קידום אורגני לאתרים
תוכן עניינים
הדרך להגיע אל קהל יעד איכותי, כזה שמביע עניין בשירותים או במוצרים שאנחנו מציעים, היא אחד האתגרים הכי משמעותיים במחזור החיים של כמעט כל עסק. בין כלל ערוצי השיווק שמוצעים לכל בית עסק, ומאפשרים פילוח של קהל היעד, יצירת הצעות ערך מותאמות אישית, ושליטה על זרם הפניות של גולשים, יש ערוץ אחד שנחשב לאיכותי הרבה יותר מאלו המקבילים לו: זהו ערוץ הקידום האורגני לאתרים.
כאשר מתייחסים אל קידום אתרים אורגני, לרוב תהיה הכוונה לשיפור של דירוגי עמודי האתר השונים, עבור שאילתות חיפוש שמבצעים גולשים במנועי החיפוש השונים. איך ניתן להשפיע על מנוע החיפוש על מנת שידרג גבוה יותר את עמודי האתר שלנו? כמה זמן לוקח לייצר תוצאות איכותיות בתהליך של קידום אורגני לאתרים? האם כל אתר, בכל נישה יכול ליהנות מתנועה אורגנית של גולשים? והאם יש גם חסרונות לתהליך הקידום האורגני?
על כל השאלות האלו ועוד רבות נוספות, ננסה לתת לכם כאן מענה, במאמר שיקיף את עולמות התוכן השונים של קידום אתרים בגוגל.
למה קידום אורגני לאתרים הוא כל כך חשוב?
מדוע אנחנו עוסקים בקידום אורגני לאתרים? משום שזהו אחד מן הערוצים האפקטיביים ביותר לייצור הכנסה לבית עסק כיום. כאשר גולשים מחפשים במנועי החיפוש השונים, ובפרט בגוגל, אחר מוצר מסוים, שירות מסוים או מידע בדבר מותג מסוים, הוא מביע איזהו עניין וניתן יהיה לומר שיש לגולש כזה זיקה שמצדיקה פניה אליו. האם זה אומר בהכרח שהוא יהיה מעוניין לרכוש מוצרים או שירותים שלנו? ודאי שלא. אולם סטטיסטית, לאורך זמן, גולשים שמגיעים מיוזמתם לאתר המותג, לאחר שביצעו חיפוש עצמאי במנוע החיפוש, ועשו זאת בזמן שנוח להם להיות חשופים למסרים השיווקיים של המותג – הם גולשים שקל יותר יהיה להמיר, להפוך אותם ללקוחות משלמים, ואולי אף ללקוחות חוזרים. זאת הסיבה שבעלי מקצוע כמו מומחה קידום אורגני או אפילו חברה לקידום אורגני לוקחים על עצמם את משימת הקידום. המטרה היא לייצר, בסופו של יום, ערך מוסף אמיתי לבעל העסק בקצה.
אילו סוגים של מופעים אורגניים של אתרים קיימים במנוע החיפוש?
תוצאות חיפוש מוצגות לגולש באוסף גדול ובמגוון דרכים בדפי תוצאות החיפוש: אלו יכולים להיות קישורים רגילים לאתרים שמכילים מענה לשאילתא של הגולש, אך גם תמונות, וידאו, קרוסלת מידע, פאנל גרף הידע, תוצאות עשירות ועוד. במה תלוי האופן שבו מוצגות תוצאות החיפוש האלו? בסוג הקידום שמבוצע עבורן. קידום אתרי מלונות יאפשר לבית העסק הרלוונטי לשפר את הנוכחות שלו על גבי מפה בגוגל, בעוד שתהליך קידום אתרי אופנה יסייע לאתר שהוא למעשה חנות בגדים לייצר אינטראקציה עם גולשים שמבצעים חיפושים רלוונטים לתחום זה.
