האלו מבוססות על סוג של מכירה פומבית ענקית שגוגל מפעילה.
עסקים מציעים סכומי כסף שהם מוכנים לשלם על כל כניסה של לקוח פוטנציאלי לאתר שלהם, באמצעות ביטוי ספציפי. כשגולש מבצע חיפוש של הביטוי "עורך דין מומלץ", למשל, גוגל מציגה בפניו תוצאות של אתרים של עורכי דין שביצעו תהליך של קידום אתרים לעורכי דין.
משלמים לפי תוצאות (או הקלקות)
רק אם הגולש החליט ללחוץ על המודעה שלכם, אתם תשלמו את הסכום שהצעתם ב"מכירה הפומבית" או בהגדרות התשלום שקבעתם בתהליך קידום ממומן של המודעה שלכם.
זו הסיבה לכך שהשיטה נקראת Pay Per Click, או בקיצור – PPC. אם יש לכם דפי נחיתה טובים שמפנים קישורים אל האתר שלכם, או שיש לכם הצעות חשובות נקודתיות, או מבצעים לפרק זמן מוגבל, או כל פרסום חשוב אחר שמיועד למשיכת לקוחות משלמים במהירות, השיטה הזו תתאים לכם.
פרסום ממומן מתאים למגוון רחב של עסקים, כמו למשל פרסום סדנאות מכירה, חנויות אינטרנטיות, מאמנים אישיים, מטפלים, מורים לכלי נגינה, עורכי דין, יועצים אסטרטגיים וכל איש מקצוע שמעוניין למשוך לקוחות לבית העסק שלו, כאן ועכשיו, עם הצעות ייחודיות ונקודתיות.
מודדים את התוצאות באופן קבוע
פרסום מודעות בגוגל הוא שלב קטן בתוכנית מקיפה של שיווק דיגיטלי, והתמונה הגדולה היא מיתוג העסק שלכם באינטרנט. קידום מסוג זה מאפשר לכם להגיע ללקוחות פוטנציאליים בדיוק כשהם מחפשים פתרון עכשווי לבעיות שלהם.
ניתן למדוד את התוצאות כדי לגלות כמה אנשים ראו את המודעות, כמה מהם ביקרו באתר, וכמה לבסוף יצרו קשר עם העסק. ניתוח הנתונים הוא חלק בלתי נפרד שמאפשר גיבוש אסטרטגיית פרסום יעילה, לצד הסקת מסקנות לגבי המשך ההתנהלות, על מנת לשמר או לשפר את התוצאות.
כמה מילים אחרונות, רגע לפני סיום
פרסונאס מדיה היא חברת פרסום שמתמחה בשיווק דיגיטלי והליכי קידום אתרים לעסקים. הצוות המקצועי שלנו עוזר לארגונים וחברות לממש את הפוטנציאל המלא שלהם, באמצעות יצירת תוכנית מקיפה, מדויקת ומותאמת אישית לצרכים, להעדפות ולתקציב שלכם, בגישה שמשלבת תהליכי קידם אתרים אורגני וממומן.
אנחנו מגיעים עם ניסיון של למעלה מעשור בתחום; מומחים שעוברים הכשרות מקצועיות קבועות; אהבה גדולה לתחום, וכל מה שעסק צריך כדי להצליח בתהליכי שיווק דיגיטלי בטכניקות שלך קידום אורגני וממומן, עד להשגת התוצאות של הגדלת ההתנהלות העסקית, נוכחות מקוונת חזקה, ושיפור המודעות למותג.
המומחים של פרסונאס מדיה עונים על השאלות הנפוצות שלכם
מה מסמל המונח SEO בקידום אתרים?
SEO מייצג ראשי תיבות של אופטימיזציה למנועי חיפוש. קידום אתרים הוא תהליך אופטימיזציה של התוכן ותגיות מטא באתר כדי שכשגולשים יקלידו בשורת החיפוש בגוגל את מילות המפתח שהתכנים מכילים, האתר יופיע בתוצאות החיפוש.
