להיות ראשון בגוגל - כל התשובות לשאלות הכי חשובות
תוכן עניינים
מגוון ערוצי השיווק והפרסום הדיגיטליים שעומדים כיום לרשות עסקים הלך וגדל בצורה משמעותית בשנים האחרונות. לצד השיווק במייל, הפרסום ברשתות החברתיות, הפעילות באמצעות וואטסאפ או לינקדאין, הטמעת כתבות תוכן באמצעות טאבולה או אאוטבריין, הקידום הממומן בגוגל ובמנועי חיפוש אחרים – יש ערוץ שיווק אחד שנחשב לאיכותי ביותר ואשר מייצר לרוב את התוצאות הטובות ביותר עבור עסקים שמשקיעים את המשאבים הנדרשים: הקידום האורגני בגוגל.
כאשר מתייחסים לקידום אורגני, מתכוונים למעשה ליכולת, באמצעות פעולות פשוטות ומניפולציות שונות, לגרום למנוע החיפוש הגדול בעולם לדרג את עמודי האתר המקודם עבור ביטויי חיפוש רלוונטיים במקומות גבוהים במנועי החיפוש. ההנחה היא כזאת: גולשים אשר עושים שימוש במנוע החיפוש מקליקים על תוצאת החיפוש הראשונה. אם זו לא נתנה להם מענה הולם, הם חוזרים למנוע החיפוש ועוברים לתוצאת החיפוש הבאה. כאשר גם זו לא נותנת מענה איכותי הם ממשיכים לשלישית וכך הלאה.
כעת, מובן הדבר שלא כל מסעות הלקוח נראים כך. אולם ההנחה הסבירה היא שבמספרים גדולים, רוב רובם של הגולשים יקליקו על תוצאות החיפוש הראשונות ורק מעטים יטרחו לעבור לעמוד השני או השלישי של התוצאות.
זאת גם הסיבה והאינסטיב העיקרי לכך שעסקים משקיעים את מיטב המשאבים שלהם על מנת לדרג את עמודי האתר שלהם גבוה עבור ביטויי חיפוש רלוונטיים.
למה כדאי להיות ראשון בגוגל?
בית עסק שמצליח למקם את עמודי האתר שלו במקום הראשון בגוגל עבור ביטויי חיפוש רלוונטיים יכול ליהנות מכמה וכמה יתרונות:
תנועה רבה יותר של גולשים
כאמור, מאחר שיותר גולשים שעושים שימוש במנוע החיפוש בוחרים להקליק על התוצאות הראשונות המוצגות להם בדף תוצאות החיפוש, מתוך ההנחה שמנוע החיפוש הוא גורם אובייקטיבי, אשר מסנן את תוצאות החיפוש על פי מידת הרלוונטיות שלהן לביטוי החיפוש בו עשה שימוש הגולש, עמודי אתרים המדורגים גבוה יותר בדפי התוצאות זוכים לתנועה אורגנית משמעותית יותר, ובהיקפים גדולים הרבה יותר.
יצירת לידים איכותיים יותר
כאשר עסק ממוקם גבוה בדפי תוצאות החיפוש הוא גם מצליח לייצר לידים איכותיים יותר. לידים איכותיים יותר נובעים מאמון רב יותר שרוחשים הגולשים המגיעים לדף תוצאות החיפוש, ובאים לידי ביטוי לא רק במכירות רבות יותר, אלא גם משמעותיות יותר. כלומר, לא רק שמספר הלקוחות שבוחרים לבצע התקשרות מול בית העסק צפוי לגדול עם שיפור המיקומים בגוגל, אלא גם שהערך מכל הלקוח צפוי גם הוא לעלות בהתאמה.
שיפור הסמכות של בית העסק בנישה
כאשר בית עסק מופיע באמצעות עמודי האתר השונים שלו במקומות ראשונים בדפי תוצאות החיפוש עבור ביטויי חיפוש כלליים ולא נישתיים מידי, הוא מייד נתפס כאוטוריטה בתחום, כבר הסמכות להשיב על שאלות בנישה, לספק מידע מהימן ואיכותי, וכגוף שניתן לבטוח בו ולתת בו אמון.
