מגמה מספר 1: תוצאות עשירות תופסות את המקום הראשון עבור חיפושים רלוונטיים
במשך שנים, נהנו מוסדות אקדמיים מוכרים וברי סמכות, מן המקום השמור להם בצמרת דפי תוצאות החיפוש, גם מבלי שביצעו תהליך סדור ועתיר משאבים של קידום אתרים. הסיבה העיקרית לכך הייתה הרצון של מנוע החיפוש להציג לקהל הגולשים העושים בו שימוש תוצאות ברות סמכא, ממקורות מהימנים שניתן לתת בהם אמון – ואיזה מוסד נחשב למהימן יותר ושניתן לבטוח בו יותר מאשר מוסד אקדמי מוביל?
אלא שבשנים האחרונות, מגמה שמאפיינת את עולם החיפוש בכלל, ואת עולם החיפוש בתחום האקדמיה בפרט, היא מגמת התוצאות העשירות שנוהג מנוע החיפוש הגדול בעולם מבית גוגל לשלב בדפי תוצאות החיפוש. תוצאות עשירות הופכות נפוצות יותר ויותר בתחום של קידום אתרים. באמצעות תוצאות עשירות כאלו, מצליח בהרבה מקרים מנוע החיפוש לספק תשובה לגולשים כבר בתוך דפי תוצאות החיפוש מבלי שהגולשים ידרשו להיכנס לאתרים המקושרים עצמם בתוצאות החיפוש ולסקור בהם אחרי מענה לשאילתא שביצעו.
תצורת העבודה הזאת דוחקת למעשה את האוניברסיטאות מן המקום אליו הורגלו בדפי תוצאות החיפוש, לטובת תוצאות עשירות שמספק מנוע החיפוש עצמו. תופעה זו חוזרת ומוכרת, כמובן, בתחומים נוספים בהקשר של קידום אתרים.
מה ניתן לעשות בהקשר הזה? ובכן – לא מעט.
מוסדות אקדמיים צריכים יהיו למפות שאלות נפוצות ורלוונטיות והתעניינות של גולשים בתחומים ספציפיים ולספק להם מענה איכותי בתוך אתר האוניברסיטה. במקרים שבהם הדבר אפשרי, כדאי יהיה למוסד האקדמי להטמיע סכמה של שאלות ותשובות על מנת להנגיש את איכות המענה בצורה ישירה למנוע החיפוש. והתאמת אתר האוניברסיטה לשימוש של גולשים באמצעות מכשירי מובייל הם בקרת מפתח בכל הקשור לשיפור הנראות של האתר כחלק מכל פרויקט של קידום אתרים.
מגמה מספר 2: דירוג של עמודים כללים של האוניברסיטה עבור שאילתות ספציפיות
גוגל ממשיכה להשקיע בשנים האחרונות בפתרונות מבוססי בינה מלאכותית שמאפשרים לה לאתר קטעי מידע השמורים בתוך אתרי אינטרנט לצורך ביצוע מענה על שאילתות ספציפיות ומסוימות שמבצעים גולשים במנוע החיפוש. במשך שנים, קיבלו שאילתות ספציפיות הכוללות ביטויי זנב ארוך, מענה באמצעות דפי אוניברסיטה כלליים.
אולם, כל מי שעוקב בשנים האחרונות אחר ההתפתחויות בתחום של קידום אתרים, מבין כי המגמה של מנועי החיפוש ובפרט של גוגל, היא לספק את המענה האיכותי ביותר לשאילתא שביצע הגולש, ובהקשר שלנו, אם הגולש חיפש לקבל מידע אודות שאלה ספציפית, להפנות אותו למקור המידע שיספק לו את המענה הזה.
לכן מומלץ למוסדות אקדמיים בהקשר הזה, להשקיע משאבים ביצירת תוכן איכותי וספציפי, אשר משיב לשאלות גולשים, להטמיע אותו באתר גם באמצעות סכמות של נתונים מובנים ולסמן אותו באמצעות היררכית כותרות נכונה שחשובה בכל פרויקט של קידום אתרים. כמו כן, מומלץ כי מוסדות אקדמיים ישלבו תמונות להמחשה וייצרו חווית ניווט ואיתור המענה בתוכן בצורה שלמה ואפקטיבית.