המטרה של קידום אתרים אורגני או ממומן היא להגדיל את מספר המבקרים שמגיעים לאתר באמצעות מילות המפתח שאליהן מכוון האתר, ובכך ליצור תנועה איכותית, כדי להגביר את הסיכויים שהגולשים יהפכו ללקוחות משלמים.
למה קידום אתרים אורגני לוקח כל כך הרבה זמן?
קידום אתרים לוקח זמן, וחשוב להפנים את העובדה הזאת ולהיות מוכנים להמתין לתוצאות, שעשויות להגיע כעבור חצי שנה, כי אתר אינטרנט אינו מתחיל להשיג תוצאות של דירוגים לפי מילות מפתח, כבמטה קסם. יש מאחורי התוצאות שמגיעות סדרה של תהליכים ושלבים שיש להקפיד עליהם, ולהתנהל באופן נכון, מדויק, אתי, ובעיקר להקפיד על ההנחיות של מנועי החיפוש.
התהליך מתחיל עם בדיקת האתר כדי ליצור אסטרטגיית SEO. בשלב הבא מתבצע מחקר של מילות מפתח אורגניות בתוך הנישה של האתר, כדי להבין לאילו מילות מפתח יש למקד את התכנים שמתפרסמים ברחבי האתר.
בשלב הבא מתבצע תהליך אופטימיזציה של תגיות המטא, שכוללות את תגיות הכותרת, תיאורי מטא, תגיות H1 ותגיות alt לתמונות. כל השלבים האלו מבוצעים כדי שמנועי החיפוש ידעו היכן לאנדקס את הדפים באתר, ולאחר מכן יש לבצע תחזוקה שוטפת וקבועה כדי לשמר את התוצאות ולשפר כל הזמן תוצאות שאינן אופטימליות.
מה זה קידום אתרים בתוך האתר?
קידום אתרים באתר הוא תהליך אופטימיזציה של המרכיבים השונים של האתר. התהליך מבוסס על תוכן איכותי, תגיות מטא, והקפדה על מהירות טעינת האתר.
כל הצעדים לאופטימיזציה מתרחשים בתוך האתר, בניגוד לקידום אתרים מחוץ לאתר שמבוסס על תהליכי אופטימיזציה או טכניקות SEO באתרים אחרים כדי לתמוך בסמכותיות של האתר מבחינת הסורקים של גוגל.
איך מתבצע תהליך אופטימיזציה של תוכן?
ככל שיותר ויותר אתרים עולים לאוויר מדי יום, דירוג אורגני הופך להיות תחרותי ומורכב יותר ויותר. מנועי חיפוש מחפשים את האתרים ודפי האינטרנט הטובים ביותר לדירוג בעמוד הראשון והם משתמשים בשפע של גורמים כדי להוביל לנראות טובה של אתרים.
אבל במילים פשוטות, אם משתמש לא מוצא את מה שהוא צריך באתר שלכם, והוא עוזב אותו במהירות רק כדי להקליק על התוצאה הבאה שהוא מקבל מאתר אחר, הדירוג של האתר שלכם יושפע, כלומר, הסורקים של גוגל יבינו שהתוכן באתר שלכם אינו רלוונטי למשתמשים.
מסיבה זו, תוכן האתר חייב להיות רלוונטי למילות המפתח שתהליך קידום אתרים אורגני מתמקד בהן, וכמובן שהתוכן חייב להיות איכותי ולספק ערך רב לגולשים.
כשבדיקת האתר מגלה שמשתמשים נוטשים את האתר במהירות, זה סימן שיש לבצע אופטימיזציה של התוכן, וכשגולשים יתחילו למצוא את התשובות שהם מחפשים באתר שלכם, גוגל תזהה את המגמה ותתחיל להגדיל בהתאם את דירוג האתר שלכם.