אפשרות לייצר נכס דיגיטלי שניתן להשכיר או לייצר ממנו לידים לאחרים
תהליך קידום אורגני איכותי לא רק יאפשר לכם להיות ראושנים בגוגל, אלא גם לייצר נכס דיגיטלי משמעותי, שאותו תוכלו למכור, להשכיר או לייצר ממנו לידים לבעלי מקצוע אחרים. בעידן שבו השינויים בשוק העבודה הם תכופים, מחירי הנדל"ן רק מאמירים ותנאי הכניסה להשקעות הולכים הופכים קשים יותר, דווקא השקעה בנכס דיגיטלי מקודם יכולה להיות פתרון מעשי מבחינת משקיעים רבים.
תמיכה בערוצי שיווק נוספים
להיות ראשון בגוגל הוא חלק חשוב ומרכזי מקמפיינים המנוהלים… מחוץ לגוגל. הסיבה לכך, היא שבמרבית הקמפיינים הממומנים, ברגע שהלקוח מעוניין לברר פרטים נוספים לפני ביצוע רכישה או הזמנה, הוא מסיים את שיעורי הבית שלו ואז נפנה לבצע חיפוש בגוגל על מנת לאתר שוב את ההצעה השיווקית שבה נתקל כחלק ממסע הפרסום. במקרה כזה, קידום האתר בגוגל יחזק את הקמפיין שבוצע בערוץ אחר, ויאפשר לגולשים להשלים את תהליכי הבירור שלהם ולהפוך ללקוחות משלמים.
העלאת המודעות למותג
גם אם המיקום שלכם בגוגל לא מייצר הכנסות בצורה ישירה, הוא לכל הפחות מסייע למותג שלכם לקבל את הנראות המגיעה לו במנועי החיפוש. כאשר גולשים מחפשים ומבקשים לקבל מידע בנישה בו פועל המותג שלכם והם נתקלים בשם שלו שוב ושוב, השם הזה נכנס לתודעה שלהם, והם ידעו שהם יכולים לסמוך על המותג הזה גם כאשר ינסו לבצע רכישות בעתיד.
אין צורך בביצוע תשלום עבור הקלקות
אחד היתרונות המשמעותיים שמאפשרת ההגעה למקום הראשון בגוגל בצורה אורגנית, הוא שמלבד ההשקעה הקבועה בתשתית, אין צורך לשלם על כל הקלקה של גולש במנוע החיפוש. כאשר מדובר במוצר או שירות שגולשים זקוקים לזמן על מנת לקבל את ההחלטה לרכוש אותו, מדובר בתצורת עבודה קריטית ליצירת רווח. בערוצים אחרים, כאשר נדרשים מספר רב של קליקים בממוצע לגולש על מנת למכור מוצר או שירות – העלות הזאת חייבת לבוא לידי ביטוי בחישוב הרווחיות של המוצר או השירות.
מתי להיות ראשון בגוגל יכול ליצור יותר נזק מתועלת?
האם להיות ראשון בגוגל זאת תמיד השאיפה של כל בית עסק? התשובה היא מורכבת. מתי, למעשה, בית עסק לא ירצה להיות ממוקם ראשון בגוגל? הנה כמה דוגמאות:
כאשר אין לבית העסק את הקיבולת לספק שירות איכותי במסות גדולות
אם לבית העסק אין מספיק עובדים במרכז שירות הלקוחות שיוכלו לטפל בלידים המגיעים מן המקום הראשון בגוגל, אין מספיק מוקדנים שישיבו לשיחות, אין מספיק אנשי לוגיסטיקה שידאגו לאריזה ושילוח של המוצרים – ההגעה למקום הראשון בגוגל עלולה לייצר מצב שבו העסק יספק שירות לא איכותי ללקוחות, יאכזב אותם, ואלו יצביעו ברגליים. עד מהרה, עסק כזה ימצא את עצמו הרחק מאחור בדפי תוצאות החיפוש.
כאשר בית העסק לא יכול להתחייב על אספקה של סחורה בכמויות גדולות
ייתכן שלבית העסק יש את העובדים הדרושים לטיפול בהזמנות הלקוחות שיגיעו בצורה אורגנית ממנוע החיפוש, אך בהעדר מלאי מתאים של סחורה, התנועה הזאת תהיה, למעשה, לשוא.