נדבכים מרכזיים בקידום אורגני לאתרים
שיווק באינטרנט באמצעות קידום אורגני לאתרים הוא תהליך שמורכב ממספר נדבכים מרכזיים, שכל אחד מהם בנוי, כמובן, ממספר תהליכים ופעולות שונים ומגוונים. נסקור כאן את ההיבטים העיקריים הכלולים בתהליך קידום אורגני לאתרים:
אופטימיזציה של האתר
בתהליך הזה ישקיע בית העסק בשיפור הנראות של עמודי האתר שלו במנועי החיפוש השונים. קידום אורגני באינטרנט כולל בשלבי האופטימיזציה שלו התייחסות למספר גדול של מרכיבים הקשורים באתר: שיפור מהירות הטעינה של עמודי האתר, שיפור הקריאות של עמודי האתר והיכולת לאנדקס אותם, שילוב תגיות מטא איכותיות שיעזרו לתווך את התוכן המצוי באתר למנועי החיפוש, שילוב קישורים פנימיים שיסייעו לגולשים ולמנועי החיפוש לנווט בתוך האתר, חיזוק עמודים פנימיים חשובים על פני עמודים פחות חשובים באתר, ביצוע אופטימיזציה לתמונות, ועוד ועוד.
כמו כן, חלק בלתי נפרד מן הפעילות שמטרתה לשפר את האופטימיזציה של האתר, היא לדאוג לכך שהאתר יעמוד בהוראות חוק הנגישות לאתרי אינטרנט. הנגשת האתר לבעלי מוגבליות היא לא רק צו מוסרי שחשוב לקיים, אלא גם אינטרס כלכלי: גוגל גומלת לאתרים שמנגישים את השירותים שלהם לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות, ומאפשרת לעסקים לשפר את הנוכחות שלהם גם בנקודות המפגש עם האוכלוסיה הזאת.
גיבוש ויישום אסטרטגיית תוכן
חלק נוסף ולא פחות חשוב בתהליך של קידום אתרים אורגני באינטרנט הוא יצירת תוכנית תוכן איכותי, שיספק מענה אמיתי לכוונת החיפוש של הגולשים. אסטרטגיית תוכן לאתר צריכה להישען על ביצוע של מחקר מילות מפתח איכותי, סיווג ביטויי החיפוש בהם עושים שימוש הגולשים, חילוץ התכנים שעשויים לעניין את הגולשים, התקשרות מול יוצרי תוכן מוכשרים, ביצוע הגהה לתוכן, פיקוח על עולם זכויות היוצרים של התוכן, והטמעה של התוכן הזה בצורה אפקטיבית באתר.
פעולות קידום המבוצעות מחוץ לאתר
חלק מן הפעולות שעל בעל האתר לבצע כדי לקדם את האתר בצורה אורגנית בגוגל, תהיינה בכלל פעולות שהוא יבצע מחוץ לאתר. לרוב, פעולות כאלו המבוצעות מחוץ לאתר, נועדות לחזק את האמון של מנועי החיפוש באתר, לקבל פרספקטיבה נוספת על האתר, להבין שהאתר הוא אתר בר סמכות, פופולרי, ושניתן לבטוח בו, ושהאתר הזה ממשיך לקבל המלצות של אתרים אחרים באופן שוטף.
בין אוסף הפעולות שנועדו לחזק את האתר במנועי החיפוש מחוץ לאתר ניתן למנות פעולות כמו בניית פרופיל אזכורים איכותי למותג, בניית קישורים איטית ואיכותית לאתר, יצירת אסטרטגיית מענה לביקורת שליליות באתר, חיזוק לקוחות מרוצים במטרה לשכנע אותם להשאיר ביקורות חיוביות באתר, פרסום כתבות יח"צ, ניהול מוניטין דיגיטלי ועוד.
סוגים שונים של פרויקטים בתחום של קידום אורגני
לא כל הפרויקטים בתחום של קידום אורגני לאתרים נולדו שווים. כאשר בוחנים אסטרטגיה דיגיטלית שעסקים שונים בוחרים לאמץ, מבינים כי היא משתנה מסוג אתר אחד לאחר. בתוך כך, קיימים סוגים שונים של פרויקטים לקידום אתרים:
קידום אתרי מסחר
הדגש העיקרי בקידום אתרי מסחר הוא ההתמודדות עם סביבת תחרות קשוחה, שבה לא תמיד ברור לגולש מהו הערך המוסף שמציע המותג המקודם על פני סביבת התחרות. מיפוי ביטויי מפתח המעידים על כוונה עסקית של הגולש, יחד עם פופולריות גבוה של ביטויי החיפוש ותחרותיות נמוכה – היא המפתח להצלחה בהקשר הזה.