ככל שהתרבה בשנים האחרונות השימוש במכשירי מובייל כמכשירי קצה המאפשרים גלישה באתרי אינטרנט, כך גם גדלה רמת הציפיה של המשתמשים השונים לחווית גלישה איכותית באתר. במשך שנים, התאמת האתר לתצוגה ושימוש במכשירים ניידים הייתה עניין של מותרות, אולם כיום ברור לכל בעל אתר שאם הוא לא מבצע את הצעדים הדרושים להתאמת האתר גם לסביבת המובייל, הוא מאבד לקוחות פוטנציאליים.
בשנים האחרונות, החלה גוגל, מי שמפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, לשים יותר ויותר דגש על חווית הגלישה המוצעת לגולש, בכל מכשיר ממנו הוא ניגש לאתר. היבטים כמו זמני טעינה של עמודי האתר, מידת האינטראקטיביות של האתר עם הגולש, ויציבות התצוגה – הפכו להיות פרמטרים משמעותיים בהחלטה של גוגל כיצד לדרג את עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש.
במאמר הזה נסקור שלושה מדדים עיקריים כאלו, שנקראים כקבוצה Core Web Vitals, נבין מהי החשיבות שלהם לעולם חווית המשתמש, ונסקור דרכים שונות שבאמצעותן יכול בעל אתר לייצר ערך מוסף לגולשים באמצעות שיפור המדדים האלו.
מהם מדדי Core Web Vitals?
מדדי Core Web Vitals הינם קבוצה של שלושה מדדים מבית גוגל, אשר משקפים ועוקבים אחר איכות החוויה המוצעת לגולש המגיע לעמוד אינטרנט, בשלושה מימדים חשובים: זמני טעינה, אינטראקטיביות, ויציבות התצוגה.
המדד הראשון נקרא מדד LCP – או בהרחבה Largest Contentful Paint – מדד המתייחס למשך הזמן שנדרש לדפדפן על מנת לטעון את האובייקט הגדול ביותר על המסך, בין אם מדובר בטקסט ובין אם מדובר בתמונה.
מה הרציונל מאחורי המדידה הזאת? מדידה זאת מאפשרת לזהות צווארי בקבוק בטעינת עמודי האתר, ולמפות נקודות אפשריות לשיפור זמני הטעינה האלו. יתרה מכך, במקרים מסוימים, ייתכן שיזוהו אובייקטים שמייצרים ערך מוסף קטן יחסית לגולש מגיע לאתר, אולם מאריכים את משך הטעינה של העמוד. גוגל, באמצעות המדד הזה, מבקשת לעודד בעלי אתרים לבחור בקפידה את האובייקטים שהם מניחים בעמודי האתר שלהם, ולשקלל אל תוך מאזן השיקולים, גם את השיקול המתייחס למשך טעינת האובייקט הגדול ביותר על המסך.
המדד השני בקבוצת Core Web Vitals נקרא FID – או בהרחבה First Input Delay. מדד זה מתייחס לאינטראקטיביות של הגולש עם רכיב כלשהו בממשק המשתמש שמציע העמוד. למעשה, מדד ה – FID מודד את פרק הזמן במילי שניות, אשר עובר מרגע הטעינה של עמוד אינטרנט כלשהו, ועד שלגולש בקצה מתאפשר ביצוע פעולה כלשהי אל מול אותו ממשק משתמש: הזנה של פרטים בתיבת טקסט, בחירה מתוך תפריט, ניווט באמצעות חיצים המוטמעים בדף ועוד.
מה הרציונל מאחורי המדידה הזאת? המדידה הזאת מאפשרת לוודא כי בזמן הטעינה של הרכיבים השונים באתר, לא נפגעת חווית הגלישה של המשתמש, תוך מניעה בפועל של ביצוע פעולות שונות עד להשלמת הטעינה של כלל הרכיבים באתר.