כאשר לבית העסק אין את המשאבים הנדרשים להשקיע בהגעה למקום הראשון ושימור של המקום הזה
להגיע למקום הראשון בגוגל זה בהחלט מאתגר. לשמר את המקום הראשון יכול להיות מאתגר פי כמה. אם לבית עסק אין את המשאבים הכלכליים הנחוצים לשימור המקום הזה, לא בטוח שכדאי יהיה לו מלכתחילה להגיע לשם.
איך להיות ראשון בגוגל?
אם הגעתם למסקנה שאתם מעוניינים לקדם את האתר שלכם למקום הראשון בדפי תוצאות החיפוש עבור ביטויי חיפוש רלוונטיים, יש כמה וכמה עולמות תוכן שכדאי יהיה לכם להעניק להם את הקשב המתאים. איך לקדם אתר בגוגל? הנה כמה כיוונים שחשוב להכיר:
שיפור פנים האתר תוך התאמה למנועי החיפוש
ביצוע אופטימיזציית On Page היא אחת מן הפעולות המתמשכות והחשובות שבתהליך קידום אתרים. בתהליך הזה המטרה העיקרית של המקדם תהיה להתאים את עמודי האתר השונים לתצוגה בדפי תוצאות החיפוש. איך עושים זאת נכון?
ראשית, דואגים לכך שבאתר תהיה חלוקה נכונה של עמודי התוכן מבחינה מבנית. ההיררכיה באתר היא החלק המרכזי והיסודי שיש לטפל בו עוד לפני שמתחילים לבצע את כלל הפעולות בתחום האופטימיזציה.
נושא נוסף שכדאי לייחד לו קשב הוא הטיפול בכותרות המטא ותיאורי המטא באתר – אלו הטקסטים שיופיעו בדפי תוצאות החיפוש, ולאו דווקא באתר, כאשר גולשים יבצעו חיפושים רלוונטיים לעמודי התוכן שלכם. שיפור תגיות המטא הוא אחד מן ה – Best Practices הבסיסיים בעולם ה – SEO.
כמו כן, חשוב יהיה לשמר היררכיית כותרות נכונה. כותרת ראשית, המסומנת כ H1 צריכה להופיעה פעם אחת ויחידה בכל עמוד. כותרות משנה צריכות להופיע לפי סדר היררכי ברור, ללא קפיצות בין רמות היררכיה, כאשר H2 היא כותרת משנה ותתי הכותרות הבאות תהיינה H3 וכו'. בין כלל הכותרות צריכות להיות פסקאות המסומנות ב P.
לצד הטיפול בתגיות מטא וכותרות, יש לדאוג לכך שמילות מפתח תשלובנה בצורה מושכלת בעמודי האתר השונים, במקומות אסטרטגיים.
מה עוד חשוב לכלול בעמודי האתר אותם אתם מקדמים? בין היתר, מידע על מי שעומד מאחורי האתר. גוגל הייתה רוצה לראות כי מאחורי האתר עומד אדם או חבורה של אנשים שניתן לסמוך עליהם, לתת בהם אמון, ולהציג את התוצאות שהם מייצרים לגולשים המגיעים למנוע החיפוש. כמו כן, שלבו בעמודי האתר השונים אמצעים ליצירת קשר, שיעדיו על כך שהאתר אינו אתר תיווך המייצר לידים, אלא אתר בר סמכא בתחום שמאחוריו עומדים אנשים אמיתיים.
יצירת תוכן הכולל מילות מפתח ומילים המייצגות את הנישה
תוכן הוא המרכיב החשוב ביותר בעבודת SEO שמטרתה קידום עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש. בסופו של יום, צריך לזכור שכאשר גולשים מחפשים ביטויים מסוימים בגוגל, הם מצפים לקבל מענה לשאילתא שביצעו, ופחות חשוב להם להגיע לאתר שמציע חווית שימוש טובה, אבל לא כולל את המענה שאותו חיפשו.