קידום אתרים גדולים
כאן הדגש העיקרי הוא על ניצול נכון ומיטבי של משאבי הסריקה והאינדוקס. בתהליך קידום של אתרים גדולים, אחד האתגרים המרכזיים הוא הצורך לסנכרן בין מספר גדול של יוצרי תוכן ועורכי תוכן, ולצמצם למינימום את משך הזמן שעובר מרגע העלאת תוכן לאתר, ועד לאינדוקס שלו על ידי מנוע החיפוש.
קידום אתרים בינלאומי
כאשר מבצעים את תהליך הקידום האורגני באתרים הכתובים בשפות זרות ובמדינות שונות, יש צורך ביצירת תשתית מתאימה שתאפשר קידום אפקטיבי של האתר. מדובר בתשתית שתאפשר חיזוק האתר באמצעות קישורים מספקים מקומיים ולקוחות עסקיים מקומיים במדינת היעד, וכן התקשרות מול יוצרי תוכן שדוברים את השפה בה יהיה כתוב האתר כשפת אם.
קידום אתרים לוקאליים
לא מעט פעמים, תהליך הקידום יבוצע עבור אתרים עם מאפיינים לוקאליים, כלומר, אתרים המייצגים עסקים שמנהלים סניפים במקומות גיאוגרפיים שונים. כאן חשוב יהיה להתייחס למאפיינים הייחודים של תהליך קידום כזה, ובפרט מכתיבת תוכן לוקאלי, בניית קישורים באמצעות התקשרות מול עסקים לוקאליים, וכן פתיחת כרטיס עסק בשירות גוגל לעסק שלי, וקידומו על גבי הפלטפורמה.
קידום אתרי חדשות
כאן הדגש הוא על מהירות האינדוקס של עמודי האתר השונים. כאשר מדובר בחדשות, יש ערך גדול להציג לגולש את המידע העדכני ביותר הנוגע לנושא בו ביקש הגולש לקבל מידע.
מהם המרכיבים של תהליך קידום אורגני לאתרים?
קידום אורגני לאתרים הוא תהליך שמערב בתוכו סינרגיה של מרכיבים שונים. ארבעת המרכיבים העיקריים הם אנשים, תהליכים, טכנולוגיות ופעילויות.
אנשים
בסופו של יום, כדי שתהליך הקידום יהיה תהליך מוצלח, חשוב יהיה שיעמדו מאחוריו אנשים איכותיים. תפקידו של מוביל הפרויקט הוא לפקח על תהליך הקידום, ולוודא כי הוא מתקיים בהתאם לאסטרטגיה שגובשה.
תהליכים
אלו הן אותן משימות שמתנהלות באופן שוטף על ידי האנשים בצוותים השונים, ולמעשה אלו הן שמהוות את המנוע לצמיחת העסק בתהליך הקידום האורגני.
טכנולוגיות
סט הכלים, השירותים הטכנולוגיים, הדוחות והממשקים איתם עובד צוות הקידום כדי לייצר תוצאות איכותיות.
יעדים
אלו, בסופו של יום, מטרות המשנה שאותם נדרשים כלל המרכיבים להשיג בתהליך כולו.
מהם השלבים השונים בתהליך הסריקה והדירוג של עמודי אינטרנט במנועי החיפוש?
כאשר גולש מבצע חיפוש במנוע החיפוש, מנוע החיפוש לא באמת בודק בזמן אמת מול מגוון האתרים החיים ברשת, אילו מתוך אותם אתרים רלוונטי לשאילתת החיפוש שביצע הגולש. במקום זאת, מחזיקים מנועי החיפוש אינדקס, שהוא למעשה מאגר גדול שמכיל העתקים של האתרים החיים ברשת. תהליך האיתור של עמודי אינטרנט רלוונטיים, אשר מנוע החיפוש היה מעוניין לעדכן באינדקס שלו, הוא תהליך המפתח לפעילות הכוללת של חיפוש ברשת האינטרנט.
בואו נצלול פנימה כדי להבין כיצד הדברים עובדים.