המדד השלישי בקבוצת Core Web Vitals נקרא CLS, או בהרחבה Cumulative Layout Shift. המדד הזה עוסק ביציבות התצוגה על גבי מסך המשתמש. אם גלשתם בשנים האחרונות ברשת האינטרנט באמצעות המכשיר הנייד, ודאי קרה לכם לא פעם שלאחר שהתצוגה נטענה על גבי מסך המכשיר, התכוונתם לבצע פעולה כלשהי, ואז, ללא התרעה מוקדמת, קפצה התצוגה, ומיקום האובייקט עליו רציתם ללחוץ, השתנה. מדד ה – CLS מודד בדיוק את זה – מידת התזוזה של התצוגה על גבי המסך בו אתם צופים בתוכן.
רמות שונות של איכות
מדדי Core Web Vitals של גוגל מציעים שלוש רמות של איכות: טובה, בינונית וגרועה. לכל מדד מוגדרים שלושת האיזורים האלו בנפרד.
מדד ה – LCP, אשר מודד את משך הזמן לטעינת האובייקט הגדול ביותר על גבי המסך, מחלק את התוצאות לשלושה תחומים: זמן טעינה של עד 2.5 שניות נחשב לטוב, זמן טעינה שבין 2.5 שניות ל 4 שניות נחשב לבינוני, ואילו זמן ארוך מ 4 שניות עבור טעינת האובייקט הגדול ביותר על המסך נחשב לגרוע.
מדד ה – FID, אשר מודד את פרק הזמן עד שיכול המשתמש בקצה לייצר אינטראקציה עם אובייקט כלשהו על גבי המסך, מחלק את התוצאות לשלושה תחומים: פרק זמן של עד 100 מילי שניות נחשב לטוב, פרק זמן של בין 100 מילי שניות ל 300 מילי שניות נחשב לבינוני, ופרק זמן של יותר מ 300 מילי שניות נחשב לגרוע.
מדד ה – CLS עושה שימוש בפרמטרים מיוחדים, על מנת לחשב את השפעת התזוזה של המסך לאחר הטעינה הראשונית של האובייקטים השונים המוטמעים בו. CLS למעשה סוכם פרמטרים שונים, וכאשר הסכום הזה קטן מ 0.1 נחשב המדד לטוב, כאשר הוא בין 0.1 ל 0.25 הוא נחשב לבינוני, ומעל ל 0.25 נחשב המדד לגרוע.
היכן משתקפים המדדים האלו עבור בעל האתר?
גוגל מעודדת בעלי אתרים לבחון את הביצועים של עמודי האתר שלהם במדדי Core Web Vitals ומציעה כלים שונים שמאפשרים להם לעשות זאת בפועל.
בקונסול של גוגל יכולים למצוא בעלי אתרים חוצץ ייעודי שבו יוצגו נתוני חווית המשתמש. בכלי Pagespeed Insight יכולים בעלי אתרים למצוא מידע עשיר בתוכן אודות זמני הטעינה של עמודי האתר והחוויה המוצעת בו לגולשים, וכלי חווית המשתמש של כרום מציע גם הוא נתונים אודות הביצועים של האתר בראי Core Web Vitals – מדדי חווית המשתמש של גוגל.
דרכים לשיפור מדדי Core Web Vitals באתר
אם אתם עוסקים בפרויקט קידום אתרים גדול או קטן, מורכב או פשוט – סביר להניח שאחת מן הפעולות שבהן תנקטו על מנת לייצר ערך לבעל האתר תהיה שיפור מדדי Core Web Vitals.
יש דרכים רבות ומגוונות לייצר שיפור במדדים וכפועל יוצא גם בחווית המשתמש של הגולשים המבקרים באתר. בואו נסקור כמה מהן:
דרך מספר 1: טיפול בתמונות
תמונות יכולות להעשיר את האתר בתוכן איכותי, לגוון בפורמט התוכן, לסייע בהגדלת משך השהיה של גולשים באתר, להקטין את שיעור הנטישה של האתר ולסייע לגולש להבין במה עוסק הטקסט שהוא קורא. יחד עם זאת, הטמעה לא נכונה של תמונות עלולה לגרום לביצועים לא טובים בטעינת האתר, להגדיל את תוצאת מדד ה – LCP (כאמור, מדד גבוה יותר מייצר תוצאה טובה פחות), ולפגום בחווית השימוש של הגולש.