כאשר אתם משקיעים ביצירת תוכן איכותי לאתר, דאגו לשלב בו לא רק מילות מפתח אותן תירצו לקדם, אלא גם מילים נרדפות ומילים נוספות מעולם התוכן המקודם. זאת, כדי שמנועי החיפוש יבינו שהאתר שלכם אכן עוסק בנישה בה אתם עוסקים, ויחשיב אתכם כברי סמכות בתחום.
ניטור ושיפור ביצועים טכניים הקשורים ל – SEO
בעולם האופטימיזציה הטכנית, יש כמה וכמה נושאים שבהם תצטרכו לטפל אם אתם מעוניינים לכבוש את המקום הראשון: התקנת תעודת SSL באתר שתסייע לכם לאבטחת את התקשורת אל האתר וממנו, ביצוע הפניות מתאימות לדפים שאינם נמצאים עוד בשימוש, הגשת מפת אתר בצורה איכותית, שיפור חווית הגלישה של המשתמשים באתר ושיפור זמני הטעינה של האתר, ניטור קובץ ה robots.txt על מנת לוודא כי לא בוצעו חסימות זמניות לסריקה של עמודי האתר, חיבור לשירות גיבויים שיבטיח המשכיות עסקית של האתר, שימוש ב cdn על מנת להבטיח חווית גלישה טובה יותר לאתר ועוד ועוד.
התאמת התוכן באתר לכוונת החיפוש של הגולשים
כדי להצליח ולדרג את עמודי האתר השונים שלכם גבוה ככל האפשר במנוע החיפוש, לא מספיק יהיה שתטמיעו תוכן איכותי שמשופע במילות מפתח וביטויים רלוונטיים. גוגל, מנוע החיפוש הגדול בעולם, עשה כברת דרך מאז הימים בהם התאפשר דירוג גבוה רק רק עבור דחיסה לא הגיונית של מילות מפתח.
מאז ועד היום – המשחק השתנה, וכיום, מה שחשוב לגוגל לראות, הוא שהתוכן באתר נותן מענה הולם לכוונת החיפוש.
כיצד תוכן יכול להתאים טוב יותר לכוונת החיפוש? בראש ובראשונה, הוא צריך להיות בפורמט המתאים. אם נדמה שהגולש חיפש מענה לשאלה שהתשובה עליה ישירה, העמוד הרלוונטי באתר צריך לכלול פסקת תוכן אשר כוללת את התשובה הזאת.
אם, לעומת זאת, חיפש הגולש שאילתא שברור לכל כי התשובה עליה צריכה להינתן באמצעות סרטון איכותי, אז ברור שהטמעה של סרטון כזה תעניק לכם יתרון יחסי.
כאשר גולש מחפש אחר מידע כלשהו, יש לו לרוב ציפיות ברורות. ככל שתשכילו להתאים את עמודי האתר השונים לציפיות האלו, כך תמצאו עצמכם גבוה יותר בדפי תוצאות החיפוש.0
הפחתת שיעור הנטישה מן האתר
שיעור נטישה גבוה מן האתר, כלומר יחס גבוה של מבקרים אשר מגיעים לאתר ועוזבים אותו לאחר ביקור בעמוד אחד, לא תמיד יכול להעיד על חוסר שביעות רצון של הגולשים.
במקרים רבים, שיעור נטישה גבוה מעיד על כך שגולשים מצאו את התשובה לשאילתא שחיפשו בקלות, ואין להם צורך בהמשך שיטוט באתר.
אלא ששיעור נטישה גבוה של גולשים אשר חיפשו ביטוי מסוים, בו במקום שמתקיים שיעור נטישה נמוך בהרבה עבור אותו סוג של גולשים באתר אחר, עלול להעיד דווקא על אי שביעות רצון של הגולשים מן התוצאות, ומענה ברמה נמוכה לשאילתא שביצעו.
לכן, על מנת לשדר לגוגל שהאתר שלכם הוא איכותי ומספק פתרון טוב לגולשים עבור ביטויי מפתח ספציפיים, חשוב יהיה מאוד לעשות שימוש באלמנטים שונים על מנת להאריך את משך השהיה באתר, ולהקטין את שיעור הנטישה. אלמנטים כאלו יכולים להיות שילוב של סקרים, שאלונים וחידונים, וכן הטמעה של מערך קישורים פנימיים איכותי ונרחב באתר.