זחילה
השלב הראשון וההכרחי ביכולת של מנוע החיפוש להחזיר לגולשים תוצאות חיפוש רלוונטיות הוא בכלל להיות מסוגל להכיר את אותן תוצאות רלוונטיות. כדי שמנוע החיפוש יוכל להבין שעמודים שונים באינטרנט מסוגלים לתת מענה איכותי לגולשים, הוא נדרש לסרוק את הרשת בתדירות שוטפת. את זה מבצעים מטעמו רכיבים הנקראים זחלנים, ולמעשה, פעולת הזחילה מיועדת לסוג של מגע עם השטח – היכרות של המידע המצוי באתרי האינטרנט השונים הפזורים בעולם.
רינדור
בשלב הזה מנוע החיפוש ינסה לדמות כיצד יראה הדף באמצעות סריקת ה – HTML, שימוש בקבצי ה CSS והדמיית הסקריפטים השונים שמופעלים בעמוד. בצורה כזאת, יכול מנוע החיפוש להבין קצת מחווית המשתמש שמוצעת לגולש, להכיר בנוחות הגלישה של הדף, וביכולות הניווט השונות, לחוות את מן הטעינה, ומשך הזמן עד שמתאפשרת אינטראקטיביות עם הדף, ועוד.
אינדוקס
בשלב זה מנוע החיפוש יחליט האם לשמור עותק של הדף באינדקס שלו, או במילים אחרות, האם לאנדקס את העמוד הרלוונטי. עצם השמירה באינדקס איננה אומרת שהעמוד ידורג גבוה עבור ביטויי חיפוש רלוונטיים, אלא רק שמנוע החיפוש החליט מסיבותיו הוא, לשמור עותק של העמוד לצורך הצגה עתידית של העמוד או חלקים ממנו, לגולשים.
דירוג
זהו השלב בו מחליט מנוע החיפוש כיצד למיין בסדר יורד של התאמה את תוצאות החיפוש מתוך האינדקס שלו, עבור שאילתות שונות של גולשים. לאחר שצלחנו את שלב הסריקה, שלב הרינדור ושלב האינדוקס, מגיע השלב המכריע. מקדמי אתרים משקיעים הרבה מאוד זמן ומאמץ, כדי לגרום למנוע החיפוש להחליט לדרג את העמוד הרלוונטי גבוה ככל האפשר בדפי תוצאות החיפוש.
ביצוע מחקר
אסטרטגיה דיגיטלית שמטרתה קידום אורגני לאתרים חייבת לכלול שלב איכותני של מחקר. בתהליך מחקר כזה נרצה למפות את כל המידע הדרוש לקידום אפקטיבי ומוצלח של עמודי האתר. הנה השלבים העיקריים שיש לבצע בתהליך מחקר כזה:
מיפוי קהל היעד
חברת קידום אתרים אורגני תמיד תבצע מחקר כדי להבין טוב יותר איך נכון להגיע אל קהל היעד. בשלב הזה, תנסה חברת הקידום להבין מה מניע את קהל היעד, מהם המאפיינים שלו, מהו טווח הגילאים של האנשים המשתייכים לקהל היעד הזה, האם קהל היעד מכיל בעיקר נשים או בעיקר גברים, האם הוא מעורב, האם קהל היעד מגלה מעורבות ברשתות החברתיות, האם הוא משתייך למיקום גיאוגרפי מסוים, ועוד.
ככל שהמאפיינים של קהל היעד יהיו רבים יותר, כך הפילוח שלו יהיה מדויק יותר, וכך גם שיעורי ההמרה של הגולשים שכבר יגיעו לאתר, יעלו בהתאם.
ביצוע מחקר מילות מפתח
כשנשאלת השאלה איך לקדם עסקים בגוגל אורגני, אחת התשובות היותר ענייניות שאפשר למצוא ברשת, היא שתהליך קידום אורגני לאתרים שהוא איכותי, הוא תהליך שמכיל בתוכו ביצוע מחקר מילות מפתח שמבוצע בקפידה. מהו מחקר מילות מפתח? זהו תהליך של מיפוי, סיווג, ניפוי וקטלוג של מילות מפתח שאותן מחפשים גולשים, כדי להבין באילו אזורים צריך תהליך הקידום לשים דגש מיוחד. במחקר מילות מפתח תמיד מתקיים מתח בין הפופולריות של מילת המפתח לכוונת החיפוש שעומדת מאחוריה. בדרך כלל, מילות המפתח שבהן ירצו להשקיע עסקים, הן מילות המפתח שמשרתות את המטרה העסקית שלהם: מכירת ידע, מוצרים או שירותים.