מגמה מספר 3: פרטי יצירת קשר חסרים בחיפוש מבוסס מפות
השימוש בשירותי גוגל מפות הוא לרוב גדול מזה שנתפס בתודעה. בכל שנה, יותר ויותר אנשים מגלים את השירות הזה ונסמכים עליו בחיפושים שהם מבצעים. המגמה הזאת מוכרת היטב, כמובן, גם בתחום של קידום אתרים.
אחת המגמות הנפוצות בהקשר הזה של הנראות של מוסדות אקדמיים בתוצאות החיפוש, הוא פרטי קשר לא מעודכנים בשירותי גוגל מפות, שמובילים סטודנטים או מועמדים לרכישת השכלה גבוהה למבוי סתום בניסיון ליצור קשר עם הצוות המקצועי טרם קבלת ההחלטה על ההתקשרות מול המוסד האקדמי.
בהקשר הזה, חשוב יהיה לנטר באופן שוטף את פרטי יצירת הקשר המעודכנים בשירותי גוגל מפות, ולוודא כי עדכונים ושינויים בדרכי יצירת הקשר באים לידי ביטוי גם בשירות הזה.
מגמה מספר 4: תוכן עשיר ומגוון שנסתר ממנועי החיפוש
מוסדות אקדמיים מכילים לרוב מידע עשיר ומגוון, עם איכויות מיוחדות, אך בהעדר אינדוקס נכון ושמירה על היררכית תוכן תקינה, הדפים האלו לא מונגשים בצורה מיטבית לקהל הגולשים העושה שימוש במנוע החיפוש.
כדי לוודא שתוכן איכותי כזה הופך נגיש לקהל הגולשים יש לתכנן היטב את אופן השמירה שלו באתר, את מסלולי הניווט שיאפשרו לגולשים למצוא את התוכן הזה באתר, את אסטרטגיית הפרסום של התוכן ברשתות חברתיות ובפלטפורמות דיגיטליות נוספות, ואת פרופיל הקישורים הפנימיים המוטמעים באתר, שיאפשרו לגולשים ולמנועי החיפוש לאתר תוכן חדש באפקטיביות ובקלות. לאסטרטגיה הזאת של הנגשת התוכן בקלות ישנה חשיבות עצומה בתחום של קידום אתרים.
מגמה מספר 5: החלפת תוכן השוואתי במענה ישיר של מנוע החיפוש
חלק גדול מן החיפושים מתאפיינים בנורמות חברתיות שהשתרשו עם השנים, כמו איזו אוניברסיטה היא הטובה ביותר, או איזה מוסד אקדמי הוא המוביל בנישה מסוימת. במשך שנים, חיפושים הקשורים בהשוואה בין מוסדות אקדמיים הובילו גולשם במנוע החיפוש אל מאמרים של צד שלישי שסקרו והשוו בין המוסדות האקדמיים השונים.
אלא שבדומה לתחומים אחרים, מנוע החיפוש הגדול בעולם מבית גוגל מנסה גם כאן לקחת את המושכות לידיים. חיפושים השוואתיים מעלים בתקופה האחרונה יותר ויותר מידע מובנה שמוצג לגולשים באמצעות תוצאות עשירות כבר בתוצאות החיפוש.
גם כאן, כדי להתמודד עם המגמה הזאת נדרשים מוסדות אקמיים להקפיד על איכות ודיוק הפרטים הנמצאים אצלם באתר, ולוודא כי שאלות שונות של גולשים בהקשר הזה מקבלים מענה הולם, כחלק מן האסטרטגיה של קידום אתרים שאתר המוסד האקדמי לוקח בה חלק.
לסיכום
כל מי שעוסק בתחום של קידום אתרים ומכיר את העדנה לה זכו מוסדות אקדמיים במשך שנים מבין שהמגמה משתנה: למנוע החיפוש יש אינטרס להחזיר לגולשים תוצאות איכותיות ככל האפשר, בפורמט קריא ונגיש, וכל זאת מבלי להוציא את הגולשים מן הפלטפורמה – מנוע החיפוש עצמו. אוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים שמעוניינים להשקיע בתחום של קידום אתרים ולהישאר רלוונטיים עבור חיפושים שמבצעים גולשים, חייבים להשקיע באסטרטגיית תוכן איכותית, שתאפשר להם לספק מענה שלם ומשביע רצון לשאילתות שונות שמבצעים הגולשים, תוך התחשבות במגמות חיפוש עולמיות המאפיינות את התקופה האחרונה.