ביצוע אופטימיזציה למילות מפתח אלטרנטיביות
אחד האתגרים המורכבים בעולם קידום האתרים והתוכן, הוא הצורך להמחיש למנועי החיפוש השונים ובפרט לגוגל, שהעמוד הספציפי עוסק בנושא שסביבו בוצעה השאליתא, וזאת בלי ללכלך את העמוד עם מילות מפתח אשר חוזרות על עצמן בתדירות גבוהה.
אחת הטכניקות להשיג את היעד הזה, היא לעשות שימוש במילות מפתח סמנטיות, כלומר, כאלו אשר מתייחסות אל אותו עולם תוכן, מבלי לחזור באופן רפטטיבי על מילות מפתח מסוימות.
מילות מפתח סמנטיות מסייעות למנהל האתר להרחיב את השפה, להעשיר את התוכן, ולהימנע מעונשים שיוטלו על האתר אם מנועי החיפוש יחשדו בו כי הוא מנסה לבצע מניפולציה על מנוע החיפוש.
מילות מפתח סמנטיות גם מסייעות למנועי החיפוש להבין את ההקשר שבו נאמרים דברים, כלומר, האם מדובר בתוכן רשמי, איכותי, סרקסטי, מבאר, מפרש ועוד.
פרסום של תוכן איכותי ובעל ערך מוסף רב
אם אתם מעוניינים לשפר את הסיכוי שלכם להיות מדורגים גבוה בדפי תוצאות החיפוש, עבור ביטויי חיפוש כאלו ואחרים, פרסום באופן תדיר של תוכן סופר איכותי, שמייצר ערך מוסף אמיתי עבור הגולשים שמגיעים לאתר שלכם, הוא בבחינת חובה.
כדי לייצר את היעד הזה, עליכם יהיה לעמול קשה. תוכן בעל ערך מוסף מצריך משאבים רבים, לעיתים אף מחקר, ניסוי וטעיה, פירמוט נכון, ותהליכי הפצה סדורים. כל אלו עולים, כמובן כסף, אבל בזה בדיוק עוסק עולם קידום האתרים: להוכיח לגוגל שאתם מספיק ברי סמכות בנישה, כדי לייצר תוכן טוב כל כך.
בניית פרופיל קישורים טבעי וחזק לאתר
בואו נשים את הדברים על השולחן: גם כיום, שנים לאחר שגוגל נוסדה בעיקר על טהרת הקישורים, פרופיל קישורים טבעי ואיכותי מהווה פקטור מרכזי בהחלטה של גוגל כיצד לדרג אתרים.
מדוע קישורים חיצוניים הם כל כך חשובים לקידום אתרים? בעיקר, משום שהם עדיין מהווים סוג של מדד אובייקטיבי, אשר תלוי לא רק בעסק שלכם, שקשה לזייף לאורך זמן, ואשר אפשר לייצר בו מערכת של ציפיות ומדידה. כלומר, גוגל יכול לשאול את עצמו, אם אתר מסוים קיבל קישורים משלושה אתרים סמכותיים בנישה, האם מצופה שיקבל קישור כזה גם מהאתר הרביעי? אם כן, אזי מתי?
זאת הסיבה, שכמעט כל מקדם אתרים מציע, לצד העבודה על האתר, לפעול לעיבוי פרופיל הקישורים החיצוניים המפנים לאתר.
בניית פרופיל קישורים פנימיים איכותי
רבים ממקדמי האתרים בגוגל בוחרים להשקיע משאבים ניכרים בבניית פרופיל קישורים חיצוניים לאתר, אך בדרך נוטים לזנוח חלק חשוב לא פחות: הקישורים הפנימיים. קישורים פנימיים הינם הפניות המבוצעות מעמודי האתר לעמודי אחרים באותו אתר. קישורים פנימיים הבנויים בצורה נכונה, מסייעים לגולשים להתמצא באתר, לחלק תכנים ארוכים לתכנים בפיסות קטנות יותר, לייצר היררכיה של חשיבות העמודים באתר, ולעודד את הזחלנים של מנועי הסריקה להקצות תקציב זחילה גדול יותר עבור העמודים החשובים.
האם ניתן להבטיח את המקום הראשון בגוגל?