ביצוע מחקר מתחרים
לצד מחקר מילות המפתח, חשוב מאוד להקפיד גם על ביצוע מחקר מתחרים. תהליך כזה, של מחקר מתחרים, אגב, רלוונטי לא רק עבור קידום אורגני, אלא גם עבור פרסום בגוגל. בכל מקרה, בתהליך של מחקר מתחרים אנחנו נרצה להבין מהו היתרון היחסי של כל אחד מן המתחרים שמופיעים בדפי תוצאות החיפוש, ולהבין כיצד היתרון היחסי הזה משליך על אסטרטגיית הקידום.
בואו ננסה להמחיש זאת באמצעות דוגמאות: אם המתחרה שלנו מספק שירותי פרימיום יוקרתיים, הוא ודאי יפנה אל קהל יעד שיש לו כסף ומוכן להשקיע את הכסף הזה. במקרה שבחרנו אנחנו לנהל מותג שמציע שירותים מוזלים בתחום, נחפש דווקא את מילות המפתח המעידות על רצון של הגולשים במוצר או שירות זול. אם המתחרים שלנו מספקים שירותים מהיום למחר, ייתכן שנרצה להבין האם העסק שלנו מסוגל לספק את אותו שירות מהיום להיום, ואז למקד את תהליך הקידום בביטויים המצביעים על דחיפות של הגולש בכל הקשור לקבלת השירות.
ניתוח דף תוצאות החיפוש
בתהליך זה נבצע בדיוק את הפעולה הפשוטה של ניתוח דף תוצאות החיפוש. ננסה להבין אילו תוצאות חיפוש מוצגות, כמה מן המתחרים שלנו כלולים בהן, באיזו צורה מוצגות תוצאות החיפוש, וכיצד המותג שלנו יוכל להשתלב בתוצאות האלו.
תכנון
תהליך התכנון של פרויקט קידום אורגני לאתרים בחברה, כולל בתוכו כמה וכמה החלטות שיצטרך הארגון לקבל. דוגמאות להחלטות כאלו הן: מי יבצע את תהליך הקידום, האם מחלקה בתוך הארגון או חברה חיצונית? מה יהיו מדדי ההצלחה של תהליך הקידום? איזה תקציב יוקצה לטובת הנושא? מיהם האנשים שבפועל יתרמו לתהליך הקידום בתוך החברה? באילו כלים ושירותים יעשה שימוש?
תהליך התכנון הוא קריטי וחשוב להצלחה של תהליך הקידום, משום שתהליך כזה אמנם יכול להיות תהליך דינמי ומתפתח, אך בכל חודש, כאשר יצטרך הארגון לחשוב מחדש על התקצוב שלו, כדאי יהיה שהארגון יהיה מסוגל להבין בכלל היכן הוא עומד והאם הוא משיג את היעדים שלו.
יישום
בשלב הזה פשוט ניגשים, הלכה למעשה, לעבודה. מכינים תוכנית תוכן ומזמינים את התוכן הזה מיוצרי תוכן מוכשרים, מבצעים אופטימיזציה לוגית וטכנית לעמודי האתר השונים, מתקשרים מול ספקי קישורים, מערבים את הגורמים העסקיים באסטרטגיית הקידום, ודואגים לכך שכלל המשאבים שצריכים להיות מוקצים לנושא אכן מוקצים לו.
ניטור ותחזוקה
לאחר ההגעה אל היעדים שהוגדרו, מגיע, למעשה, החלק הבאמת קשה של תהליך הקידום – לשמר את התוצאות. המתחרים, שראו אתכם עוברים על פניהם בדרך למעלה, לא יעברו לסדר היום, ומן הסתם ינסו להשיג את מיקומם בחזרה. כאן מתחיל חלק קריטי בתהליך הקידום והוא שמירה על הקיים. באמצעות המשך יצירת תכנים איכותיים, שיתופם במדיות השונות, בניה מדורגת של קישורים לאתר, עידוד גולשים להשאיר ביקורות חיוביות, ועוד לא מעט פעולות שמטרתם לשמר את הקיים – ניתן יהיה להשיג את התוצאה הרצויה.