הדרך לטפל בתמונות היא לבחור היטב את גדול התמונות, משקלן והרזולוציה הדרושה. בחירה ברזולוציה גבוהה שלא לצורך לא תועיל לחווית הגולש באתר, ותפגום במשך הטעינה של העמוד הזה.
דרך מספר 2: צמצום קוד באתר
אתרים, אשר מתבססים על קוד מקור מסורבל וסבוך עלולים לפגום ביעילות הטעינה של עמודי האתר, להאריך את משך ההמתנה עד ליצירת אינטראקטיביות עם הגולש ולפגוע במדד ה – FID, החשוב ליצירת שביעות רצון של הגולש מחווית השימוש באתר. הדרך לטפל במקרים כאלו היא פישוט הקוד צמצומו וויתור על חלקים לא נדרשים. הפוטנציאל גדול במיוחד באתרים הנסמכים על מרכות ניהול תוכן גנריות וגדולות במיוחד, אשר בהן מוטמע קוד מקור לטיפול במצבים שמבחינת האתר הספציפי יכולים להיות לא רלוונטיים.
דרך מספר 3: הקצאת מקום נכונה עבור תוכן דינמי
עוד עולם תוכן שמייצר אתגר לבעלי אתרים ומשפיע במיוחד על מדד ה – LCP, הוא עולם התוכן הדינמי והמודעות. בעולם של תוכן דינמי ומודעות דינמיות, לא ניתן לדעת מראש מה יהיה גודל החלון שיש לשמור עבור התוכן, בין השאר משום שלא מודעים לגודלו. זאת הסיבה, שתופעה של קפיצות חלון היא נפוצה במיוחד באתרים המכילים תוכן דינמי.
הפתרון לכך הוא הקצאה חכמה מראש של שטחים המיועדים לתוכן דינמי, תוך התחשבות בטקסט שנמצא בסביבתן.
דרך מספר 4: הסרת תוספים לא חיוניים
לפעמים זה נדמה כי עבור כל פונקציונליות שחסרה לבעל האתר פותחו כבר אינספור פלאגינים ותוספים. פלאגינים הם רכיבי קוד שמסייעים לבעל האתר בביצוע מטלות פשוטות או מורכבות, והם יכולים לחסוך זמן יקר וכסף. יחד עם זאת, חשוב לזכור, שחלק מן הפלאגינים אינם כתובים בצורה איכותית, והם עלולים לגרום להקצאת משאבים לא נכונה, לבזבוז משאבים, ולבעיות של תקיעות מערכת, מה שמשפיע פעמים רבות גם על מדדי ה – Core Web Vitals.
ההמלצה במקרה הזה היא להסיר תוספים לא חיוניים, לוודא כי מקור התוספים שהתקנתם באתר הוא מהימן, וכן לשמור על עדכניות התוספים האלו באופן שוטף.
לסיכום
חווית המשתמש המוצעת לגולשים המגיעים לאתר היא עולם קריטי גם בתחום של קידום אתרים. הסיבה לכך ברורה: גוגל מעוניינת להציע לגולשים תוצאות חיפוש שמייצגות אתרים המציעים חווית גלישה משופרת ואיכותית, זמני טעינה קצרים, תצוגה יציבה, ואינטראקטיביות איכותית מול הגולש.
כדי לשפר את מדדי חווית המשתמש עבור האתר שלכם, עשו שימוש מושכל בתמונות, צמצו קוד במידת האפשר, הקצו מראש מקום לתוכן דינמי באתר, והסירו מן האתר תוספים לא חיוניים שרק מכבידים על זמני הטעינה שלו.