חשוב יהיה לציין: חבילות קידום אתרים, טובות ומושקעות ככל שתהיינה, לא יכולות להבטיח לכם את המקום הראשון בגוגל. לגוגל יש מנועים המריצים אלגוריתמים מתקדמים, אשר נסמכים על מאות פרמטרים שונים ומתייחסים למצבים שונים. רוב הפרמטרים האלו, וכן המינון שבו עושה מנוע החיפוש שימוש בהם מוסתר ממקדמי האתרים.
בדיקת אתר בגוגל בצורה פשוטה תגלה לכם כי מנוע החיפוש הגדול בעולם מייצר דפי תוצאות חיפוש מגוונים, שיכולים להעשיר את הגולש בצורה הטובה ביותר. לא תמיד יש נוסחת פלא אליה צריך לקלוע מקדם שמעוניין לשפר את הדירוגי של האתר.
עשיתי הכל לפי הספר – מדוע אני לא ראשון בגוגל?
קידום אתרים בגוגל – מדריך – זה מה שהיה מעוניין בו כל מקדם אתרים מתחיל או מנוסה. בפועל, גם לאחר עבודה מול צ'קליסטים מעודכנים ומטוייבים, לא באמת ניתן להבטיח את המקום הראשון בגוגל עבור ביטויי חיפוש רלוונטיים. מדוע? יש לעובדה הזאת כמה סיבות:
הראשונה – גוגל עצמה משנה את הכללים מפעם לפעם. לא רק החשיבות של פרמטרים שונים עולה או יורדת, אלא גם הפרמטרים עצמם נוספים או נגרעים.
השניה – גוגל עצמה משנה את הדרך שבה היא מציגה את תוצאות החיפוש לגולשים. מעת לעת, מי שעושה שימוש תדיר במנוע החיפוש, יכול להיווכח בתצורות שונות שבה גוגל מציגה מידע לגולשים: גרפים, תמונות, טבלאות, תשובות ישירות ועוד.
השלישית – סביבת התחרות משתנה גם היא. אל הזירה מגיעים שחקנים חדשים ונוטשים שחקנים ותיקים. מבלי להכיר את התוכנית המעשית של כל מתחרה ומתחרה, לא תוכלו להבטיח שהמשאבים שאתם משקיעים בקידום הם האופטימליים.
שאלות ותשובות
למה כדאי להיות ראשון בגוגל?
המקום הראשון בגוגל מבטיח, בדרך כלל, לבעל האתר תנועה גדולה ואיכותית של גולשים שיכולה לסייע לו לייצר הכנסות. כמו כן, המקום הראשון בגוגל משפר את הסמכות של בית העסק והופך אותו לאוטוריטה בתחום.
מתי להיות ראשון בגוגל יכול ליצור יותר נזק מתועלת?
במקרים מסוימים, בהם לבית העסק אין את הקיבולת והיכולת לספק שירות לכל התנועה האורגנית שתגיע לאתר – המיקום הראשון בגוגל יכול דווקא להרע את מצבו של בית העסק.
מה כדאי לעשות כדי לשפר את הסיכוי להיות ראשון בגוגל?
יש אוסף גדול של פעולות שיכולות לסייע לכם להגדיל את הסיכוי שתהיו ראשונים בגוגל: הטמעת תוכן איכותי באתר, בניית פרופיל קישורים חיצוניים ופנימיים, שיפור היבטים טכניים שונים באתר, הרחבת עולם מילות המפתח, פעילות בעולם הסושיאל ובערוצים אחרים ושיפור חווית המשתמש באתר.
האם ניתן להבטיח את המקום הראשון בגוגל?
לא קיים מתכון שיכול להבטיח לכם את המקום הראשון בגוגל. עם זאת, עם השקעה נכונה, תוכלו להגדיל את הסיכוי להגיע אל המקום הראשון.
עשיתי הכל לפי הספר – מדוע אני לא ראשון בגוגל?
פעילות המתחרים, שינויים באופן הפעולה של גוגל, כניסה של שחקנים חדשים – כל אלו יכולים להסביר מדוע למרות שביצעתם הכל כמו שצריך – אתם לא מופיעים ראשונים בגוגל.