חשוב לזכור – קידום אורגני לאתרים הוא תהליך מתמשך
קיימת לעיתים נטיה לחשוב שמרגע שהשגנו תוצאות טובות במנוע החיפוש – אפשר להפסיק ולהשקיע בתהליך הקידום האורגני. בהשוואה לאפיקים אחרים כמו קידום ממומן בגוגל, שבהם מרגע שהפסקתם להשקיע את התקציב הדרוש בקמפיין, הוא פשוט לא יפעל יותר, הרי שבתהליך של קידום אורגני, לא תאבדו ביום אחד את כל המיקומים שהרווחתם ביושר, גם אם אכן הפסקתם להשקיע בתהליך הקידום.
הסיטואציה הזאת מטעה, ויכולה לגרום לארגונים לבצע החלטות שגויות באשר לתהליך הקידום. אל תטעו: תהליך קידום אורגני לאתרים הוא תהליך שמחייב השקעה באופן שוטף, ניטור מתמשך, ועבודה רציפה של כלל האורגנים בחברה שהם רלוונטיים לתהליך.
לסיכום
יותר ויותר חברות מבינות היום כי בין כלל ערוצי הקידום והשיווק באינטרנט, ערוץ הקידום האורגני בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים, הוא אחד הערוצים האפקטיביים ביותר. כדי לייצר תהליך אפקטיבי של קידום האתר בגוגל, נדרשות חברות להשקיע זמן ומשאבים נאותים בתכנון, יישום, ניהול, ניטור ותחזוקה של התהליך. חשוב יהיה להגדיר מראש מהם מדדי ההצלחה, ומיהן הפונקציות בארגון או מחוצה לו שתהיינה מעורבות בתהליך.
שאלות ותשובות
למה קידום אורגני לאתרים הוא חשוב לעסקים?
תהליך קידום אורגני נחשב לאחד מערוצי השיווק האפקטיביים ביותר הזמינים לעסקים כיום, בין היתר משום שהוא מפגיש בין העסק לקהל יעד ברמת בשלות גבוהה, שמחפש ביוזמתו את השירותים שבית העסק מציע, בזמן שנוח לו והוא פנוי לקבל מסרים שיווקיים בנושא.
מהם שלושת הנדבכים החשובים ביותר בתהליך קידום אורגני לאתרים?
תהליך קידום אורגני לאתרים מורכב, בין היתר, משלושה נדבכים מרכזיים: תהליך אופטימיזציה של עמודי האתר לדפי תוצאות החיפוש, גיבוש ויישום אסטרטגיית תוכן מקיפה, שכוללת מיפוי תכנים ומיפוי יוצרי התוכן הללו, ופעילות מחוץ לאתר שעיקרה שיפור המוניטין של האתר באמצעו בניית קישורים, אזכורים וביקורות חיוביות על האתר.
מהם השלבים השונים בתהליך הסריקה והדירוג של עמודי אינטרנט במנועי החיפוש?
תהליך הסריקה והדירוג של עמודי אינטרנט כולל ארבעה שלבים עיקריים: זחילה – איתור עמודי אינטרנט שמנוע החיפוש מעוניין להכיר, רינדור – ניסיון להבין כיצד יוצג הדף על גבי הדפדפן של הגולש, אינדוקס – שמירת העמוד הרלוונטי באינדקס של מנוע החיפוש ודירוג – ההחלטה היכן למקם את העמוד בדפי תוצאות החיפוש.
שלב התכנון בתהליך קידום אורגני לאתרים צריך לכלול החלטות הנוגעות לתקציב שיוקצה לטובת הפרויקט, להאם הפרויקט יבוצע במיקור חוץ או פנימית בתוך הארגון, לאנשים שיהיו מעורבים בפרויקט, להגדרת מדדי
שלב התכנון בתהליך קידום אורגני לאתרים צריך לכלול החלטות הנוגעות לתקציב שיוקצה לטובת הפרויקט, להאם הפרויקט יבוצע במיקור חוץ או פנימית בתוך הארגון, לאנשים שיהיו מעורבים בפרויקט, להגדרת מדדי ההצלחה של הפרויקט ועוד.